Drillo Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne... Uansett: Når jeg logger på internett gjennom VPN, hva vil det da si? Er det da en slags VPN-administrator som kan se alt man er inne på på internett? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne... Uansett: Når jeg logger på internett gjennom VPN, hva vil det da si? Er det da en slags VPN-administrator som kan se alt man er inne på på internett? 8185610[/snapback] Hvis du må bruke VPN for å få tilgang til internett er det mest saynsyndligvis fordi at eieren av nettet vil ha tilgangskontroll så ikke alle ukritisk får tilgang. Å bruke VPN for bare å overvåke nettet høres litt overkill ut. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Så eieren kan ikke se at jeg er Drillo her? Lenke til kommentar
Slafs Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Så eieren kan ikke se at jeg er Drillo her? 8187475[/snapback] Alt som går over VPN er kryptert, så administratoren kan ikke se annet enn at du er logget på og hvilken intern IP tunnelen din har. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Så eieren kan ikke se at jeg er Drillo her? 8187475[/snapback] Alt som går over VPN er kryptert, så administratoren kan ikke se annet enn at du er logget på og hvilken intern IP tunnelen din har. 8187487[/snapback] Administratoren som drifter VPN-tunellen kan overvåke trafikken så mye han vil da han har kontroll over utstyret der hvor tunellen termineres. Men sansyndligvis er ikke overvåking formålet med tunellen... Hvorfor er du så redd for at noen skal finne ut hvor du er på nettet Drillo? Dårlig samvittighet for at du surfer når du egentlig skulle jobbet? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Så eieren kan ikke se at jeg er Drillo her? 8187475[/snapback] Alt som går over VPN er kryptert, så administratoren kan ikke se annet enn at du er logget på og hvilken intern IP tunnelen din har. 8187487[/snapback] Administratoren som drifter VPN-tunellen kan overvåke trafikken så mye han vil da han har kontroll over utstyret der hvor tunellen termineres. Men sansyndligvis er ikke overvåking formålet med tunellen... Hvorfor er du så redd for at noen skal finne ut hvor du er på nettet Drillo? Dårlig samvittighet for at du surfer når du egentlig skulle jobbet? 8198617[/snapback] Han har jo ingenting med hvilke nick jeg har på diverse fora. Lenke til kommentar
clink Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Jobber i en bedrift hvor vpn brukes hjemmefra for de som har bærbar. Da får man tilgang til lokale disker akkurat som når man er hjemme. Men....betyr det også at all 'surfetrafikk' også går den veien, eller går det direkte hjemmefra til 'verden'? Ikke at det har betydning for meg, har ikke bærbar. Nysjerrig...massa massa nysjerri... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jobber i en bedrift hvor vpn brukes hjemmefra for de som har bærbar. Da får man tilgang til lokale disker akkurat som når man er hjemme. Men....betyr det også at all 'surfetrafikk' også går den veien, eller går det direkte hjemmefra til 'verden'? Ikke at det har betydning for meg, har ikke bærbar. Nysjerrig...massa massa nysjerri... 8225013[/snapback] Det kan bare din administrator svare på, vpn kan tunnelere all trafikk eller bare deler av trafikken. Lenke til kommentar
teledud Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Jobber i en bedrift hvor vpn brukes hjemmefra for de som har bærbar. Da får man tilgang til lokale disker akkurat som når man er hjemme. Men....betyr det også at all 'surfetrafikk' også går den veien, eller går det direkte hjemmefra til 'verden'? Ikke at det har betydning for meg, har ikke bærbar. Nysjerrig...massa massa nysjerri... 8225013[/snapback] Det kan bare din administrator svare på, vpn kan tunnelere all trafikk eller bare deler av trafikken. 8235252[/snapback] Det er ytterst skjeldent at man ønsker å styre all internett-trafikk fra hjemmekontorer og bærbare PC'er som er utenfor bedriften igjennom Internettforbindelsen i virksomheten. Årsaken er naturligvis at man da får mye større utfordringer med datasikkerhet/virus og ikke minst mye større belastning på virksomhetens bredbånd.. Hvis bedriften hadde vært så "sensitiv" at den av sikkerhetsmessige grunner styrte all internetttrafikk, igjennom VPN, da hadde nok sannsynligheten for at dere fikk benytte internett "til hva dere ville", vært lik null. OG hvis systemadministrator har så lite å finne på at han har tid til å graver i sånn info, da kan dere minst fjerne2-3 mann i IT-administrasjon. Og det er da fortsatt noe som heter personvern loven, og selv en med IT ansvar, må nok bøye seg for den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå