Gå til innhold

Enoksen vurderer forbud mot glødepærer...

Anbefalte innlegg

Nei,for det som blir spørsmålet her er hvor mye av den totale energien som tilføres blir til varme og hvor mye blir til kulde.

OBS: for ordens skyld og for at ikke flere missforståelser skal oppstå så mener jeg her med ordet kulde alt under romtemp målt i celsius.  :whistle:

8226570[/snapback]

Svar: Ikke noe blir til kulde, alt blir til varme. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt så vet jeg det,men her er vi på et forum der folk flest er med og dermed trodde jeg virkelig ikke at en trengte gå så dypt i materien, da jeg bla tok konstruksjonsteknikk måtte en forholde seg til det du sier her,men det annser jeg som en "annen verden" enn å snakke om å spare strøm her .

8226526[/snapback]

Vel, rommet blir varmere enten man er i konstruksjonsteknikk-verdenen, eller hvermannsen-verdenen. ;)

MEN: Vi kan gjerne drite i kjøleskapet nå (ikke bokstavelig :whistle: ), og pense debatten inn på sparepærer igjen. Jeg er ihvertfall interessert i å få rede på de bredere miljømessige konsekvenser rundt produksjon og bruk av sparepærer.

8226567[/snapback]

Jepp den er grei, så får jeg se hva jeg får til, jeg har et stort fryseskap stående, mulig jeg ofrer det på et forsøk da dette står på en isolert bod på ca 10 kvadrat .

Lenke til kommentar
Jepp den er grei, så får jeg se hva jeg får til, jeg har et stort fryseskap stående, mulig jeg ofrer det  på et forsøk da dette står på en isolert bod på ca 10 kvadrat .

8226594[/snapback]

Ok, men vær klar over at du kan overbelaste motoren på det. Så det bør ikke være noe uunnværlig.

Lenke til kommentar
Men det er AKKURAT det jeg skriver om i eksemplet om varmepumpe! 

En varmepumpe (flere av de nye modellene) kan trekke varme fra omgivelsene (utendørs eller innendørs) og transportere den inn eller ut av boligen, alt etter som man ønsker. Det er transport av varmeenergi det dreier seg om.

Nettop, vi er enige om varmepumpen,det vi ikke er enige om er kjøleskap/fryser, jeg har min tvil om at rommet blir varmere med at døren står åpen, nettop fordi kulden da kommer ut i rommet .

8226405[/snapback]

Hvor blir det da, etter din mening, av energien (strømmen) som tilføres varmepumpen i kjøleskapet for at den skal kunne fungere? Blir den bare borte?

8226531[/snapback]

Nei,for det som blir spørsmålet her er hvor mye av den totale energien som tilføres blir til varme og hvor mye blir til kulde.

OBS: for ordens skyld og for at ikke flere missforståelser skal oppstå så mener jeg her med ordet kulde alt under romtemp målt i celsius. :whistle:

8226570[/snapback]

Om temperaturen går ned fra romtemp, så får ikke lufte tilført noe energi, den avgir energi. Du kan ikke tilføre termisk energi til luft, så den blir kaldere, lufta AVGIR energi. Varm luft har mer energi en kald, derfor vil lufta miste energi når den blir kaldere.

Ellers må jeg nesten spørre igjen om du er helt sikker på at du er inneforstått med hvasom er forskjellen på varm og kald luft, innlegget ditt virker litt merkelig om man vet det. Hvis ikek kan jeg forsøke å forklare det igjen

AtW

Lenke til kommentar

OBS: for ordens skyld og for at ikke flere missforståelser skal oppstå så mener jeg her med ordet kulde alt under romtemp målt i celsius.  :whistle:

8226570[/snapback]

Svar: Ikke noe blir til kulde, alt blir til varme. ;)

8226576[/snapback]

Ja om du fortsatt forutsetter at kulde ikke finnest,så er det jo en måte å få rett på, det blir til varme,bare mindre varme som betyr minusgrader målt i celsius.

For mitt fyseskap som jeg har nevnt tidligere produserer faktisk minusgrader (målt i celcius) med døren åpen, det som er det åpne spørsmålet er hva det er mest av, disse minusgradene fra elementene eller varmen fra motoren :hmm:

Ok, men vær klar over at du kan overbelaste motoren på det. Så det bør ikke være noe uunnværlig.

Vet det,derfor sier jeg vurderer, men mulig forsøket er verdt 6-7000 kr :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Samtidig så produserer fryseskapet til snekker`n enda mere varme på baksida av skapet.

Dette er en høyst viktig del av fryseskapet så tar man all varmen skapet produserer og trekker fra "kulden" som også produseres sitter man fortsatt igjen med mere varme en kulde som i sin tur vil varme opp rommet den står i , døre åpen eller ikke.

Lenke til kommentar
Om temperaturen går ned fra romtemp, så får ikke lufte tilført noe energi, den avgir energi. Du kan ikke tilføre termisk energi til luft, så den blir kaldere, lufta AVGIR energi. Varm luft har mer energi en kald, derfor vil lufta miste energi når den blir kaldere.

Ellers må jeg nesten spørre igjen om du er helt sikker på at du er inneforstått med hvasom er forskjellen på varm og kald luft, innlegget ditt virker litt merkelig om man vet det. Hvis ikek kan jeg forsøke å forklare det igjen

AtW

8226615[/snapback]

Nei takk ifølge mine papirer haddde jeg faktisk 5 i fysikk ved teknisk fagskole så jeg tror jeg fikk det med meg :D

Jeg er heller ikke uenige med begrepene som brukes av andre,noe jeg trodde du hadde lest utifra hva jeg skriver, jeg har gang på gang påpekt at jeg her forholder meg til celsius og saller alt over 0 gradeer for varme og alt under for kulde, det skulle da ikke være noe problem å forholde seg til det om en vil da :hmm:

Selv om dette ikke er vitenskapelig korrekt .

Stor quote kuttet ned av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Nei takk ifølge mine papirer haddde jeg faktisk 5 i fysikk ved teknisk fagskole så jeg tror jeg fikk det med meg  :D

Jeg er heller ikke uenige med begrepene som brukes av andre,noe jeg trodde du hadde lest utifra hva jeg skriver, jeg har gang på gang påpekt at jeg her forholder meg til celsius og saller alt over 0 gradeer for varme og alt under for kulde, det skulle da ikke være noe problem å forholde seg til det om en vil da  :hmm:

Selv om dette ikke er vitenskapelig korrekt .

8226660[/snapback]

Hør her, er du interessert i å lære hvordan det henger sammen, eller vil du diskutere? Jeg er ærlig talt ikke så interessert i det siste, da jeg vet jeg har rett. (mulig det høres arrogant ut, men det gidder jeg bare ikke). Jeg er alltid interessert i å få folk til å skjønne mer fysikk, så om du er interessert i det, si ifra. (ellers har det ikke noe å si hvor su setter grensen mellom kulde og varme, poenget er at lufta avgir energi når den blir kaldere).

Angående ekspermintet ditt, bra du ihvertfall er viliig til å tenke på å prøve det. Jeg vil anbefale og ta neon kontrollmålinger over døgnet først, og se om de "naturlige" tempraturendringene i rommet er store. Mye annet kan spille inn og forpurre resultatene.

AtW

Lenke til kommentar

http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae149.cfm

Hversågod.

"Question:

If you left the refrigerator door open, what would happen to the room temperature and why?

Asked by: Sophie

Answer:

The room would get warmer! Think of a refrigerator as a device that transfers heat from inside a box to its surroundings. The room around a refrigerator is warmed as it receives the heat removed from inside the box.

If you leave the door open, heat is merely recycled from the room into the refrigerator, then back into the room. A net room temperature increase would result from the heat of the motor that would be constantly running to move energy around in a circle. It would be like hooking up a water pump to remove water from your basement and routing the discharge tube back to the basement.

Answered by: Paul Walorski, B.A. Physics, Part-time Physics Instructor"

Han burde vite det, eller hva?

Det er akkurat det samme vi får høre på forelesninger, leser i pensumbøker i studiet mitt og løser oppgaver rundt. (Studerer nanoteknologi)

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Hør her, er du interessert i å lære hvordan det henger sammen, eller vil du diskutere? Jeg er ærlig talt ikke så interessert i det siste, da jeg vet jeg har rett. (mulig det høres arrogant ut, men det gidder jeg bare ikke). Jeg er alltid interessert i å få folk til å skjønne mer fysikk, så om du er interessert i det, si ifra. (ellers har det ikke noe å si hvor su setter grensen mellom kulde og varme, poenget er at lufta avgir energi når den blir kaldere).

Som sagt så har jeg 6-7 år med vidregående utdanning og har nok peiling på dette, så nei takk jeg trenger ikke mere :)

Jeg vet hvordan tingene henger sammen innen fysikken, at du ikke er intrisert i å diskutere er en annen sak,da er det jo bare å la være å svare på mine innlegg da :cool:

Det jeg har lyst å prøve er å finne ut om tempraturen vil øke eller minke om jeg lar fryseren stå med døren åpen, fordi jeg mener virkningsgrad, varmetap osv spiller inn her .

Om jeg har totalt feil her spille ingen rolle,jeg er ikke redd for å ta feil,jeg må ikke ha rett i en diskusjon, hadde jeg slitt med slikt hadde jeg ikke diskutert :thumbup:

Belarnion

Det er billigere å kjøpe en lærebok i fysikalsk kjemi eller termodynamikk.

(F.eks den jeg finner formler fra)

nei sier du deet,lærebøker hva er det :tease:

Hva tror du jeg brukte om ikke lærebøker under min utdanning og ja jeg har tatt vare på de fleste av disse :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg 6-7 år med vidregående utdanning og har nok peiling på dette, så nei takk jeg trenger ikke mere :)

Jeg vet hvordan tingene henger sammen innen fysikken, at du ikke er intrisert i å diskutere er en annen sak,da er det jo bare å la være å svare på mine innlegg da :cool:

Det jeg har lyst å prøve er å finne ut om tempraturen vil øke eller minke om jeg lar fryseren stå med døren åpen, fordi jeg mener virkningsgrad, varmetap osv spiller inn her .

Om jeg har totalt feil her spille ingen rolle,jeg er ikke redd for å ta feil,jeg må ikke ha rett i en diskusjon, hadde jeg slitt med slikt hadde jeg ikke diskutert :thumbup:

Heh, om vi skal basere oss på formell kompetanse, så kan du nok gi opp nå :)

Men jeg har fått svar på mitt spørsmål, om folk ikke vil lære, så orker jeg ikke å mase mer om det. Du får si ifra om du noen gang ønsker å vite hvorfor du tar feil, og ikke bare at du gjør det.

AtW

Lenke til kommentar
Heh, om vi skal basere oss på formell kompetanse, så kan du nok gi opp nå

Men jeg har fått svar på mitt spørsmål, om folk ikke vil lære, så orker jeg ikke å mase mer om det. Du får si ifra om du noen gang ønsker å vite hvorfor du tar feil, og ikke bare at du gjør det.

AtW

WOW dette synest jeg faktisk var vel ovenfra og ned holdning :)

Jeg vet jeg tar feil utifra fysikkens lover,men jeg er ikke sikker på at praksis viser det samme i et vanlig isolert rom og det har jeg lyst å finne ut av uten å prøve å leke einstein eller overgå noen som helst :thumbup:

Men nå går vi tilbake til temaet og blir der og ikke hvorvidt jeg trenger vidreutdanning eller ei :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Men nå går vi tilbake til temaet og blir der og ikke hvorvidt jeg trenger vidreutdanning eller ei  :D

8226885[/snapback]

Det er bra, om du ikke ønsker å snakke om utdanningen din, så foreslår jeg at du unngår å bruke den som argument.

Jeg ser fram til eksperimentet ditt. Det er ikke 100% usannsynlig at temperaturendringene ikke blir som forventet, derfor er det som sagt viktig å skjekke temperaturstabiliteten først, forhåpentlivis er det minst mulig andre faktorer som spiller inn.

AtW

Lenke til kommentar
Det største problemet jeg ser med et slikt forbud er alle de halogenbelysningsanleggene som blir ubrukelige.

8189760[/snapback]

Det er ikke snakk om noe forbud mot halogenbelysning.

It is understood there will be no ban on halogen lights, which are more efficient than the old bulbs.

http://www.smh.com.au/news/environment/lig...061.html?page=2

Jeg ofrer ikke behagelig hjemmebelysning for å kanskje redusere Norges strømforbruk litt.

8190604[/snapback]

Det finnes i dag 12V spottærer med dioder som kan dimmes men det vil alikavel bli komplikasjoner med dimmerne og trafoene som benyttes i disse anleggene da både dimmer og trafor må ha en minimumslast noe en 1W diode ikke vil stå for i et anlegg dimensjonert på 35W pærer.

Sparpærer vil passe godt til allmenbelysning men som belysning i soverom og stue er det dødfødt.

8189760[/snapback]

Regner med du dimmer ned innfeltbelysninga di beståpende av bøttearmaturer med 2x9W lysrør på lørdagskvelden.

Lysrør gir en utrivelig lysgjengivelse når den blir dimmet og egner seg derfor ikke til kosebelysning.

Som allmenbelysning i kontorer, ganger, toalett og kjøkken er det bra men til intimbelysning er det dødfødt, noe mange har i stue og på soverom.

8189760[/snapback]

Det er et variert og økende utvalg av lyspærer, også dimmbare, med forskjellig lysspektergjengivelse og fargenyanser, av de nye LED-pærene, de nye fluorescent-sparepærene og halogenpærer, så jeg tror neppe det skal være noe problem å få koselys i framtiden.

http://shopping.msn.com/results/shp/?bCatId=5044

Synes det her var ganske godt sagt forresten:

Sometimes markets need a push

I'm all for the markets controlling progress, but sometimes that just isn't happening. For the most part, people haven't changed because the quality isn't yet equal for most brands. Plus, when people talk about cost savings, most people don't really care about saving an extra $30 a year. However, from the government's perspective, that $30 is a lot of money, and in CA where we have such a strained grid that gets pushed often, that overall drop in demand is a big deal.

http://www.techdirt.com/articles/20070220/113025.shtml

Lenke til kommentar
Det største problemet jeg ser med et slikt forbud er alle de halogenbelysningsanleggene som blir ubrukelige.

8189760[/snapback]

Det er ikke snakk om noe forbud mot halogenbelysning.

It is understood there will be no ban on halogen lights, which are more efficient than the old bulbs.

http://www.smh.com.au/news/environment/lig...061.html?page=2

Enoksen har tydligvis sagt glødepærer, om han ikke mente alle typer, så burde han spesifisert det. Evt så mistenker jeg at han ikke vet hvordan halogenpærer fungerer.

AtW

Lenke til kommentar
Det er akkurat det samme vi får høre på forelesninger, leser i pensumbøker i studiet mitt og løser oppgaver rundt. (Studerer nanoteknologi)

8226697[/snapback]

På grunnkurs allmenn i Naturfag lærte vi det.

------------

Hva koster en god sparepære nå for tiden? En som ikke lyser mindre og mindre etter kun et par uker eller eksploderer? (<- 100% av mine erfaringer med sparepærer)

Lenke til kommentar
Men nå går vi tilbake til temaet og blir der og ikke hvorvidt jeg trenger vidreutdanning eller ei  :D

8226885[/snapback]

Det er bra, om du ikke ønsker å snakke om utdanningen din, så foreslår jeg at du unngår å bruke den som argument.

Jeg ser fram til eksperimentet ditt. Det er ikke 100% usannsynlig at temperaturendringene ikke blir som forventet, derfor er det som sagt viktig å skjekke temperaturstabiliteten først, forhåpentlivis er det minst mulig andre faktorer som spiller inn.

AtW

8226933[/snapback]

Selvsagt er her ting som spiller inn,de samme ting som spiller inn ved oppvarming/nedkjøling av temp i et hus,dette er naturlig i enhver bolig og noe en her må godta,det er nettop derfor jeg ikke er sikker på at teori og praksis stemmer fordi i teorien har vi ikke de tapene,men de har en i en hver bolig og de kan vi ikke eliminere bort 100%, det som er interessant er om rommet blir varmere eller kaldere etter en viss tid :)

Lenke til kommentar

8226885[/snapback]

AtW

8226933[/snapback]

Selvsagt er her ting som spiller inn,de samme ting som spiller inn ved oppvarming/nedkjøling av temp i et hus,dette er naturlig i enhver bolig og noe en her må godta,det er nettop derfor jeg ikke er sikker på at teori og praksis stemmer fordi i teorien har vi ikke de tapene,men de har en i en hver bolig og de kan vi ikke eliminere bort 100%, det som er interessant er om rommet blir varmere eller kaldere etter en viss tid :)

8227013[/snapback]

Men det er jo ikke interessant om de andre itngene endrer resultatet, om man måler tempraturen, åpener kjøleskapet og også åpner vinduet så er jo ikek resultatene noe spennende da endringen like gjerne kan være pga vinduet, derfor er det viktig å miinimere andre innvirkninger.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...