Gå til innhold

Kulturo: 300 populær i Hellas, bannlyst i Iran

Gjest beritellingsen

Anbefalte innlegg

Gjest beritellingsen

Premiereaktuelle "300", der 300 spartanske soldater forhindrer persisk invasjon av Hellas, gjør stor suksess i hjemlandet. Men filmen har også ertet på seg iranere over hele verden.

Les mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for at filmen er bannlyst i Iran så må jeg se hva det dreier seg om. Uansett så er det jo latterlig å bannlyse en film som omhandler noe som angivelig (hvis ikke det faktisk skjedde) for masse herrens år siden i to riker som sluttet å eksistere for flere hunder år siden.

Og hva skal vi norske vikinger si til dette? :p

8185946[/snapback]

Gudbedres! Holywoodifisering av veiviseren er bare dømt til å gå rett til...

Jeg blir nesten fristet til å trekke tilbake uttalelsen om bannlysing pga. dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

De har bare snudd opp ned på historien for å skape "the good against the evil". Propaganda som skal få persere (iranere) til å se ut som onde, voldelige, usiviliserter orker. Det har vel kanskje bakgrunn i Irans atomkraftverk. Det hadde ikke forundra meg om mange Amerikanere med lite bakgrunnskunnskap ser på iranere som slike villdyr etter filmen. Filmen prøver kanskje å vise hva som kan skje om iranere får fortsette med atomkraftverk og dermed får mer makt. Det er selvfølgelig ikke rart at iranere tar det til seg og reagerer når deres folk egentlig var meget siviliserte med et høyt kulturelt nivå.

Lenke til kommentar
De har bare snudd opp ned på historien for å skape "the good against the evil". Propaganda som skal få persere (iranere) til å se ut som onde, voldelige, usiviliserter orker. Det har vel kanskje bakgrunn i Irans atomkraftverk. Det hadde ikke forundra meg om mange Amerikanere med lite bakgrunnskunnskap ser på iranere som slike villdyr etter filmen. Filmen prøver kanskje å vise hva som kan skje om iranere får fortsette med atomkraftverk og dermed får mer makt. Det er selvfølgelig ikke rart at iranere tar det til seg og reagerer når deres folk egentlig var meget siviliserte med et høyt kulturelt nivå.

8434805[/snapback]

Nå har jeg ikke sett filmen, bare lest serien (som jeg har forstått denne filmen er så og si eksakt basert på), en serie som kom for nesten 10 år siden, lenge før maset med atomkraftverk. Og igjen vil jeg stille spørsmålstegn med hvor sterkt persia kobles opp imot Iran av den gjengse borger i USA.

AtW

Lenke til kommentar

at filmen er basert på en tegneserie som er basert et sagn av en erkegresk fyr som er basert på en virkelig hendelse har ingenting å si. effektene er greie, men det stopper der. Dette sier mye om hvor lite vesten vet og bryr seg om fremmede kulturer og skikker. jeg tror så godt som ingen på dette forumet vet hva definisjonen på en iraner (av gener) er engang (inntil de har bladd opp på wiki).

disse typer filmer er ikke nye, tror ikke indianerne er noe særlig glade for cowboy-filmene. eller italienere var glade i mafiabølgen. dette ble skværet opp på, da hollywood begynte å lage filmer om indianere og italienere som ble stilt i godt lys. før 300 kom var det jo en film

http://www.valleyofthewolvesiraq.com/web/indexb.htm

som satte amerikanske soldater i negativt lys. også denne historien er basert på en sann hendelse, men mye bedre utnyttet. denne filmen er vel bare vist på 3 amerikanske kinoer. kan ikke det sammenlignes med en bannlysning? 300 får man tak på uansett i Iran, siden alt går igjennom svartebørs og piratkopier, tanta mi fikk tak i den mens den fremdeles var gått en uke siden filmen kom til norge.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...