Gå til innhold

Vivanco mikrofon og GS500 problem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Har en gammel Vivanco DM86 mono mikrofon, og når jeg kobler den til mitt Panasonic NV-GS500 videokamera kommer det bare lyd i den venstre kanalen.

Burde ikke en monomikrofon levere samme signalet til begge kanalene?

Mvh Dan

8185206[/snapback]

Går ut fra at det er en 3,5mm jackplugg du har. Er pluggen en monoplugg, vil pluggen kun sende signal til den ene kanalen og jorde den andre. Vet ikke om det fins noen fornuftig overgang fra monoplugg til stereoplugg. Da må de to ytterrste kontaktflatene på stereopluggen kobles sammen med tuppen på monopluggen. Det fins vel ikke noen innstilling på kameraet der du kan velge monoplugg kontra stereoplugg? :roll:

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke den pluggen i videokameraet om du vil ha lyd i begge kanalene. Du må enten klippe den av å lodde på en sånn, 3_5mm.bmp

Eller du kan lage en overgang med hun i ene enden og han i den andre. De to ytterste kobles da sammen (H og V kanal = likt signal), og den innerste er jord.(Samme som den du har).

Pluggen fant jeg her

Håper du ble noe klokere. Har desverre ikke noe skisse. :yes:

Lenke til kommentar

Hvilken del av pluggen er det egentlig som er jord?

For meg ser det ut til at det er #1 (white) som er jord, mens #2 (red) er "high" og #3 (shield) er "low", og når #1 så er i senter er vel det den ytterste delen av pluggen?

Slik at #2 og #3 skal kobles sammen på begge de innerste kontaktpunktene på stereojacken?

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Hvilken del av pluggen er det egentlig som er jord?

For meg ser det ut til at det er #1 (white) som er jord, mens #2 (red) er "high" og #3 (shield) er "low", og når #1 så er i senter er vel det den ytterste delen av pluggen?

Slik at #2 og #3 skal kobles sammen på begge de innerste kontaktpunktene på stereojacken?

Mvh Dan

8190283[/snapback]

Hvis dette er en XLR-kontakt, skal 1 og 3 kobles til jord. 2 er signal, og kobles til de to ytterste på stereokontakten som jeg refererte til. XLR_minijack.bmp. Var litt vanskelig å forstå noe av skissen din. Jeg har lagd slike overganger etter skjemaet jeg la ved her, og det fungerer helt perfekt. Har du tilgang på et Ohm-meter er uansett ikke dette noe problem. Klipp av kontakten, og ohm hvor ledningene går. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke en xlr-kontakt.

Når jeg skrur opp i bunnen av mikrofonen er det bare to kabler, en svart og en hvit.

Den svarte går på kåpen rundt midtledere. Og den hvite går på midtlederen.

Men jeg har skjønt såpass at jordingen skal gå til jord, og den andre lederen kobles til både høyre og venstre kontaktpunkt på stereojacken.

Kanskje det enkleste for meg er å kjøpe en forlengerkabel og lodde inne i mikrofonen hvor ledningene ligger åpent?

Har jo bare to muligheter ...

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Kanskje det enkleste for meg er å kjøpe en forlengerkabel og lodde inne i mikrofonen hvor ledningene ligger åpent?

Mvh Dan

8190729[/snapback]

Ja. Det er i mange tilfeller greit å bare kjøpe en stereo skjøtekabel og kappe av denne å lodde i mic-en hvis dette ser lett ut. Da er sikkert den svarte jord, og den hvite signal. Da får du tre ledninger å forholde deg til. En jord, og H og V som du lodder på signal ut. Du får kjøpt spiral-skjøtekabler også. Disse pleier jeg å bruke når jeg lodder kameramikrofoner.

Det blir nok en ordning da. :)

Endret av 2Olav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...