exin89 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Jeg har en gammel telelinse. Og lurer på om den kan brukes på Nyere Canon kameraer. Den ble tidligere brukt på et Canon kamera fra 70 tallet. Da med en Canon Converter. Det er en SUN Telephoto Zoom F:5.6 180~410mm. Det finnes 42mm innvendige gjenger, og 48mm utvendig med "grop" til pin skruer på overgangen. Endret 27. juli 2013 av exin89 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Nei. Kun objektiv med EF/EF-S-mount (autofokus) Endret 19. mars 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Nei.Kun objektiv med EF/EF-S-mount (autofokus) 8187330[/snapback] Det må jo gå an å bruke linser uten autofokus hvis man har adapter til dem. Så kjører man manuell fokus. Man kan jo sku av AF og kjøre MF på kit objektivet som følger med 400D Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Hvis jeg da ikke kan bruke linsa på Canon EOS-400D, Er det da noen andre kameraer som jeg kan få brukt den på, selvfølgelig med adapter/overgang. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) I "teorien" er det mulig, ja. Det finnes adaptere som du sikkert kan få tak i på ebay eller lignende. (kanskje noe sånt? http://cgi.ebay.com/Canon-FD-Lens-to-EOS-E...1QQcmdZViewItem ) Med manuell modus på kameraet får du alltids tatt bilder. http://www.bobatkins.com/photography/eosfa..._focus_EOS.html Er det et virkelig kvalitetsobjektiv det er snakk om kan det kanskje ha noe for seg, men i de aller fleste tilfeller er det neppe verd bryet. Endret 19. mars 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Det er et veldig godt objektiv, og jeg tror jeg har finni en converter jeg kan bruke for å få brukt den på EOS 400D. Jeg har ihvertfall finni ut at det er mulig å få det til å fungere. Da kan jeg ihvertfall kjøpe meg kamera så snart jeg har penger. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 Objektivet er nå i bruk på Pentax K-30, etter uttallige timer med leting på internett uten å måle gjengestigningen selv så fant jeg en brite som hadde samme objektiv i bruk på canon, og fant da ut at det var T2 gjenger. Handlet en T2 adapter til pentax, og har nå begynt så smått å ta objektivet i bruk. Sliter med å finne fokus i søkeren. Ofte er det lettere å finne rett fokus i live view, og får skjelden bra bilder utav objektivet. Virker som objektivet sliter sterkt med kromatisk abberasjon, da spesielt oppimot maks brennvidde. Skal utforske mer og poste noen eksempelbilder på hva jeg får til med dette objektivet. Ser også ut som om bildene blir noe kornete ved mindre blenderåpning. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Ofte er det lettere å finne rett fokus i live view, og får skjelden bra bilder utav objektivet. Virker som objektivet sliter sterkt med kromatisk abberasjon, da spesielt oppimot maks brennvidde. Skal utforske mer og poste noen eksempelbilder på hva jeg får til med dette objektivet. Ser også ut som om bildene blir noe kornete ved mindre blenderåpning. Dagens speilreflekser er ikke optimalisert for manuell fokus og objektivet er jo en gammel billig telezoom så du kan ikke forvente all verden av optisk kvalitet. Men det kan uansett være morsomt med en lang tele å eksperimentere med. Hvor kornete bildene blir avhenger av valgt ISO og til en viss grad av at eksponeringen er riktig. Live view er en fin måte å fokusere på så lenge du har god tid og (helst) kameraet på et stativ. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 Etter alle regler om fotografi fører høy iso til bildestøy, men her er det i sterkt sollys, ISO 100, stabilt anlegg, og tilnermet riktig fokus, allikevel ender jeg opp med kornete bilder på mindre blenderåpning, og lang tele. Har ikke prøvd så mye ned mot 180mm, da de fleste gangene jeg har brukt objektivet har objektet vert såpass langt unna at jeg har ligget mellom 380 og 410mm. Tok noen bilder av samme objekt på kortere hold med 180mm og det så adskillig bedre ut enn på 410mm. Hovedsaklig har jeg stått på bakken å fotografert paraglidere i lufta, så avstanden kan variere stort, men ender ofte opp med å bruke det jeg har av brennvidde, noe som har resultert i noen få greie bilder. Skal utforske mer på statiske objekter med stativ eller godt anlegg, da jeg har sett mange gode bilder tatt med samme objektiv, men da sammen med canon kamera. Vet ikke hvilke brennvidder og blender som har blitt brukt på de bildene jeg har sett. Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Etter alle regler om fotografi fører høy iso til bildestøy, men her er det i sterkt sollys, ISO 100, stabilt anlegg, og tilnermet riktig fokus, allikevel ender jeg opp med kornete bilder på mindre blenderåpning, og lang tele. Høre ut som du har gjort det meste riktig. Det er mange på forumet som har mye kunnskap og kanskje kan komme med en forklaring hvis du legger ut et par eksempler. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Kan nok være sådär optikk - legg ut bildeeksempler - gjerne med pinlig nøyaktig fokus via liveview. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå