Gå til innhold

Snusk har gjort maskinen min treg...

Anbefalte innlegg

:w00t:

Benytter Win2kSP4 og Firefox:

Etter å ha besøkt noen steder som ikke er helt stuerene var jeg plaget av en usympatisk gjeng av popups og meldinger, men etter å ha benyttet diverse mere eller mindre lugubre utilities jeg fikk tips om på 24hoursupport.helpdesk lugnet alt seg og maskinen er langt på vei 'frisk' igjen. med unntak av en svært plagsom greie:

Jeg kan se det allerede under oppstart: Meldingen 'Forbereder Nettverksinnstillinger' står svært lenge på skjermen - mye, mye lenger enn normalt. Også personlige innstillinger som kommer etterpå, ser ut til å vare litt lengere.

Men det er under bruk det virkelig slår til:

Jegg mistenker at det har noe med nettverk å gjøre, men jeg har ikke forsøkt å avinstallere alt som har med det å gjøre enda.

Det som skjer er ganske enkelt: Når jeg holder på med noe, og så klikker på ett eller annet for å åpne et program eller vindu, så tar det evigheter før noe skjer. Blir jeg utålmodig og klikker flere steder, blir det tilslutt en mengde greier som kommer opp, systemet har tydelgivis ikke glemt noe, og kommer plutselig på at hei, denne guttenventer kanskje mpå meg?

Hele tiden er musepekeren og musen virksom, så interrupt systemet funker i hvert fall. Men det må jo være ett eller annet som legger beslag på det aller meste av CPU-tiden min.

Finnes det noe verktøy eller andre råd for å komme videre med dette?

Kan jeg kjøre 'Reparasjon av systemet fra Win2k'CD'n uten å ødelegge mitt oppsett med programmer, filer osv? Tviler egentlig på at det ville hjelpe.

Endret av rofl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå kjørt noen ac de anbefalte programmene, og de fant endel cookies som jeg slettet, men problemet er ikke borte. Det hadde jeg heller ikke ventet. Jeg innbiller meg at det er av en litt mere sofistkert art, men har ikke noen ide om hva jeg kan gjøre.

Problemet oppstod jo idet jeg fjernet uønskede programmer, det var særlig ett som lå på oppgavelinjen og hele tiden klaget over systemfeil.

En sikker metode er jo å slette alt og installere på nytt, men håper i det lengste å unngå det.

Synes det er mye plunder å overføre epost, epost-adresser, og installere allslags programvare pånytt.

Hadde vært fint om man kunne installere kun Window pånytt - , og finne igjen sin mail og alle andre innstillinger. Jeg må vel regne med at problemet ligger et sted i systemets kjernevirksomhet?

Lenke til kommentar

For å finne ut om bruk av prosesser > ctrl +alt + del.

Tror nok du må rydde opp i registeret også.

Da kan du laste ned Ccleaner

Gå inn på avansert og kryss av.

Last også ned NT regopt

Hvis det ikke hjelper må du nok vurdere noe annet , evt reinstallere hele windows på nytt.

Selv er jeg ikke noe særlig bekymret når jeg besøker skumle sider.

Jeg har såkalt clean install , og ved hjelp av Acronis true image har jeg lagt hele windows på en egen partisjon . Skulle det skje noe , så er det jo bare å tilbakestille.

Hele prosessen tar ca 20 min , og vips så er dataen like fin som før.

Det er jo så mye lettere enn å reinnstallere, som fort tar en hel arbeidsdag.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Dette ser interessant ut, jeg gleder meg til å ta fatt på alle det siste tipsene, det finnes visst en medisin for (nesten) ethvert dataproblem....

Takk til alle wizards så langt.

Rolf Aalberg

Lenke til kommentar

Så langt:

Har kjørt regopt, men liten effetk ser det ut til.

Spesifikasjon av primære symptom:

Ved oppstart blir meldingene fra systemet stående på skjerme lenger enn normalt.

I rekkefølge:

Windows starter

Forbereder nettverksinnstillinger ( har tatt optil tre minutter, nå sist ca. 1 minutt)

(Før neste melding har også blafret et 'Aktiverer ... (gikk fort, men så det aldri før)

Personlige innstillinger, det tar ikke så vleding lang tid.

Så kommer desktop, og da kommer som regel først midlertidige ikoner, og så kommerlitt langsomt de riktige ikonene. Dette har helelr aldri skjedd i tidne før dette problemet oppstod.

under prosesser er det jo mye, menjeg har lite peiling på hva er hva. Har ikke kamera, finens noen metode for print screen - det var jo så såre enketl dengang det bare fantes DOS..... Det ser ikke ut til at det er mulig å kopiere direkte fra skjermen.

En som kjenner materien kunne kanskje finne noe av interesse om han fikk se listen.

Siden dette ser ut til å være nærmest et kjerne-problem, er jeg nokså tvilsom til at rensing av ulike slag kan hjelpe - det virker vel mest overfor applikasjons-type programmer som først kommer inn i bildet etter at systemet er oppe og går?

Lenke til kommentar

Jeg benyttet Firefox og var litt forundret over hvor mye snusk jeg fikk. Mht antivirus, jeg er sannelig ikke sikker, mener det burde ha vært Sygate og TCActive. Men Sygate'n var neppe up to date. Det verste var antakelig noe som het SpyDawn, den la seg in npå oppgavelinjen og vat umulig å fjerne. Den ga hele tiden meldinger om et eller annet galt med systemet. Jeg fikk tips om prog. jeg kunnr benytte fo å fjerne den på 24hoursupport.helpdesk, og det ble da borte tilslutt.

Nå har jeg snart benyttet alt som finnes av opprensningsprogram, og maskinen virker forsåvidt ren, men det er disse fordømte forsinkelsene da.

Skal nå forsøke med print screen av prosessene.

Har fått gjort det, og har lagt ved ScreenShot1 og ScreenShot2 med alle prosesser.

Og finner vi snart ikke mere nå , så er det vel bare å bite i gresset? (Grøss.)

Jeg ser at bildene er små, men de kan vel åpnes i Imaging?

post-106380-1174408322_thumb.jpg

post-106380-1174408340_thumb.jpg

Endret av rofl
Lenke til kommentar

Du har altså ikke brukt antivirusprogram.

Last ned Avira antivirus.

Gå inn på oppdateringer og oppdater. Kjør så en scanning.

Last ned Bit defender.

samme prosedyre.

Av egen erfaring vet jeg at det ene virusprogrammet finner virus som det andre ikke finner.

Etter at du har scannet og fjernet virus må du fjerne et av antivirusprogrammene.

Du kan aldri ha to aktive antivirusprogrammer på Pc'en samtidig.

Det samme gjelder firewaller.

Lenke til kommentar

Før jeg kjøre CClean:

Det ser så skummelt ut med alle defaults som er huket av i startbildet, kan jeg trygt la cleaneren ta seg av alt dette - tømme papirkurv & mye mere?

(Da jeg dobbletklikket CClean tok det 30 sekunder før programmet var oppe...) Bruker AMD3200+ CPU

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

CCleaner er helt trygt. Så det trenger du ikke å bekymre deg for.

30 sekunder var forferdelig mye. Hos meg tar det maks 2 sek.

Ta en scan med Hijackthis og legg ut en logg her, så finner vi fort ut med det er noe snusk på maskinene din ;)

Lenke til kommentar

CClean gikk greit, tok sjansen og ventet ikke på svar...

Men AVG - jeg har nok kjørt den tidligere og slettet en del cookies, men den fant mere nå - men dessverre, når jeg startet i sikkermodus bredte AVG seg ut over hele skjermen og vel så det, så jeg kunne ikke se alt, og fant heller ikke noen mulighet til å logge, men det skulel vel finnes et sted.

SÅ jeg måtte bare avslutte, så jeg regner med at alt ligger der fortsatt, men hvorledes løse skjermproblemet for AVG?

Jeg la ved logg fra Hijackthis, men kan ikke se noe vedlegg her?

Endret av rofl
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har en god plan:

Jeg installerer ganske enkelt Win2k pånytt, i en annen mappe. Så tar jeg jobben med å overføre det jeg trenger fra den gamle til den nye installsjonen.

Programmene ligger jo fremdeles for det meste i mappen 'Programmer' og det er bare å lage en snarvei, eller reinstallere de som trenger det. Så gjelder det å lokalisere mail-mappene pg flytte dem. Eksportering av mail-adresser kan jeg fra før.

Å konfigurere oppsettet for øvrig med nettverkstilgang, skriver osv er jo helt greit.

Det brude ta mindre tid enn det jeg holder på med nå. Ville vært ferdig forlengst...

Men har kanskje lært noe nyttig.

Og så er det kjekt om jeg har en liste over alle brukernavn og passord - og det har jeg.

Tror det skulle være nok?

Lenke til kommentar
No offence johome, men tror trådstartet her skal prøve å gjøre som Albert_Einstein sier. Hadde samme problemet. Gjorde alt i langversjonen og vips var det rent som en fløyte

8198929[/snapback]

For meg virker det som han ikke har en antivirus scanner, så vil også anbefale han å installere virus scanner. Selv bruker eg AVG free 7.5.

Lenke til kommentar

Tja , jeg vet ikke. Når jeg spurte om han hadde antivirus + firewall så får jeg beskjed om han har adaware og spysweeper , som jo ikke er virusprogrammer .

Og at han har hatt sygate (altså ikke nå lenger )

Vel , å besøke skumle nettsteder uten verken antivirus eller firewall er jo ikke så veldig lurt . Jeg skjønner godt at maskinen hans er infisert.

Han fikk beskjed om å legge ut en hijack this log , noe han ikke har gjort.

Vet heller ikke om han har lastet ned noen av antivirusprogrammene.

Og siden dataen hans er infisert bør han vel scanne i sikker modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...