Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er min harddisk defekt?

Anbefalte innlegg

Sitter med en Netshop Notebook fra juli 2004, med mulig defekt disk.

Disken er som følger: Hitachi Travellstar ATA/100 60GB 7200Rpm 7K60 8MBcache

Spørsmålet er egentlig om disken er defekt eller om maskinen for eksempel kan være rammet av virus.

Ved boot av WinXP restarter den noen sekunder inn i lastingen av operativsystemet. Dette skjer helt identisk hver gang.

Har forsøkt å boote opp med Ultimate Boot CD For Windows, for å kjøre diverse diagnose-verktøyer. Noen av de ser partisjonene, men viser dem bare som 1MB stor hver seg. Andre ser ikke partisjonene i det hele tatt.

Windows XP-installasjonen, hvis jeg prøver å kjøre den, ser partisjonene og riktig størrelse på de. Men jeg får verken lov til å fjerne partisjoner, eller formatere de. Dette feiler, og jeg må restarte.

Tyder alt dette på at disken er defekt, og hvis så - når garantien på to år er utgått, er det mulig å reklamere på disken (som aldri har vært utsatt for kraftige støt eller andre ekstreme påkjenninger) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være flere årsaker til at den restarter, men kan ikke huske noe virus som får Windows til å restarte under boot. Harddiskfeil er den vanligste feilen på PCer, særlig på bærbare. Prøv å boote fra en XP-CD og start Recovery Console og prøv å kjøre CHKDSK /F (eller hvis det ikke virker, skriv CHKDSK /? og finn ut hvilken parameter du må kjøre den med for at den skal fikse feil.

De vanligste årsakene bortsett fra harddiskfeil er feil med en driver eller feil med minne (kjør en test med Memtest86, last ned ISO-image, brenn på CD og boot med denne) eller feil med annen maskinvare. Prøv å ta ut evt. DVD/CD-spiller og evt. PCMCIA-kort du måtte ha i den. Er du forresten sikker på at batteriet og lader/strømforsyningen er ok? Prøv å starte uten batteri.

For øvrig er det fem (ikke to) års reklamasjonsrett på en PC hvis den er kjøpt i Norge. Legg merke til at det heter reklamasjonsrett, garanti er noe produsenten kan velge å gi i tillegg, men dette må i så fall gi rettigheter utover forbrukerkjøpsloven (kan dog ha kortere tidsbegrensning). I de fleste tilfeller vil det være reklamasjonsretten du skal hevde.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...