Nettulf Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hei. Har tenkt å lære meg litt om Windows Server 2003, og trenger litt hjelp hvis noen har tid. Skal i første omgang bare ha en Fil-server der jeg har en systemdisk og flere lagringsdisker i maskinen. Vil på 2-3 andre maskiner som kjører winXP Home eller Pro ha tilgang til en del mapper felles for alle, samt noen mapper bare tilgjengelig for enkelte brukere. Må også ha mulighet til fjernstyring av serveren fra en av de andre maskinene, da det ikke vil være skjerm tilkoblet serveren. Senere vil jeg kanskje ha en enkel FTP-server eller lignende tjeneste som gjør at jeg kan koble meg til serveren fra Internet og overføre filer. Tror jeg har satt opp serveren feil, har aktivert følgende under Server Role: File Server Domain controller (Active directory) DNS server DHCP server Har delt noen mapper der Everyone har lesetilgang. Men finner ikke noe når jeg søker på arbeidsgruppen i utforsker på andre maskiner. Er som sagt helt fersk på dette, så hvis noen har litt nybegynnertips til dette, hadde det vært fint. Nettulf Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Står alle maskinene du vil dele med på samme nettverk? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Ja, alle står på samme nett via en switch. Det er også tilkoblet en router til Internet på samme switch. Men det er nok selve oppsettet på serveren som er problemet, da jeg er helt blank der. Har ingen problemer med å dele en mappe på en av winXp maskinene, slik at jeg finner den mappen på en annen maskin.... Nettulf Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Du trenger ikke AD, DNS og DHCP på servern hvis du bare skal dele filer. DNS og DHCP har du jo i routern fra før og hvis du setter på det på servern også lager du egentlig bare konflikter. Fjernstyring løser du enkelt med den innebygde remote desktop funksjonen. Sjekket om du finner den ved å skrive \\maskinnavn? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Du trenger ikke AD, DNS og DHCP på servern hvis du bare skal dele filer. DNS og DHCP har du jo i routern fra før og hvis du setter på det på servern også lager du egentlig bare konflikter. 8188553[/snapback] Hei, og takk for svar. Gikk inn på konfigurering, og ville fjerne f.eks. Domain controller (Active directory) Fikk da en del advarsler om at hvis jeg fjernet det, ville det bli slettet data på tilhørende partisjoner etter avinstallering. Skjønte ikke helt meldingene, og var redd for å slette noe data, så avbrøt hele greiene. Er det bare instillinger og slikt som blir slettet, eller kan filer liggende på de 3 lagrings diskene bli slettet? Tør ikke å rote helt med dette så mye. Hvis jeg kobler fra de diskene som det er data på, så blir det vel feilmeldinger siden noen partisjoner/mapper er delt? Men da er jeg ihvertfall sikker på å ikke slette noe, når jeg skal fjerne roller fra serveren.... Nettulf Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hvorvidt den sletter data eller ikke når du fjerner AD rollen vet jeg ikke noe om, men hvis du kobler fra diskene er du hvertfall trygg ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 http://www.msfn.org/win2k3/ Der finner du en veiledning hvordan du gjør serveren om til en 2003 workstations... Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Ikke rart at du ikke finner serveren i arbeidsgruppen om du har satt opp AD på den, da er den i eget domene. Har du testet å se om du får tilgang til filene ved å åpne \\<servernavn/ip> i utforsker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå