Gå til innhold

Nyinstallert Ubuntu "vil ikke" eie hdd

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert Ubuntu, men jeg får ikke gjort noe med filene som allerede ligger på harddiskene mine. Tenkte å samle alle installfiler til Windows i en mappe for å ha de til eventuelt senere bruk..

Men må uansett vite hvordan jeg gjør Ubuntu eller min bruker eller hva som må til som eier av hdd =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere må ikke være redd for å lure på hva jeg mener, kjenner ikke akkurat til terminologien..

Hvis det hjelper kan jeg prøve å si det litt lettere:

Når jeg ser på Egenskaper - Rettigheter står det "Du er ikke eieren og kan derfor ikke endre på disse rettighetene"

Lenke til kommentar

Forsto ikke helt chown heller, får prøve å se på det i morgen.. Hvis du vet en enkel linje jeg kan skrive inn med operand hadde det vært greit..

Var ikke bump som var meningen, tråden lå jo faktisk som nr 2 ;) Er bare litt giret på å få greiene i gang her, sitter og søker gjennom hjelpefiler osv uten å bli noe særlig klokere.. Skulle jo endre hovedinnlegget, men det skjedde ikke..

Lenke til kommentar

Skriver du ls -l får du for alle filer se noe som dette:

-rw-r--r-- 1 brille brille 410346 2007-02-07 02:51 libevent-1.2a.tar.gz

Den første brille er navnet på eier mens den andre er navnet på eierens brukergruppe.

Om du vil endre eier kan du kjøre noe som dette:

sudo chown -hR brukernavn:brukergruppe /mappenavn

rw-r--r-- som du ser over bestemmer read, write og execute rettigheter for owner, group og others, som i dette tilfellet sier at eier (rw-r--r--) har lese- og skriverettigheter, men ikke kjørerettigheter, mens brukergruppen (rw-r--r--) og alle andre (rw-r--r--) kun har leserettiheter.

For å endre de rettighetene bruker du chmod som kan se ut som dette

chmod -R 755 /mappenavn

chmod 644 filnavn

Tallet etter chmod får du om du omregner de tre accessbittene for hver brukergruppe fra binært til desimal.

Eksempel:

rw-r--r-- = 644

rw- = 110 = 6

r-- = 100 = 4

r-- = 100 = 4

Tilsvarende vil chmod 755 gi

rwx-r-x-r-x

7 = 111 = rwx

5 = 101 = r-x

5 = 101 = r-x

Jeg håper denne litt fragmenterte forklaringen vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Problemet ditt lukter som om du ønsker å flytte rundt på noen filer du har på en NTFS-partisjon som er blitt montert, stemmer det?

Ubuntu kommer ikke med skrivestøtte til NTFS-partisjoner, derfor kan du kun lese filer, og ikke skrive/endre på filer på partisjonen (NTFS er et filsystem som er utviklet av Microsoft, og hvordan det fungerer/opererer prøver de å holde hemmelig, så derfor er det ikke så lett for GNU/Linux-brukere å lage støtte for det). MEN i nyere tider finnes det et verktøy som lar deg også skrive til NTFS-partisjoner, det heter ntfs-3g og hvis du søker på nettet finner du flere howto-forklaringer.

Lenke til kommentar

Ser ut som om kommers har den beste teorien, jeg beklager at jeg ikke klarer å forklare meg bedre ;) Men jeg kan prøve å guide dere gjennom opplegget:

1: For noen år siden installerte jeg XP på min C-partisjon. Hadde da 2 hdder, en med C: og D:, og en med kun en partisjon.

2: XP klikket

3: I går la jeg inn Ubuntu på en ny partisjon som ble laget av min gamle C-partisjon

4: Kan ikke skrive til noen av partisjonene, og her er jeg nå. Kan kun lagre filer på skrivebordet.

Det med mount og unmount er jeg ikke helt inne på, Ubuntu finner 3 partisjoner (skulle vel vært 4 nå?), men jeg kan bare lese.. EDIT: File System er kanskje den siste partisjonen?

Hvor sjekker jeg om mine partisjoner er NTFS, og kan jeg endre det uten å formatere? Har en del GB jeg ikke vil miste..

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar

Hei, siden du ikke har fått svar tenkte nooben jeg å komme med et lite forslag :)

Ubuntu finner 3 partisjoner (skulle vel vært 4 nå?)
Det beror på hva du har valgt. Jeg antar du formaterte din tidligere C: slik at antallet er det samme.

Hvor sjekker jeg om mine partisjoner er NTFS
Dersom du åpner en terminal(trykk ALT + F2 og skriv terminal, velg GNOME Terminal og trykk Run, eventuelt finn terminalen i menyen), så limer du inn sudo fdisk -l og trykk enter. Du vil da få listet opp alle harddisker/partisjoner/filsystemer som du har. Kopier resultatet du og lim det inn her så kan du letter få hjelp til det du lurer på. Det finnes andre måter og få vite dette, men denne er enklest.

Det med mount og unmount er jeg ikke helt inne på
Dette er helt nytt ifra windows, og kan være litt forvirrende og virke tungvint for en som kommer fra windows(det synes i alle fall jeg). Men det er faktisk ikke noe vanskelig, det har sine klare fordeler, og uansett så er det ikke ofte man trenger det(bare når man feks får ny harddsk, cdrom osv). Det finnes en rekke guider på nettet som forklarer konseptet for deg - skal se om jeg ikke finner en.

kan jeg endre (filformat) uten å formatere?
Mener HavarN svaret ja på dette spørsmålet tidligere. Jeg vil tro at det enkleste er å opprette en ny partisjon hvis du har plass, for så og flytte dataen. Andre får svare på dette.

Har en del GB jeg ikke vil miste..
Backup er viktig! - men regner med du kan få fikset dette. Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg forsto, delte jeg min C-partisjon i 2 (valgte 50% av C som ny partisjon til Ubuntu). Backup ja, har en stabel med DVDer jeg kan brenne, men det spørs om jeg klarer det.. Eventuelt kan jeg ofre ene HDDen, den er nylig "påbegynt", og jeg kan fortere erstatte innholdet.. Har forresten ca 250 GB med diverse jeg vil beholde, håper å slippe å ta så mye backup ;)

Dersom du åpner en terminal(trykk ALT + F2 og skriv terminal, velg GNOME Terminal og trykk Run, eventuelt finn terminalen i menyen), så limer du inn        sudo fdisk -l      og trykk enter. Du vil da få listet opp alle harddisker/partisjoner/filsystemer som du har. Kopier resultatet du og lim det inn her så kan du letter få hjelp til det du lurer på. Det finnes andre måter og få vite dette, men denne er enklest.

Yay, endelig noe jeg klarte å gjøre ;)

Resultat:

Disk /dev/hda: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1               1        2615    21004956    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            5223       24321   153412717+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda3   *        2616        5112    20057152+  83  Linux
/dev/hda4            5113        5222      883575    5  Extended
/dev/hda5            5113        5222      883543+  82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Disk /dev/hdb: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdb1               1       24321   195358401    7  HPFS/NTFS

Ser for meg ut som om mine gamle partisjoner er NTFS,. Går ut i fra at alt som heter hda* er ene harddisken med partisjoner (5 stk faktisk), og hdb1 er HDD nr 2, med bare 1 partisjon. Da er alle de jeg vil bruke NTFS.

Har snust litt på ntfs-3g, som kommers nevnte lenger oppe, men det står jo enkelte steder at det er ustabilt. Er det noen her som har erfaring med dette?

EDIT: Trykket litt, og kom tilfeldigvis over System Monitor, som bekrefter mine forrige teorier. 1: Linux-partisjonen er ca halvparten av min gamle C-partisjon, og mine 3 gamle partisjoner er NTFS =) Hva gjør jeg?

post-7896-1174418679_thumb.png

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar

Jepp! Har bare positivt å si om NTFS-3G. Selv om det kun er i beta har jeg aldri opplevd noe som helst negativt. Har brukt den siden jeg startet med Linux. Bare å installere, sier jeg. Så fort jeg får den nye eksterne harddisken min, skal jeg ta backup av alt på den NTFS-formaterte harddisken min, og få slengt inn ext3, da jeg vil ha et filsystem som er støttet native i Linux.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

ntfs-3g er ikke noen permanent løsning, men du kan bruke det til å samle all dataen du vil ta vare på på én harddisk/partisjon...

Så kan du slette den tomme partisjonen og opprette den på nytt med et bedre filsystem ved å bruke programmet gparted.

Hvis du ikke har det installert allerede (i en terminal):

sudo aptitude install gparted

startes med kommandoen gparted

Lenke til kommentar

Men jeg kan bruke partisjonene i Windows om jeg lager ny partisjon? Dette ser jo ut til å løse seg :)

Fikk ikke brukt NTFS-3G på min C-partisjon, som er Windowspartisjon og som pleier å ha problemer innimellom.. Edit: Glemte å skrive: Men det gjør jo ikke noe, for det er bare Windows innpå der likevel

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar
startes med kommandoen gparted
gparted krever adm rettigheter så får å starte denne kan du skrive gksudo gparted i terminalen.

Edit:

LoCDoG: er det ikke slik at du ikke kommer inn i windos fordi dette har "klikket"?

1: Hvis windows fungerer så kan du bruke driveren havarn nevner(http://fs-driver.org/) slik at du kan lese fra etc2/3 partisjonen i windows.

2: Denne driveren gjør at du kan lese fra ntfs partisjoner i Linux. (Jeg har lest denne driveren var ustabil i begynnelsen, mens folk sier den er stabil nå. Men som andre sier ovenfor, man bør helst bruke denne midlertidig, som å fikse ditt problem nå).

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Hmm, blir det motsatt av å bruke NTFS i Ubuntu med NTFS-3G, eller er NTFS-3G mer enn en driver?

8198688[/snapback]

Skjønnte ikke helt den.

Men ntfs-3g er en driver (med skrivestøtte) for ntfs-filsystemet til Linux.

fs-driver.org har en driver med god støtte for filsystemene ext2/3 til Windows.

Lenke til kommentar
LoCDoG: er det ikke slik at du ikke kommer inn i windos fordi dette har "klikket"?

8198717[/snapback]

Hvis du mener at det er utgangspunkt for tråden, så nei. Men siden Windows ble ustabilt og jeg fikk blåskjermer for første gang på noen år, prøvde jeg Ubuntu. (Nå kommer jeg ikke inn i Windows for tastaturet er ikke på når jeg kan velge mellom XP og Ubuntu, men så lenge Ubuntu fungerer er jo det greit).

Hvis du mener det jeg skrev med at NTFS-3G ikke fikk gjort jobben sin på Windowspartisjonen, er det (i følge NTFS-3G) pga Windows har planlagt å rette feil på den partisjonen. Står jeg må starte Windows 2 ganger før jeg kan bruke NTFS-3G på den partisjonen.

Utgangspunktet for hele tråden var at jeg ikke fikk gjort noe med filene på mine NTFS-partisjonene.

Hmm, blir det motsatt av å bruke NTFS i Ubuntu med NTFS-3G, eller er NTFS-3G mer enn en driver?

8198688[/snapback]

Skjønnte ikke helt den.

8198746[/snapback]

Hvis jeg bruker NTFS-3G for å brukte NTFS i Linux, blir det vel "motsatt" av (dvs akkurat det samme som) å bruke driver for å bruke ext2/3 i Windows?

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8198688[/snapback]

Skjønnte ikke helt den.

8198746[/snapback]

Hvis jeg bruker NTFS-3G for å brukte NTFS i Linux, blir det vel "motsatt" av (dvs akkurat det samme som) å bruke driver for å bruke ext2/3 i Windows?

8199237[/snapback]

Nope, det vil ikke fungere like godt. NTFS er et proprietært filsystem som kun fungerer bra for windows.

Ext2/Ext3 er frie filsystemer som hvem som helst kan lage drivere for. Det betyr at de fungerer i de fleste OS. - Til og med Windows.

Derfor burde du få konvertert NTFS stasjonene dine til Ext3 hvis du har planer om å fortsette å bruke andre operativsystemer enn Windows.

Lenke til kommentar
Nå kommer jeg ikke inn i Windows for tastaturet er ikke på når jeg kan velge mellom XP og Ubuntu, men så lenge Ubuntu fungerer er jo det greit
Jeg tipper du bruker tastatur som er koblet til pcen med USB, derfor får du ikke velge i oppstarten hvilke OS du vil bruke. Sett på en overgang fra usb til normal inngang for tastatur(i mangel av bedre ord), så kan du velge! Dersom du ikke har en slik overgang så er de veldig billig. Mener man skal kunne rette på dette i biosen også, men har aldri gjort det selv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...