Gå til innhold

3 GB minne + windows xp 32 bit = krøll?

DataFMT

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg søkte litt rundt men fant ikke noen lignende tråd.

Jeg har et asus p5b-E-plus hk med 2x1GB Geil DDR2-800 minne. Jeg bestemte meg for å utvide til den maksimale grensen i windows xp 32 bit og kjøpte 2x512MB geil DDR2-800 minne med samme timings som de to andre brikkene jeg hadde fra før.

Første jeg gjorde var å kjøre memtest86, og den fullførte fint. Men jeg la merke til at estimert hastighet på minnet hadde gått ned fra ca. 4000MB til ca. 3000MB i sec. Jeg tenkte ikke mye over dette egentlig da det likevel er et estimat.

Problemet er i windows. Der får jeg hele tiden datakjøringsforhindring med de ekstra brikkene ved behandling av avi-filer. Jeg har prøvd mange knep for å fikse feilen, men ingenting har så langt gjort noe fra eller til. Det er bare explorer.exe og windows media player som blir avsluttet på grunn av datakjøringsforhindring.

Jeg har prøvd å legge til disse programmene i ignoreringslisten til DEP. Jeg har prøvd å slå av DEP helt i windows, samt NX bit i BIOS. Jeg har også prøvd å kjøre kommandoen regsvr32 /u shmedia.dll, og dette løste problemet delvis da explorer.exe sluttet å krasje. For hele tråden les; http://itpro.no/supportforum.php?showtopic=44560#Verktoyboks

Jeg har også den nyeste BIOS'en. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe galt i windows. Indikasjonen på det er nok den brutale hastighetsendringen i memtest86. BIOS-POST rapporterer at minnet kjører PC6400 (DDR 800) i Dual Channel. Dette stemmer i allefall. Memtest86 rapporterer ellers ingen feil, men jeg har vært borti at memtest86 kan ta feil.

Det eneste som slår meg er at det enten er noe galt med minnet eller hovedkortet. Noen som har noen bedre ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...