Gå til innhold

Garanti på speilrefleks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Garanti er et ymse begrep og varierer nok noe mellom de forskjellige produsentene, men i Norge har vi en knakende god forbrukerlov som gir oss 5 års reklamasjonsrett.

8187749[/snapback]

Så hvis jeg kjøper et 1 år gammelt brukt kamera av en annen fyr, har jeg fortsatt reklamasjonsrett på kameraet? Så hvis noe går gale / er gale i det jeg mottar kameraet, kan jeg klage, og har loven på min side? :)

Lenke til kommentar
Garanti er et ymse begrep og varierer nok noe mellom de forskjellige produsentene, men i Norge har vi en knakende god forbrukerlov som gir oss 5 års reklamasjonsrett.

8187749[/snapback]

Så hvis jeg kjøper et 1 år gammelt brukt kamera av en annen fyr, har jeg fortsatt reklamasjonsrett på kameraet? Så hvis noe går gale / er gale i det jeg mottar kameraet, kan jeg klage, og har loven på min side? :)

8187768[/snapback]

Hvis du får gyldig kvittering. Ja.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Det stemmer. Får du med kjøpsbevis skal det gå bra. Mener bestemt at reklamasjonsretten er opphengt i tingen, ikke personen som har gjort kjøpet (slik ofte garantien er).

NB. Det må være et privatkjøp, ikke et firmakjøp. Hvis det er kjøpt av et firma, gjelder andre regler.

Lenke til kommentar
Hvis du får gyldig kvittering. Ja.

 

Mvh Tim Typo

8187809[/snapback]

Hva hvis jeg ikke får gyldig kvittering da?

Hvis han f.eks. ikke har den (stjelt kameraet), eller at han ikke sender den med, eller noe sånn?

 

Hva gjør jeg da? Kaster kameraet i søpla hvis skjer noe med det?

 

NB. Det må være et privatkjøp, ikke et firmakjøp. Hvis det er kjøpt av et firma, gjelder andre regler.

8187818[/snapback]

Er privatkjøp, ja. ;)

Lenke til kommentar
Hvis det er noe som helt klart er en produksjonsfeil kan du klage. Hvis det er brukerfeil, fuktskader o.l. så har du ikke reklamasjonsrett overfor original forhandler/produsent.

 

Jeg vet ikke helt hva som gjelder av klagerett ved handel mellom privatpersoner.

8187838[/snapback]

Jepp.

 

Klagerett ja. Hvis han ikke sender med kvittering, eller andre viktige deler som han har sagt at er medfølgende i prisen, kan jeg altså klage?

 

Noen som vet reglene for det?

Lenke til kommentar

Garanti er noe som produsentene setter og bestemmer selv. Ergo hva gjelder, hvor lang tid, for kjøper eller for alle som har viderekjøpt etc.

 

Forbrukerkjøpsloven dekker mangler, produksjonsfeil, transportskader, svakheter eller lignende i enten 2 eller 5 år avhengig av hva produktets beregnede levetid er. For ett speilreflekskamera som jeg vil mene er beregnet til å leve vesentlig lengre enn 5 år så er det 5 års regelen som gjelder.

 

Merk at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder for firmakjøp, men kun for vanlige forbrukere.

 

Butikker/leverandører kan ikke komme utenom forbrukerkjøpsloven for salg til forbrukere! Garanti som er satt av produsenten (tross alt så er det produsenten som dekker kostnader på rep etc ikke butikken selv) vil også gjelde uten problem.

En tredje ting er at ingenting hindrer butikker e.l til å overgå kjøpsloven eller garanti som produsenten setter. Så f.eks i ett tilfelle hvor man har 1 års garanti og 2 års reklamasjon så kan butikken være supersnill og si at vi stiller 3 års garanti, da vil de dekke rest tiden selv. Sjelden at butikker gjør det, men ingen ting hindrer dem til å gi enda bedre deal til forbrukere og /evt firmaer.

Lenke til kommentar
Hvis du får gyldig kvittering. Ja.

 

Mvh Tim Typo

8187809[/snapback]

Hva hvis jeg ikke får gyldig kvittering da?

Hvis han f.eks. ikke har den (stjelt kameraet), eller at han ikke sender den med, eller noe sånn?

 

Hva gjør jeg da? Kaster kameraet i søpla hvis skjer noe med det?

 

NB. Det må være et privatkjøp, ikke et firmakjøp. Hvis det er kjøpt av et firma, gjelder andre regler.

8187818[/snapback]

Er privatkjøp, ja. ;)

8187853[/snapback]

La meg først presisere. Jeg mener at selger må kunne vise til kvittering for sitt kjøp.

 

Jeg er på litt tynn is her, men jeg tror svaret er et hvis du ikke har fått med nødvendig dokumentasjon så er du ute å kjøre.

 

En annen ting er at jeg ville vært generelt skeptisk til å handle om selger ikke er i stand til å hoste opp dokumentasjon. Det lukter stjålet kamera eller grå/svart import. Begge deler gir null beskyttelse av kjøpslov.

 

Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg er på litt tynn is her, men jeg tror svaret er et nytt ja. Eller eventuelt reparere for egen kostnad.

En annen ting er at jeg ville vært generelt skeptisk til å handle om selger ikke er i stand til å hoste opp dokumentasjon. Det lukter stjålet kamera eller grå/svart import. Begge deler gir null beskyttelse. 

 

Tim

8187927[/snapback]

Leit. Finnes vel mange svindlere der ute.

 

Hvis personen tar bilde av kvittering og kamera ved siden av hverandre, så jeg kan se at han faktisk har kjøpt kameraet, og den datoen som står forklart i annonsen, ville det vært en slags "forsikring"?

Lenke til kommentar
Jeg er på litt tynn is her, men jeg tror svaret er et nytt ja. Eller eventuelt reparere for egen kostnad.

En annen ting er at jeg ville vært generelt skeptisk til å handle om selger ikke er i stand til å hoste opp dokumentasjon. Det lukter stjålet kamera eller grå/svart import. Begge deler gir null beskyttelse. 

 

Tim

8187927[/snapback]

Leit. Finnes vel mange svindlere der ute.

 

Hvis personen tar bilde av kvittering og kamera ved siden av hverandre, så jeg kan se at han faktisk har kjøpt kameraet, og den datoen som står forklart i annonsen, ville det vært en slags "forsikring"?

8187963[/snapback]

Det tyder på at selger er seriøs. Men han kan fortsatt være en luring. Svindlere er gjerne det ;-)

 

Kortversjonen er: Du kan ikke sikre deg 100%. Når du kjøper en vare, brukt eller ny, så tar du alltid en risiko for å ende med skjegget i postkassa. Stor eller liten. Bruktkjøp er oftest billigere, men innebærer mer risiko. Udokumenterte bruktkjøp er mer risikable enn dokumenterte.

 

Lykke til

 

Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hva med slitasje? Skal et kamera taale slitasjen over 5aar uten provlemer? Hyppig bruk av ett kamera over 5aar, vil mest sansynlig fore til at noe gaar galt...

8191002[/snapback]

 

Det er 5 års reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil. Dvs at kameraet også skal holde 5 år ved normal bruk, hvis ikke er det en fabrikasjonsfeil. Hva som er normal bruk blir nok en vurderingssak og derfor er nok såkalte proff-kamera noe mer solid bygd enn de som er beregnet på amatører...

Lenke til kommentar
Hva med slitasje? Skal et kamera taale slitasjen over 5aar uten provlemer? Hyppig bruk av ett kamera over 5aar, vil mest sansynlig fore til at noe gaar galt...

8191002[/snapback]

 

Hvor mye bruk avhenger rett og slett av hva kameraet er beregnet å tåle. Ta en bil f.eks, tror du at man får alle slitasjer dekket av garanti og reklamasjon om man kjører 60 tusen km i året over 5 år når de har beregnet 20 tusen i året. Det er ikke uten grunn at bilfirmaer reklamerer for f.eks 5 år eller 100 tusen km, avhengig av hva som kommer først. Så alt innenfor rimelig og normal bruk i forhold til hvor "kraftig" kameraet er bygged/designet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er vel litt vanskelig å svare på, men de er beregnet å kunne ta et utall bilder før det blir slitasje. Et kamera som har tatt 10-20 000 bilder er bare såvidt innkjørt. Noen svikter før, andre kan sikkert ta en million bilder før de legger på røret. Uansett, det er bare å bytte lukker, elektronikken skal nok leve ganske lenge, så lenge den ikke er utsatt for ekstreme temperaturer og fuktighet.

 

Andre har sikkert oversikt over hvor mange bilder de forskjellige modellene er ment å takle.

Lenke til kommentar

Støv på speilet ser man ikke på bildene, men er irriterende nok å se i søkeren. Dette er ikke noe problem å fjerne, så det hadde ikke avgjort et kjøp for min del.

Sjekk gjerne hvor mange bilder som har blitt tatt, annen utvendig slitasje, og finn ut hvordan det har blitt brukt. "Pressebrukt" betyr gjerne hard bruk, men disse bruker gjerne mer solide kamerahus.

 

Og i disse tider vil jeg anbefale å kreve serienummer før kjøp, og sjekke dette mot databasen hos foto.no over stjålet utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...