Gå til innhold

Allround-bærbar < 8000 kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal hjelpe en venninne å kjøpe bærbar, og siden det ikke er mine penger tør jeg (tydeligvis) ikke helt stole på meg selv. Derfor søker jeg kvalifiserte råd.

Maskinen skal være en allround PC til tekstbehandling, musikk, film, fotobibliotek o.s.v. Den skal ikke brukes til spilling. Prisen er max 8000, men "helst litt mindre enn det."

Etter å ha surfet litt rundt, har jeg funnet en til 6.995,- jeg synes virker bra:

Fujitsu Siemens Amilo Pro v3505

Ser at Komplett har v3515 på tilbud til samme pris, men denne har vel ikke like gode specs mht prosessor og disk.

Er det andre modeller jeg bør ta en titt på, eller er dette noe av det bedre man får til den prisen? Vil helst unngå Dell da jeg har hatt middels erfaringer med dem før, i tillegg til at jeg er prinsipiell motstander av det hersens pris/tilbud/ikkelengertilbud/-systemet deres. Ellers er jeg åpen for innspill!

Takker og bukker for svar.

Albatross

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hp 7400 er ei kjempemaskin, men 3505 har veldig gode spesifikasjoner til den prisen, noe som gjør den til et veldig godt kjøp. I dette tilfellet tror jeg det ikke kan forsvares å bruke 1500 mer på HPen

8185820[/snapback]

Høres bra ut. Er ikke egentlig den FS-maskina ganske billig? Tilsvarende på Komplett koster 8.995,- (dog med 160 GB disk).

Hva er det som gjør HPen til en kjempemaskin, forresten? Hvis du mener HP generelt utmerker seg med gode skjermer, byggekvalitet e.l., så kan jeg jo sjekke andre modeller også.

Lenke til kommentar

Alle PC'ene nevnt hittil i tråden leveres så vidt jeg kan se med XP Pro. Men Vista er kanskje et poeng? Jeg har egentlig ikke brydd meg så mye om det, ettersom jeg ikke planlegger å oppgradere til Vista selv på en stund. Nu vel.

Endret av Albatross
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefalt noen å kj¢pe XP i dag, nei ...

Hjelper for ¢yeblikket min egen s¢ster å kj¢pe bærbar til 8k og hadde i grunnen valgt meg ut en Dell i6400. Men FSC1536 er jo i grunnen et interessant alternativ, tror X1400 er hakket bedre enn Go7300LE som Dell skilter med ?

Lenke til kommentar
tror X1400 er hakket bedre enn Go7300LE som Dell skilter med ?

Det er nok riktig. x1400 gir omkring 2300 i 3dMark05. 7300 gir ca. 1600. Den du finner i bla. i6400 er imidlertid dårligere enn 7300 fordi det er en LE-versjon (Light Edition).

Lenke til kommentar
(...) tror X1400 er hakket bedre enn Go7300LE som Dell skilter med ?

8186496[/snapback]

I følge lista til jon_o er X1400 raskere: 900 vs 700 i 3Dmark 06 og 2270 vs 1600 i 3Dmark 05. Dog sier lista 7300 og ikke 7300LE, men jeg vet ikke hva som er forskjellig i LE-versjonen. Kanskje "Light Edition"?

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anbefalt noen å kj¢pe XP i dag, nei ...

Hvorfor ikke det egentlig? Her er jeg helt uenig, XP er per idag det beste (Microsoft)-OSet tilgjengelig. Vista har potensiale, ja, men det blir vel en annen diskusjon.. Prismessig er det vel også en del å spare på å holde seg unna Vista-logoer?

Lenke til kommentar
Men det har dobbelt så mye minne som X1400, 256 vs 128 !

Det er i og for seg riktig, dog slik at begge har 512 MB når bruk av systemminne inkluderes. Størrelsen på minne betyr likevel ikke alt med hensyn til kraft. Go7300LE er vel det dårligste kortet nVidia leverer. x1400 er midt på treet.

Hvorfor ikke det egentlig? Her er jeg helt uenig, XP er per idag det beste (Microsoft)-OSet tilgjengelig. Vista har potensiale, ja, men det blir vel en annen diskusjon.. Prismessig er det vel også en del å spare på å holde seg unna Vista-logoer?

Er enig i det som sies her. XP fungerer godt. Vista er fortsatt belemret med en rekke bugs. I tillegg ser jeg at der mange som sliter med å få tak på drivere. Det er slett ikke alle programmer/spill som lar seg kjøre i Vista.

Ser at mange maskiner med XP gir mulighet til oppgradering til Vista mer eller mindre gratis. Om dette er mulig, ville jeg ha valgt en slik løsning. Da kan du laste ned Vista men bruke XP inntil Vista fungerer bedre og er bedre støttet.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Vista funker som bare det og kommer til å utradere XP i l¢pet av en måned eller to hva salg angår. Av en eller annen grunn er det få maskiner med Vista på markedet enda, er vel fordi bransjen desperat vil kvitte seg med de gamle xp-maskinene. Ingen vil kj¢pe XP til sommeren, det skal jeg garantere. Uerfarne brukere (som min s¢ster) vil da f¢le seg litt snytt om den nye pcen deres allerede er gått av moten...

Du betaler nok litt mer for Vista i dag enn for XP, men jeg betaler heller en tusing for et nytt system enn fem hundre for ett som er over fem år gammelt...

Lenke til kommentar
Men det har dobbelt så mye minne som X1400, 256 vs 128 !

Det er i og for seg riktig, dog slik at begge har 512 MB når bruk av systemminne inkluderes. Størrelsen på minne betyr likevel ikke alt med hensyn til kraft. Go7300LE er vel det dårligste kortet nVidia leverer. x1400 er midt på treet.

8186650[/snapback]

Nvidia har et som heter 7200 og jeg har sett en del bærbare i denne prisklassen men det integrerte brikkesettet 6150 som sannsynligvis ligger under 7200 igjen.

Du har nok rett i at st¢rrelsen på videominnet er underordnet ytelsen på grafikkbrikken, men Vista krever en del minne og jeg klarer ikke få mer enn én GB til under 8k. Da kan det jo gå litt ut over systemytelsen om grafikkortet legger krav på nærmere halvparten av systemminnet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...