Gå til innhold

Kunde får ny telefon - avhjelpsforsøk eller ei?

Anbefalte innlegg

La oss ta et eksempel...

Kunden kjøper en telefon som får en feil om 2 måneder.

Forhandler vet at det har vært mye problemer med den modellen, så han lar kunden leverere tilbake den telefonen og gir kunden en ny telefon isteden. (full salgseske) og lager ny kvittering til kunden.

Regner dere dette da som avhjelpsforsøk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forstått det slik at når kunden får et helt nytt produkt på denne måten så er det å forstå som et nytt kjøp/salg med ny kjøpsdato og ny garanti. Det vil da i praksis være heving av det første kjøpet og har lite med avhjelp å gjøre.

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg mistenker at man vil regne dette som et avhjelpsforsøk. Omlevering og retting er begge deler en form for avhjelp etter fkjl. §29. Dog vil dette ikke påvirke mobileierens reklamasjonsfrist, som "resettes" når selger utleverer en ny mobil. Så hvis det likevel oppstår samme mangler på den mobilen som ble omlevert (klassisk eksempel er 6280), har kjøperen hevingsretten etter 2 (pluss konstatering av tilsvarende feil) avhjelpsforsøk i behold. Kan dessverre ikke sitere, men dette skal gå frem av kjl.prop. s.81.

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at når kunden får et helt nytt produkt på denne måten så er det å forstå som et nytt kjøp/salg med ny kjøpsdato og ny garanti. Det vil da i praksis være heving av det første kjøpet og har lite  med avhjelp å gjøre.

-snubbel

8186228[/snapback]

Jeg holder heller fingeren på Sindres mening, dette fordi kunde får samme vare på nytt, og om det er eske eller ei ser ikke jeg som sentralt, ei heller at forhandler skriver ny kvittering.

Det gjør en forsåvidt ved doa også i mange tilfeller, og doa er omlevering.

En annen ting er faktisk at eksemplet ditt egentlig skriker omlevering, fordi forhandler vet at det er mye feil, derfor får kunde ny telefon av samme type.

Dvs at forhandler egentlig lar kunde benytte valgmuligheten i loven, og hopper over kontroll leddet der apparatet sendes til service. I andre situasjoner vil jeg si at eksemplet egentlig er litt uortodoks, fordi en kunde som ønsker samme telefon vil komme like langt med swap som salgseske, og det løper ny reklamasjonstid fra omleveringen, dermed er en jo like langt.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...