karl hungus Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Du finner samme maskin med svakere prosessor og mindre ram til kr. 6.365,- her. Å kjøpe to 1GB rambrikker koster deg ca. kr. 1.500,- og du vil da havne under kr. 8.000,- totalt. 8186878[/snapback] den der har mindre disk og windows xp og Lenke til kommentar
Slafs Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Vista funker som bare det og kommer til å utradere XP i l¢pet av en måned eller to hva salg angår. Av en eller annen grunn er det få maskiner med Vista på markedet enda, er vel fordi bransjen desperat vil kvitte seg med de gamle xp-maskinene. Ingen vil kj¢pe XP til sommeren, det skal jeg garantere. Uerfarne brukere (som min s¢ster) vil da f¢le seg litt snytt om den nye pcen deres allerede er gått av moten...Du betaler nok litt mer for Vista i dag enn for XP, men jeg betaler heller en tusing for et nytt system enn fem hundre for ett som er over fem år gammelt... 8186651[/snapback] Du tar feil, en PC til max 8000kr idag er ikke beregnet på å kjøre Vista og leveres derfor ikke med det heller. At ingen vil kjøpe XP til sommeren blir bare for dumt, de fleste med litt peil anbefaler fortsatt å vente med Vista til over sommeren, i alle fall om man tenker på bedrifter. Da bør de verste bugs'ene være borte. I tillegg kommer jo også all tiden man blir nødt til å supportere lillesøster på den nye plattformen, men den kommer vel uansett før eller siden når man til slutt velger å gå over til Vista.. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 hvis du leter finner du plenty av maskiner til 8k som leveres med Vista Home Premium. Til denne prisen får du C2D, 1 GB RAM og DX9 skjermkort, holder i massevis til vista. Vi får snakkes i august og se hvor mange XP-pcer som selges Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Da kan det jo gå litt ut over systemytelsen om grafikkortet legger krav på nærmere halvparten av systemminnet... Føler det er nødvendig å opplare litt. ATI x1400 og lignende kort med Hypermemory/TurboCache bruker kun av systemminnet når det er nødvendig. Det er altså ikke slik at skjermkortet automatisk båndlegger maskimalt av systemminnet. Det er først når det dedikerte minnet er oppbrukt at skjermkortet tyr til systemminnet. Således vil slike kort alltid være bedre enn integrerte kort (uten dedikert minne) som kun benytter systemminnet. Om maskinen skal brukes med Vista, er det også grunn til å minne om at Vista faktisk kan benytte seg av minnepinner til systemminne. Løsningen er selvfølgelig ikke så god som en rambrikke ettersom hastigheten er lavere. Men til det bruk som venninnen din har oppgitt, er det i grunn ikke nødvendig å ha en maskin med 2GB ram. Til de aller fleste arbeidsoppgaver vil hun fint klare seg med 1GB. Endret 19. mars 2007 av jon_o Lenke til kommentar
magnum65 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hvis maskinen ikke skal brukes til spilling, vil jeg anbefale en GMA 950 (integrert Intel grafikk) på det sterkeste. Dette kjører fint Vista Aero, og bruker vesentlig mindre støm enn et "dedikert" skjermkort. Dette betyr både langre batterilevetid (opp mot 50% lengre enn X1400) og mindre varme og støy. Som eksempel kan jeg nevne at Dell Inspiron 6400 har litt over 4 t batterilevetid med X1400, mot drøyt 6 t med Intel GMA 950. Uten å ha noen tall mistenker jeg at forholdet heller enda mer i favør GMA 950 under Vista (Aero) Dell Inspiron 6400 kan du få fra 6090,-, og er absolutt en makin somjeg kan anbefale. Relativt solid, Bra ytelse, over 6 timer batterilevetid (med 9 cellers batteri og Intel GMA 950 skjermkort) http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs Pass på å bestille med 9 cellers batteri og oppgrader til 1 GB minne (om du velger det rimligste tilbudet) Om du er ute etter en litt fysisk mindre maskin (14" skjerm), kan du jo ta en titt på denne: Dell Inspiron 640m, Core Duo, 1GB, 80 GB, Vista 6690,- http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_640m_3 Dette er mye den samme maskinen som 6400 i et litt mindre kabinett. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Denne er kan hende verdt å vurdere også FSC Pi1536 8186113[/snapback] Da har jeg bestilt denne her til min s¢ster Takk til Jon som fant den fram, veldig godt tilbud det her, på grensen til feilprising... Tilsvarende specs hos dell koster 9590,- (i6400) Endret 19. mars 2007 av karl hungus Lenke til kommentar
tole Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Enig med magnum65. Billig-maskinene til FSC (Fujitsu Siemens Computers) har jeg alt annet enn god erfaring med, så de ville jeg ikke valgt. Et alternativ er jo HP, men ikke kjøp Packard Bell, da disse er på nivå med FSC. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Enig med din vurdering av HP og Packard Bell, men FSC trodde jeg da kunne sakene sine ? Skal bli spennende å se. Kikket etter HP i utgangspunktet, men de priset seg ut hvis du ville ha et noenlunde skjermkort, dessverre. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Denne er kan hende verdt å vurdere også FSC Pi1536 8186113[/snapback] Da har jeg bestilt denne her til min s¢ster Takk til Jon som fant den fram, veldig godt tilbud det her, på grensen til feilprising... Tilsvarende specs hos dell koster 9590,- (i6400) 8188552[/snapback] Hehe, jeg sa på grensen til feilprising... i dag er den priset opp med en tusing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå