Gå til innhold

Problem med plassering av menyen (css)

Anbefalte innlegg

Problem har en tendens til å løse seg etter å ha postet det i forumet, heldigvis. De fleste problem får jeg i php men denne gangen dukket det opp ett med css.

Håper det finnes noen CSS guruer her i kveld for jeg har visst ett uvanlig problem. Følg med :)

Først lager jeg meg en hovedmeny, menyen er da plassert i en tabell og tabellen med dens celler er posisjonert og gitt utseende slik:

table.meny {

border-bottom-width: 0px;

border-bottom-color: #294350;

border-top-width: 0px;

border-top-color: #294350;

border-left-width: 0px;

border-left-color: #294350;

border-right-width: 0px;

border-right-color: #294350;

position:absolute;

left:150px;

top:150px;

border-style: solid;

background-color: #ffffff;

}

Blir fornøyd med den menyen og plasseringen er fin. Bestemmer meg da for å lage en ramme som jeg kan ha hovedinnholdet på siden i. Dette løses med en div.ramme løst slik:

div.ramme {

border-color: #294350;

width: 400px;

height: 500px;

position: absolute;

top: 0px;

left: 100px;

border-style: solid;

border-bottom-width: 3px;

border-top-width: 3px;

border-left-width: 3px;

border-right-width: 3px;

}

Problemet er at når jeg setter inn rammen blir menyen som nevnt tidligere plassert i forhold til den nye rammen og IKKE kantene på nettleseren. Så når rammen flyttes følger menyen etter...trodde ikke noe slikt skulle skje med CSS.

Skjønner faktisk ikke noe jeg :hmm:

Noen som har peiling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg få foreslå at du kastar tabellane?

Bruk lister (<ul>) til menyer, ikke tabeller.

8183706[/snapback]

Takker :)

Uansett gjør vel ikke lister i nærheten det samme som tabellene men er det eneste løsning så må jeg vel bruke det da :cool:

Kan man redigere lister i css?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Hva mener du med redigere? Du kan endre på hvordan de ser ut ja, men ikke innholdet tror jeg.

8184185[/snapback]

Joda, det var det jeg mente.... er i ferd med å legge om til lister nå så må vel sjekke ut dette :)

Lenke til kommentar
Lister er langt fra det samme som tabeller, men det er det du skal bruke til menyer. Ihvertfall i følge dagens standarder.

Du kan redigere innholdet i listen akkurat sånn du vil. Les noen guider om det :)

8184529[/snapback]

Hehe, gjorde som linken din. Prøvde først me lister, deretter med flere div-rammer men med en gang jeg legger til denne rammen som hovedinnholdet skal ligge i flytter hele dritten seg og plasserer seg etter hvor den rammen står uansett om det er lister eller andre div-er. Så til slutt står jeg igjen med samme problem :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...