kared Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) hei kjøpte meg ein proson rsw 12 eller rsw1247 som e det fulle navnet. manglar diverse opplysninger for utrekkning av kassevolum. noen som kan hjelpe? Produktinformasjon RSW1247 12 ” Aluminium cone rubber edge 50 oz magnet 2 ” voice coil (al) 300 Watts max 4 ohm impedance Frekvensområde: 30 - 3200HZ bør eg kjøpe en ferdig kasse eller bruke måla frå ein fardig kasse fra f.eks. ljudia? Endret 19. mars 2007 av kared Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Kjøpte du elementet av en forhandler? I så fall bør/skal de være i stand til å beregne kassevolum ut fra ønskede lydpreferanser og bruksområde Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Kjøpte du elementet av en forhandler? I så fall bør/skal de være i stand til å beregne kassevolum ut fra ønskede lydpreferanser og bruksområde 8187093[/snapback] en normal 12" skal ha 30-40 l lukket kasse Endret 27. mars 2007 av jorn89 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Om du sier at mange 12-tommere passer ok i 30-40 liters lukket kasse skal jeg være mer enig med deg Noe annet blir som å påstå at alle biler som er over fem meter lange går over 200 km/t.. Lenke til kommentar
duffy89 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Min 12" fra dynabel (dy9412) skal bare ha 20 liters lukket kasse...... Endret 27. mars 2007 av duffy89 Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Om du sier at mange 12-tommere passer ok i 30-40 liters lukket kasse skal jeg være mer enig med deg Noe annet blir som å påstå at alle biler som er over fem meter lange går over 200 km/t.. 8250640[/snapback] du snakker i? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Om du sier at mange 12-tommere passer ok i 30-40 liters lukket kasse skal jeg være mer enig med deg Noe annet blir som å påstå at alle biler som er over fem meter lange går over 200 km/t.. 8250640[/snapback] du snakker i? 8252455[/snapback] Skjønnte du ikke det, så stfu.... Det finnes ikke noe fasit til en 12" bass, det må regnes ut, enkelt og greit. Ja, 12" spiller i 30-40liters kasse, men det gjør de også i 300-400 liters kasse Lenke til kommentar
epifant Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 du snakker i? Jeg snakker ikke _i_ noe som helst, det jeg snakker _om_ er at beregning av kassevolum foretas på grunnlag av det aktuelle elementets T/S-parametre, kupèens størrelse, tilgjengelig effekt og ønsket lydkarakter. T/S-parametrene til forskjellige tolvtommere varierer enormt, og dette må man ta hensyn til når man beregner kassevolumet. En tolvtommer med en Qts på 0.19 og en VAS på 260 liter trenger f.eks. _langt_ større kasse enn en tolvtommer med en Qts på 0.50 og en VAS på 30 liter for å få samme system Q på f.eks. 0,7. Bilens "transfer-funksjon" må også tas med i beregningen for å oppnå ønsket resultat. Men som jeg sa; mange tolvtommere fungerer ok i en lukket kasse på 30-40 liter. Som regel blir system Q litt for høy for min personlige smak, men "folk flest" vil synes det er akkurat passe. Markedsføringsavdelingen setter ofte et krav til elementingeniørene (for de produsentene som faktisk har det) til at elementet skal fungere i 30-40 liters lukket kasse, ettersom det som sagt gir en lyd de fleste liker samtidig som kassestørrelsen ikke er mer enn de fleste tolererer å ha i bagasjerommet. Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 du snakker i? Jeg snakker ikke _i_ noe som helst, det jeg snakker _om_ er at beregning av kassevolum foretas på grunnlag av det aktuelle elementets T/S-parametre, kupèens størrelse, tilgjengelig effekt og ønsket lydkarakter. T/S-parametrene til forskjellige tolvtommere varierer enormt, og dette må man ta hensyn til når man beregner kassevolumet. En tolvtommer med en Qts på 0.19 og en VAS på 260 liter trenger f.eks. _langt_ større kasse enn en tolvtommer med en Qts på 0.50 og en VAS på 30 liter for å få samme system Q på f.eks. 0,7. Bilens "transfer-funksjon" må også tas med i beregningen for å oppnå ønsket resultat. Men som jeg sa; mange tolvtommere fungerer ok i en lukket kasse på 30-40 liter. Som regel blir system Q litt for høy for min personlige smak, men "folk flest" vil synes det er akkurat passe. Markedsføringsavdelingen setter ofte et krav til elementingeniørene (for de produsentene som faktisk har det) til at elementet skal fungere i 30-40 liters lukket kasse, ettersom det som sagt gir en lyd de fleste liker samtidig som kassestørrelsen ikke er mer enn de fleste tolererer å ha i bagasjerommet. 8254331[/snapback] okei æ bare smisforsto men sant som du sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå