Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen trådløst og kablet nett

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å prøver å koble det trådløse nettverket og det kablede nettverket sammen, men får det ikke til.

Modemet fra telenor er en SpeedTouch 5x6 og den trådløse ruteren er en Asus WL-500g...

Oppsettet er for tiden slik:

Internett fra telenor inn til modemet (SpeedTouch 5x6). En kabel fra modemet til ruteren (WL-500g), og en kabel til en gammel hub, som igjen sender signalet videre til alle datamaskinene på det kablede nettverket...

Hvordan kobler jeg disse to nettverkene sammen? Slik det er nå får ikke den bærbare som er trådløst koblet til Asus'en kontakt med maskinene koblet med kabel til SpeedTouch'en, da disse får forskjellige IP-adresser. Det kablede nettverket ( SpeedTouch 5x6) deler ut adresser i 10.0.0.x-segmentet, og den trådløse ruteren deler ut adresser i 192.168.1.x-segmentet. Må jeg skru av DHCP på en av disse, og isåfall hvilken? Hvilken rekkefølge bør jeg koble modemet/ruteren i? Kabel fra modem til ruter og kabel videre fra ruter til hub? Vil alle maskinene, både trådløse og kablede dele samme nettverk da? Og hvilken port bør jeg koble kablene til på ruteren? WAN-porten eller en av LAN-portene?

Rotete forklart, men satser på at noen der ute er skarpe nok til å komme frem til en løsning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kort fortalt. om speedtouchen din har ip 10.0.0.1 så setter du ipen på asus routeren din til 10.0.0.2 også skrur du av dhcp server i asus routeren. også kobler du ledning fra speedtouch modemet til en av lan portene på asus routeren drop wan porten da skal routeren funke som et access punkt, Og da vil speedtouch modemet dele ut ip og fikse med deling av porter. eneste asus du trenger og sette opp på asus routeren er kryptering/sikkring av det trødløse nettet.

Rotete forklaring med sikkert en del skrivefeil. men håper du forstår hva jeg mente

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Veldig kort fortalt. om speedtouchen din har ip 10.0.0.1 så setter du ipen på asus routeren din til 10.0.0.2 også skrur du av dhcp server i asus routeren.

Mkay...Standard Gateway på det kablede nettverket er 10.0.0.138, er dette da adressen til SpeedTouchen? Maskinene på det kablede nettverket har adresser fra 10.0.0.1 og oppover. Skal jeg skrive inn 10.0.0.1 eller 10.0.0.138/9 på Asus'en?

Hvor på Asus'en skal jeg skrive inn denne adressen? På "WAN & LAN" eller "DHCP Server"... Legger ved et par bilder fra ruteren-oppsettet som vedlegg...post-99360-1174274582_thumb.jpgpost-99360-1174274609_thumb.jpgpost-99360-1174274631_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...