Gå til innhold

Internet explorer 7 vs 6.

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat oppgradert fra internet explorer 6 til 7, og jeg registrerer at det er flere sider som jeg nå har problemer med å se enn før. Hva er grunnen til det. Det er litt skuffende. Noe jeg kan gjøre?

Nå vurderer jeg å gå over til Opera.

Endret av Hansforum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, med Opera / Firefox er det enda færre sider som "virker".

Men hva om du poster en link til noen av disse sidene som "ikke virker"? Eller er det noe sære intranett-greier? Evt så har du jo sider med browserversjonssjekk, som ikke er oppdaterte mhp at det finnes en v7.0. og kun godtar IE6 og Mozilla ditt og datt. Da går det an å "spoofe" IE-versjonsnummeret i registry slik at sidene tror du har IE6 men egentlig har IE7.

Det fikser man slik:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\5.0\User Agent]
"Version"="MSIE 6.0"
"Platform"="Windows NT 5.1"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\User Agent\Post Platform]
"SV1"=""

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Version Vector] 
"IE"="6.0000"

Lenke til kommentar
Vel, med Opera / Firefox er det enda færre sider som "virker".

Men hva om du poster en link til noen av disse sidene som "ikke virker"? Eller er det noe sære intranett-greier? Evt så har du jo sider med browserversjonssjekk, som ikke er oppdaterte mhp at det finnes en v7.0. og kun godtar IE6 og Mozilla ditt og datt. Da går det an å "spoofe" IE-versjonsnummeret i registry slik at sidene tror du har IE6 men egentlig har IE7.

8201340[/snapback]

For alle disse "sidene" som ikke virker i annet enn IE, så er det bare å installere IE Tab for Firefox. Har enda ikke kommer over en IE-avhengig nettside, web-applikasjon som ikke virker med IE Tab. Til og med MS Project virker der....

Pantera

Lenke til kommentar

Da kjører du jo i prinsippet IE da (på både godt og vondt). Så hva er da vitsen med å ha Firefox som et skall rundt?? Jeg vet du får noe av det samme til Opera også, at du kan embedde IE med en "show in IE" funksjon. Men hva er vitsen? Da kan en jo liksågodt bare bruke IE uten å luske rundt grøten :!:

Lenke til kommentar
Da kjører du jo i prinsippet IE da (på både godt og vondt). Så hva er da vitsen med å ha Firefox som et skall rundt?? Jeg vet du får noe av det samme til Opera også, at du kan embedde IE med en "show in IE" funksjon. Men hva er vitsen? Da kan en jo liksågodt bare bruke IE uten å luske rundt grøten  :!:

8203193[/snapback]

Såvidt jeg vet fungerer alle extensions fremdeles, som mouse gestures. I tillegg bruker en bare IE-tab på de få enkeltsidene som krever IE, mens FX på resten.

Lenke til kommentar

Alle -to- funksjonene? Tre? :ermm: IE er ikke akkurat proppet med verktøy og finurligheter som lar deg surfe behagelig.

Hvis du installerer en ny nettleser kan du sette denne som standard for Windows. Du vil da aldri se IE igjen og det vil ikke føle som om du har fått et "ekstra" program.

Både Opera og FX kan brukes som IE. Last ned IE-skins dersom du ikke liker utseendet. Så kan du bare droppe å bruke alle de mer avanserte funksjonene.

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Da kjører du jo i prinsippet IE da (på både godt og vondt). Så hva er da vitsen med å ha Firefox som et skall rundt?? Jeg vet du får noe av det samme til Opera også, at du kan embedde IE med en "show in IE" funksjon. Men hva er vitsen? Da kan en jo liksågodt bare bruke IE uten å luske rundt grøten  :!:

8203193[/snapback]

Du gjør faktisk ikke det. Det starter ihvertfall ikke noe iexplore.exe på min maskin, selv om jeg åpner en side i IE Tab fra FF. Det er bare en plugin, og har ingenting med Internet Explorer å gjøre.

"Muliggjør bruk av den innebygde IE-motoren i Mozilla/Firefox"

...står det under plugin'en.

Pantera

Lenke til kommentar

Hei. Blir selv forbanna hver gang jeg ser Internet Explorer 7. Den ser så stygg ut. Selv har jeg fjerna IE fra både min Windows 2000 og XP, og bruker bare Firefox. Oppgraderte fra 2.0.2 til 2.0.3 i dag forresten. Har endel Extensions her + iallefall 1 plugin. Kjører ikke noen IE tab Extension jeg iallefall. Dette er for at jeg aldri har hatt problemer med noen internettsider i Firefox enda. nettbanker og alt fungerer i Firefox, så lenge du har Java så.

Lenke til kommentar

8203193[/snapback]

Du gjør faktisk ikke det. Det starter ihvertfall ikke noe iexplore.exe på min maskin, selv om jeg åpner en side i IE Tab fra FF. Det er bare en plugin, og har ingenting med Internet Explorer å gjøre.

"Muliggjør bruk av den innebygde IE-motoren i Mozilla/Firefox"

...står det under plugin'en.

8207207[/snapback]

Ja, IE-motoren som er innebygget i Windows, ikke i Firefox. Mulig de har vært litt på fylla da de skrev den setningen der, for ordlyden kan misforståes.

Jeg mener, hva er det Firefox kan gi meg som Windows XP-bruker som ikke IE7 kan? Er det en addon eller to som jeg kanskje har gått glipp av?(Og ikke kom drassende med det evinnelige "sikkerhetshull bla bla virus").

Ellers kan man gjøre en morsom test, start opp VG og Dagbladet i hver sin tab både i IE, Firefox og Opera samtidig og se hvilken prosess som eter mest CPU og minne i taskmanager. Ha flash og java installert på alle 3.

Lenke til kommentar
Ellers kan man gjøre en morsom test, start opp VG og Dagbladet i hver sin tab både i IE, Firefox og Opera samtidig og se hvilken prosess som eter mest CPU og minne i taskmanager. Ha flash og java installert på alle 3.

8211348[/snapback]

IE - ca 50000KB (kun med www.vg.no oppe)

FF - ca 50000KB (med www.vg.no og www.hardware.no oppe)

IE - masse stygg reklame på www.vg.no

FF - null reklame på www.vg.no (kjører Adblock-extension da)

Opera gidder jeg ikke laste ned så, så den er ikke testa. IE er forresten versjon 6.

Pantera

Lenke til kommentar

Hva er poenget med en ytelsestest? Sliter du med ytelsen? Hvis du sitter på en 100mhz celeron fra 1990-tallet kan jeg forstå hvorfor ytelse er viktig, men ellers er det bare en like poengløs test som disse "Hvor mye minne bruker hvert program."

Jeg mener, hva er det Firefox kan gi meg som Windows XP-bruker som ikke IE7 kan? Er det en addon eller to som jeg kanskje har gått glipp av?(Og ikke kom drassende med det evinnelige "sikkerhetshull bla bla virus").

Om det er -en eller annen- addon du har gått glipp av? Det finnes tusenvis av addons til FX. For å ta den aller mest elementære: AdBlock!

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...