Gå til innhold

Hva er din definisjon av en nerd?

Joney

Anbefalte innlegg

Ja, Hva mener egentlig du om utrykket nerd?

Vær vennlig å lese igjennom hele første post før du legger igjen et svar

Jeg er av de personene som får gode karaktrerer, Går nå VG1 elektrofag

under den nye reformen (kunskapsløftet).

Klassen min har på en måte et skille, et jernteppe som deler klassen i to deler.

Den ene delen av klassen er det som under min definisjon av sosser.

(hører på liste-popp, går i fine anstendige klær osv.)

Den andre delen av klassen er mer unøye, kler seg ikke så formelt og fint og noen av oss hører en del på metall.

Vel, det er den sistnevnte delen av klassen jeg hører med.

Nå er tilfellet at snittkarakteren i klassen er rimelig forskjellig fra person til person.

og skillet fra bunn til top er ganske stort.

Ikke for å skryte, men jeg kan ærlig inrømme at jeg har det beste snittet i klassen.

Det var litt om klassen min.

Nå over til temaet; Hva er min definisjon av en nerd?

La meg komme med et eksempel;

Her om dagen hadde vi en prøve i Automasjon.

Greia med prøver er jo at hvis du gjør en dårlig insats når det gjelder forbredelse

får du en dårlig karakter, men dersom du forbreder deg godt og kan stoffet er

det lett og få en god karakter.

Ok, nok om det.

Jeg er så heldig at jeg etterhvert har lært meg til å bruke

en leseteknikk som gjør meg i stand til å lese en tekst et par ganger

for så å kunne alt som står der rimelig godt. (Noen kaller klisterhjerne)

Før en prøve pleier jeg å bruke en del til på forbredelse, men bare til jeg kan det stoffet jeg trenger.

Sosialt sett har jeg mange venner, har hatt flere kjærester og går dessuten i ungdomskorps på fritiden.

Tilbake til denne automasjon prøven.

Som de fleste andre prøver hadde jeg forbredt meg godt og var opplagt til prøve, noe som ikke alle i klassen hadde greid tydligvis.

Jeg gjennomførte prøven, og så gikk det 2 uker før vi fikk den tilbake.

Jeg greide, og var selvfølgelig kjempe fornøyd med å oppnå beste karakter som er 6.

Vel, så var det en av "sossene" klassen som lurte på hva jeg hadde fått, når jeg sa 6, var svaret jeg fikk: "Nerd." (EDIT; om noen lurer så var det ikke en vennlig spøk, eller serkasme som noen sier i postene under, det var dønn seriøst)

Og da tenker jeg, hva er det man egentlig mener med det?

Er vedkommene missunlig på meg fordi jeg har greid å oppnå en bedre karakter en han, og derfor får han et akutt behov for å komme med et eller annet ord for å utrykke det?

Eller prøver denne personen å håne meg for å klare å få gode resultater på en prøve, isåfall hva er visten med det?

Hva er det som får en person til å kalle deg nerd istedet for å gratulere med gode resultater.

Hva er det som er så "grusomt" med å være god på skolen?

Så hva er egentlig en nerd?

Er det en persom med godt sosialt liv, men i tillegg gjør det godt på skolen.

Eller?

Svaret er opp til dere, er det noen som kan komme med en god definisjon av en nerd for meg?

-Joney

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, wikipedia sier hvertfall at

En nerd er en person med et snevert interesseområde eller en sær hobby, men som har uvanlig god kunnskap og forståelse på dette området. Det finnes ingen eksakt definisjon på begrepet nerd, og betydningen har nok variert med tiden. Fordi ordet kan være negativt belastet, er tittelen nerd for det meste selvpålagt nå til dags. Nerd er et forholdsvis nytt begrep i norsk og har, særlig blant unge, erstattet begrepet fagidiot og tildels også særing og liknende uttrykk. Mange barn og unge i Norge bruker ordet «nerd» som en lett nedsettende betegnelse på generelt skoleflinke elever (særlig gutter).
Lenke til kommentar

Ja, det er misunnelse. Det har alltid forekommet, og vil alltid forekomme, at mennesker er misunnelige på dem som er flinkere/smartere osv enn seg selv. Det er som om alle følger Janteloven til enhver tid. Når dem selv ikke klarer å gjøre det bra, så skal heller ikke andre det.

Det er ingenting som er grusomt med å være flink på skolen. Ikke la andre dra deg ned til deres nivå, og dermed undertrykke evnene dine. Lev opp til ditt potensiale. Det er ditt liv, ikke deres.

Min definisjon av nerd; en person som er lidenskapelig opptatt av ett eller flere felt.

Endret av andir
Lenke til kommentar
Klassen min har på en måte et skille, et jernteppe som deler klassen i to deler.

Den ene delen av klassen er det som under min definisjon av sosser.

(hører på liste-popp, går i fine anstendige klær osv.)

Den andre delen av klassen er mer unøye, kler seg ikke så formelt og fint og noen av oss hører en del på metall.

8184131[/snapback]

Har det slått deg at du ikke er et komma bedre selv, bare at du kaller de du ikke liker for "soss" i stedet for "nerd"? Basert på hva? At dere ikke har særlig til felles, at disse "sossene" hører på annen musikk enn deg og at de kler seg annerledes?

Ærlig talt.

Så, over til det du lurte på.. At du fikk slengt "nerd" etter deg tror jeg handler om at du og den som sa det til deg har forskjellige verdier og prioriteringer. Du måtte jobbe ganske bra for å få den sekseren, sant? Lese en del, øve, pugge, forstå. Det er greit for deg, du finner glede i å få en sekser etterpå. Lønn for strevet. Vel, vet du, ikke alle tenker sånn. Noen syns det er dritkjedelig å måtte jobbe så hardt med skolen, og er fint fornøyde med å få tre eller fire. Da virker det litt snålt at noen andre gidder gå SÅ opp i stoffet og lære det omtrent utenat.

En person med et veldig smalt interesseområde som tilbringer det meste av sin tid med dette

Kjenner du igjen den? Det er ikke sikkert du brukte masse tid, men kanskje de andre tenker at du gjorde det? Satt i time etter time for å lære dette? Sært. Nerd.

Antakelig er det litt misunnelse med i bildet også.

Ikke ta deg nær av det. Gjør det som gleder deg. Det vil alltid være de som ser rart på deg, men etterhvert som du blir eldre blir man sett mer opp til for å være flink.

Utfordringen da blir å kunne si "takk" når noen kommenterer det, og ikke tenke at de mener noe nedsettende som du er vant til fra tidligere. :)

Lenke til kommentar

Tja, kan jo være skulenerd, datanerd, colanerd, csnerd, bilnerd osv, men synes Jerix sin definisjon passet veldig bra.

"En person med et veldig smalt interesseområde, og som tilbringer mesteparten av sin tid med dette."

Lenke til kommentar

jeg sier meg enig med de over her, at en nerd er en med smalt interesseområde, og som tilbringer tiden sin med det...

selv så blir jeg ofte kalt datanerd, og jeg skal innrømme at jeg tar det som et komplement, selv om jeg egentlig er mer som en generel IT-nerd.

Lenke til kommentar

Ånei 6'er på automasjonsprøve? Wow nerd!... Letteste prøvene på VK1 og fikk 5/6 uten å lese selv. Har du kun 5/6 på alle almennfagene i tillegg til elektrofagene så kanskje du er skolenerd. Men å gjøre det bra i elektro-faegene viser at man er interesert i faget og har valgt et fag som passer deg. Skolenerdene tilhører allmenn. :tease:

Hvordan sa han "nerd" til deg da? Tipper han satt med lite flir når han sa det sarkastisk. Måkke ta deg nær av alt som blir sagt og ta alt bokstavelig vettu, for slik som du sier det så virker det ikke ut som vedkommende mente noe vondt i det. Går det ikke noe lenger enn at han sier dette til deg når du gjør det bra, så er det bare å ignorere det eller si "takk".

Lenke til kommentar

jeg vil påstå at en nerd er en person med et meget snevert ineterresseområde ja, og innen dette området er han/hun ekspert.... Jeg ville ikke kalle en med gode karakterer nerd, da dette ikke har en dritt med det sånn jeg ser det xD Bare se utover alle i dataverdenen les på jobb utdanning forumet.. rene datanerder som faktisk sliter på skolen og lurer på hva de kan komme inn på av studier med 3 i snitt... Når noen slenger betegnelsen "nerd" etter en slik situasjon ville jeg nok kanskje si at dette var et snev av misunnelighet med mindre det var en vennskapelig fleip.... Jeg kan f.eks ta det med et smil og kalle en av minekompiser nerd da han/hun slo meg med et halvt poeng på en prøve.... :tease:

Lenke til kommentar
slik jeg har forstådd det så har du startet en HEL tråd bare fordi at noen kalte deg en nørd? hva er galt med deg?

8191326[/snapback]

Rettelse, jeg har startet en HEL tråd for å finne ut hva folks definisjon av nerd er..

Om du ikke har noe mer fornuftig å si, så vennligs ikke post et HELT svar på denne HELE tråden.

Lenke til kommentar
slik jeg har forstådd det så har du startet en HEL tråd bare fordi at noen kalte deg en nørd? hva er galt med deg?

8191326[/snapback]

Rettelse, jeg har startet en HEL tråd for å finne ut hva folks definisjon av nerd er..

Om du ikke har noe mer fornuftig å si, så vennligs ikke post et HELT svar på denne HELE tråden.

8191366[/snapback]

nei, jeg skrev 1/8 av et HELT svar. det finnes andre tråder med "nørds > populære?" og "hva er en nørd?!!111!oneone1!!11!" slike tråder er for at nørdene skal føle seg bedre med at de får lese at de har masse kunnskap. smarte folk er bra men ikke sutterponger.

Lenke til kommentar

8191326[/snapback]

8191366[/snapback]

nei, jeg skrev 1/8 av et HELT svar. det finnes andre tråder med "nørds > populære?" og "hva er en nørd?!!111!oneone1!!11!" slike tråder er for at nørdene skal føle seg bedre med at de får lese at de har masse kunnskap. smarte folk er bra men ikke sutterponger.

8191493[/snapback]

Er du ferdig snart?

Kan du holde deg til toppic eller vennligs forlate tråden. Dersom du missliker denne tråden så fantastisk mye foreslår jeg at du ikke bumper den opp hele tiden.

End of line.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

8191326[/snapback]

8191366[/snapback]

8191493[/snapback]

Er du ferdig snart?

Kan du holde deg til toppic eller vennligs forlate tråden. Dersom du missliker denne tråden så fantastisk mye foreslår jeg at du ikke bumper den opp hele tiden.

End of line.

8194971[/snapback]

det er jo bare til din fordel om jeg bumper den opp, ps du bumpa den jo nettop, det samme gjorde jeg.

Lenke til kommentar
Jeg mener den riktige definisjonen av Nerd er "En person med et veldig smalt interesseområde som tilbringer det meste av sin tid med dette" elns.

8184170[/snapback]

er enig der. er jo bare "morsomt" og få gode karakterer. enn den trøtte gamle 2`ern.

bra du er flink og gjør en insats på prøvene:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...