Gå til innhold

10mm slanger sammen med andre dimensjoner.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan går man frem om jeg allerede har en av asetek sine vannkjølings-kit KT12A-12VX/10mm som da er om jeg har forstått det rett? 7mm innerdiameter og 10mm ytterdiameter (på slange), så vil jeg komplementere med et gpu blokk med andre dimensjoner http://www.petrastechshop.com/ekfucowaforn2.html ?

8185401[/snapback]

Det enkleste er vel å bytte nipler.

Fant ingen i rett dimensjon på den linken.

http://www.microplex.no/category.aspx?cat=288&mcat=14s288

Denne burde vel passe?

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...6ID&mcat=14s295

5/16 er omtrent 8mm. Men dimensjon kan gjerne være litt større enn 7mm.

Da sitter slangen bedre og du får større dimensjon innvendig på niplene, altså mer vann kan komme gjennom.

Alternativt kan du sjekke byggmix eller rørleggere.

Eller nettbutikker som komplett etc.

Mange å velge mellom.

Lenke til kommentar

Så hva betyr dette i specs 1/4"BSPx5/16"ID er det inner og ytterdiameter det er snakk om da (BSP og ID), eller er jeg på jordet? :)

Og hvordan vet man hvilke gjenger + diameter som er brukt i selve vannkjølinga, er det noe som oppgis med en kryptisk info som ovenfor eller får man kjøpe produktet også måle selv?

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar

BSP er gjengene (British standard pipethread: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Standard_Pipethread ) og 5/16"ID er innerdiameteren på slangen du skal montere. Ytterdiameteren har ikke en dritt å si på slike nipler uansett. G 1/4 TROR jeg er det samme som BSP, men det er jeg ikke helt sikker på

Edit: ble litt sikrere:

Pipe thread designations

These standard pipe threads are formally referred to by the following sequence of blocks:

the words "Pipe thread",

the document number of the standard (e.g., "ISO 7" or "EN 10226")

the symbol for the pipe thread type:

G = external+internal parallel (ISO 228)

R = external taper (ISO 7)

Rp = internal parallel (ISO 7)

Rc = internal taper (ISO 7)

the thread size

Wikipedia, ISO og andre standarder er jævlig kjekt å få med seg :thumbup:

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Det er vanlig å oppgi slangedimensjon på nipler (ID slange).

Da er gjerne selve niplene 1-2 mm større (OD) enn ID på slangene.

Det er ikke sikkert det løner seg å kjøpe sånt på nett for deg,

hvis du ikke handler mye av gangen.

Koster vel omtrent 15-30 kroner i butikk avhengig av hvor.

Biltema er veldig billig.

Bare husk å ikke blande stål og kobber.

(Da forsvinner stålet fort)

Messing går bra, siden det er legering med kobber.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Loke_h: tull og tøys! Aluminium og kobber er ikke bra, stål og kobber går fint. Du får (stort sett) ikke annet enn rustfritt stål på nipler, så det er ikke stor fare.

Et tips er å kjøpe nipler på TESS. De holder til stort sett over hele landet.

8186907[/snapback]

Legg rustfritt stål og kobber sammen du, så får vi se hvor lenge det går før det korroderer.

Har såpass mange vekttall både kjemi og fysikk at dette må jeg bare krangle på. :)

Dessuten har jeg sett hvor fort rustfritt stål ruster i praksis når det blir utsatt for vann i kontakt/ione-fobindelse med edlere metaller.

Selvfølgelig varer rustfritt stål lengre, men ikke i årevis uten korrosjon, under slike forhold.

Niplene du får er ofte forniklet stål eller rustfritt eller messing.

Jeg kan vel gjøre et forsøk på hvor lang tid det tar. Har slangenipler i stål og kobber å teste med. :)

Lenke til kommentar

Tror du har byttet vannkjøling sånn ca. flere ganger før korrosjon blir noe problem der, tror jeg ;) Jeg tenker praktisk, du tenker i teorien. Viktig det også, så noen kan rette opp oss som ber andre regne på slikt for oss og tar det for god fisk :tease:

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Tror du har byttet vannkjøling sånn ca. flere ganger før korrosjon blir noe problem der, tror jeg ;) Jeg tenker praktisk, du tenker i teorien. Viktig det også, så noen kan rette opp oss som ber andre regne på slikt for oss og tar det for god fisk :tease:

8187200[/snapback]

Med frostvæske og destillert vann, vil det ta litt tid ja.

Jeg tenker litt på gjenbruk også.

Med messing vil behovet for å bytte nipler/lekkasjeproblemer være minimalt i forhold.

Jeg har en vanntank der jeg prøvde stål og kobber uten kontakt. Bare i nærheten av hverandre. Og et tilfelle med rustfritt stål og kobber i kontakt.

Korrosjon i løpet av kort tid, selv på rustfritt stål. Men høy fuktighet+luft da.

Med vannet på innsida (lite luft) og litt frostvæske som antikorrosjonsmiddel, samt lite fukt på utsida skal problemet være minimalt på kort tid.

Der kan vi vel være enige.

Må krangle litt av og til vet du. :tease:

Jeg bruker messing sammen med kobberkjøler og stålnipler til vanntank i plexi.

Da er eneste forbindelsen gjennom ioner i vannet.

Bruker jo selvfølgelig dest. vann og frostvæske.

EDIT:

På byggmix etc. får du beskjed om at det går greit å blande.

Og det gjør det for en stund.

Jeg testa under litt mer ekstreme forhold, som du ikke vil oppleve i en pc eller normale tørre innendørsforhold.

Så det tar normalt mange mnd. å oppnå det jeg får til på dager. (eller timer med høy varme) :D

Og ja jeg er teoretiker, men tenker også praktisk når jeg skal gjøre ting.

Mange ganger er du bare nødt til å teste ting for å se om det fungerer også.

Ørten ukjente parametere å regne på og sånn. :nei:

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Bestemte meg for 'play it safe' og kjøper komponenter/nipler som fungerer fint til Asetek's sett og også med samme type nipples(push type), fikk også tak på slanger som har dimensjonen 8/10mm istedenfor 7/10 som er std på Asetek.

Antar selv noe så lite som 1mm kan ha effekt på vannmengde, og ettersom vannet blir ganske så varmt med heldekkende kjøling tror jeg hver ml. vann hjelper.

Håper bare dem får EK-FC8800 GTS fort inn på lager og ut igjen :)

Ordredata:

-------------------------------------------------------------------------

2 stk. PUR Slange 10/8 mm - Hård (07XX002KL) á 23,95 - Ialt: DKK 47,90

2 stk. Push-In - ¼G BSP - 10mm (06XX002AL) á 19,95 - Ialt: DKK 39,90

1 stk. EK-FC8800 GTS - SLI (02EK027KO) á 624,95 - Ialt: DKK 624,95

2 stk. EK - Fitting - Plug 1/4G (06EK004KR) á 14,95 - Ialt: DKK 29,90

Fra http://www.coolerkit.dk

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar
Bestemte meg for 'play it safe' og kjøper komponenter/nipler som fungerer fint til Asetek's sett og også med samme type nipples(push type), fikk også tak på slanger som har dimensjonen 8/10mm istedenfor 7/10 som er std på Asetek.

Antar selv noe så lite som 1mm kan ha effekt på vannmengde, og ettersom vannet blir ganske så varmt med heldekkende kjøling tror jeg hver ml. vann hjelper.

Håper bare dem får EK-FC8800 GTS fort inn på lager og ut igjen :)

Ordredata:

-------------------------------------------------------------------------

2 stk. PUR Slange 10/8 mm - Hård  (07XX002KL) á 23,95 - Ialt: DKK 47,90

2 stk. Push-In - ¼G BSP - 10mm  (06XX002AL) á 19,95 - Ialt: DKK 39,90

1 stk. EK-FC8800 GTS - SLI  (02EK027KO) á 624,95 - Ialt: DKK 624,95

2 stk. EK - Fitting - Plug 1/4G  (06EK004KR) á 14,95 - Ialt: DKK 29,90

Fra http://www.coolerkit.dk

8199877[/snapback]

Fikk litt lyst på kjøleblokk til 8800GTS selv.

Lager vannkjølinga selv, men slipper jo en del arbeid med bare CPU og chipset.

Blir sikkert mye finere også med kjøpt blokk. :)

Skal tenke litt på det.

8 mm gir 30+% større areal og volum enn 7 mm.

Så det nok ikke så dumt tenkt.

4x4/3,5x3,5 = 1,3....

Lenke til kommentar

loke: ikke funnet så mange skikkelige review's av EK-FC8800 GTS, de fleste er GTX varianten(forøvrig antar jeg forskjellen er heller liten, kanskje bare 'pads' for 2 ekstra minnebrikker og fysisk like stor?), men det som går igjen er tydligvis at EK's heldekkende skal lage mindre motstand for vannet enn DD sin løsning, ellers går det vel mye igjen at temp. VIL gå radikalt opp, i forhold til kjøre på den vanlige måten med en vannblokk for gpu + passive kjøleribber for minne + shader, men jeg vil ha minst mulig vifter i maskinen så håper dette blir ok :)

Kan poste litt bilder den dagen pakken er her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...