DanOve Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Har en HP Pavilion ze5300. i den så sitter det en P4 2,66 cpu. dette er ikke noen laptop prosessor så den genererer mye varme. har det problemet at maskinen har et likt heatpipe system med noen kjøleribbe og 2 vifter som har hastighets regulering. når maskinen blir belastet mye blir den så varm at den til slutt slår seg av selv om viftene går for fult ( å bråker noe inn i H......) selv om den står luftig til. noe forslag. har åpnet den og smørt på mere kjølepasta får å lede varmen bedre ut til heatpipene og til ribbene. noen forslag noen? Endret 20. mars 2007 av SnurrDass Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Hvor har du klint på kjølepasta? Håper for guds skyld du har den mellom selve prosessoren og kjøleflata som ligger mot prosessoren, og ikke noen andre steder. Og det skal kun et tynt lag! Ellers må du sjekke for støv og passe på å ikke blokkere luftinntak. Mange sitter med PC-en i sofa/seng/fanget og det kan fort føre til at luftinntak blir blokkert og PC-en blir varm. Lenke til kommentar
DanOve Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 ja jeg vet at det skal være et tynt lag og at kjøleflata ligger nedpå cpu'n. dette skjer når maskinen ligger på et bord ( flat område) da lufting er bra. og like vel så slår den seg av. irriterende. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Har du noe program så du kan få sett temp og hvordan den stiger over tid ved belastning? Har selv smørt på litt arctic silver på min laptop, siden skjermkort og cpu går på samme vifta, men har 2 egne pipes som ledes dit, temp gikk fra 65 grader full load med skjermkort på fult til 55 grader. Og fra 45 til 35 grader på batterispar Lenke til kommentar
DanOve Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 sjekka med everest nå.. ligger på 60-65c er litt høyt ja... hmm Lenke til kommentar
DanOve Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 har registrert temp opp til 71 grader her... men sank litt.. ligger nå på 67c 100% Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) har registrert temp opp til 71 grader her... men sank litt.. ligger nå på 67c 100% 8192557[/snapback] Tingen med laptops er at de har svært begrenset mulighet for kjøling rett og slett fordi alt er så kompakt. 2.6Ghz er mer enn hva jeg har sett på de fleste laptopene. På en slik prosessor i en stasjonær pc vil det være vifte og kjøleribbe som aldri hadde fått plass i en bærbar, plus at det er masse luft i kabinettet. Kanskje det rett og slett er umulig å få det til? Endret 20. mars 2007 av Griffar Lenke til kommentar
mkon Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Skal ikke være for varmt det for p4. Min ligger på 65 grader med 100% load og skjermkort på fullt Lenke til kommentar
DanOve Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 hmm fant en celeron 2,7 her å. lurte på å bytte. men hva er best? intel p4 2.66 intel celeron 2.7 hva er forskjellen enn bare 40 Mhz? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Mer enn bare de 40 som er der, p4 utkonkurerer celeron. Mer cache som gjør at cpu kan forhandslagre tasks og gjøre unna ting raskere. Tror begge vil være like varme, siden celeron ikke kan klokkes ned via speedstep. Men test om du kan modde på vifter selv på laptopen, så de kjøler bedre. Endret 24. mars 2007 av darkz Lenke til kommentar
DanOve Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) har ikke noe speed step funksjon nå heller. men du synes P4 er valget? lukket opp laptoppen i sta å. det som hadde skjedd var at et slikt aluminium belegg som lå på kobber platen hadde løsnet og ikke ga noe kjøle effekt. så jeg dro av den og skrapa plata og skal nå legge på ny pasta rett på kobberplata. tror det blir bedre da. Endret 24. mars 2007 av SnurrDass Lenke til kommentar
mkon Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Vært borti begge de typene av cpu der. De er gamle og de varmer som en god gammal vedovn. Tror nok du må modde nye ribber og bedre luftutstrømming samt vifter eller noe Lenke til kommentar
DanOve Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 ukket opp laptoppen i sta å. det som hadde skjedd var at et slikt aluminium belegg som lå på kobber platen hadde løsnet og ikke ga noe kjøle effekt. så jeg dro av den og skrapa plata og skal nå legge på ny pasta rett på kobberplata. tror det blir bedre da. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 ja, passe på at lufta går fra vifta og gjenom ribba, har slik kobling mellom jeg og som satt dårlig. Festa den så ble luftgjennomstrømingen mye bedre. Gikk fra 45 til 35 grader Lenke til kommentar
DanOve Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 helt genialt. bort med aluminiums greia skrapa ov vaska kobber flata og cpu ny kjølepasta. nå ligger den på 55 på load.. digg. 2 av viftene går ikke = mindre støy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå