Gå til innhold

Hvordan bør en utvikle treningsprogrammet?

Anbefalte innlegg

Mente det ikke helt slik, men når man gjør styrkeøvelser så forbrenner man fettet og genererer muskler istedetfor. Jeg sier likegreit at man omdanner da fett til muskler. De fleste skjønner da hva jeg mener.

8305856[/snapback]

Nei. Eller mange skjønner, men påstanden har jo ikke rot i virkeligheten. Derfor jeg kommenterer det. Du er ikke langt på nær spesifikk nok. Det finnes ikke noe "blablabla/elns"-kunnskap her.

For å ta det kort:

Man vil aldri generere muskler fra å forbrenne fett. Det er ikke sånn kroppen fungerer. Går veldig mye opp i fundamentale kjemiske og fysiske prinsipper dette egentlig; Kroppen trenger energi og de nødvendige byggesteinene. Fettet som forbrennes har egentlig svært lite med selve oppbygningen å gjøre, utenom det at det er fettet som gir energi til musklene (kroppen henter også energi i selve musklene) som så er kilden til at musklene brytes ned og trenger restuisjon.

-

Når det gjelder det andre poenget ditt, utholdenhetstrening vs. styrketrening når det kommer til fettforbrenning så er det to viktige forskjeller man må være bevist på:

Utholdenhetstrening resulterer først og fremst i energiforbruk under og rett etter treningen. Energiforbruket forbunnet med styrketrening derimot er langt mere langstrukket og kan vare i timer etter selve økten..

Er viktig å være obs på at dine erfaringer med kondisjon vs. styrke er høyst individuelle. Mange faktorer spiller inn: Kosthold, metabolisme, treningsopplegg, psyke osv. og derfor kan man ikke automatisk overføre erfaring fra en person til en annen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei. Derfor jeg kommenterer det. Du er ikke langt på nær spesifikk nok. Det finnes ikke noe "blablabla/elns"-kunnskap her.

For å ta det kort:

Man vil aldri generere muskler fra å forbrenne fett. Det er ikke sånn kroppen fungerer. Går veldig mye opp i fundamentale kjemiske og fysiske prinsipper dette egentlig; Kroppen trenger energi og de nødvendige byggesteinene. Fettet som forbrennes har egentlig svært lite med selve oppbygningen å gjøre, utenom det at det er fettet som gir energi til styrkeøktene (kroppen henter også energi i selve musklene) som så er kilden til at musklene brytes ned og trenger restuisjon.

Nei føler ikke at en trenger å være spesifikk for poenget mitt var at han ikke trengte å kjøre så særlig utholdenhet for kroppen sin. At han kan kjøre styrke og da forsvinner det lille fettet han har får muskler istedet. I gå inn i detalj i akkurat hva som skjer med kroppen er uvesentlig med mindre han vil vite det.

"Omdannet" er kanskje litt feil ord å bruke, men igjen de fleste skjønner hva jeg mener med det.

1.Fett forsvinner.

2.Kroppen danner muskler av ny energi.

Og ja jeg vet at treningen bryter ned musklene også er det tiden etterpå som bygger opp musklene.

Men orker ikke denne diskusjonen, du vet sikkert bedre i detalj enn meg hva som skjer, men var litt pirkete å ta det opp nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Energiforbruket forbunnet med styrketrening derimot er langt mere langstrukket og kan vare i timer etter selve økten..

8305885[/snapback]

Dager, faktisk. Styrketrening for fettforbrenning er effektivt for mange og for min egen del er det mer effektiv enn kardio. Det mest effektive er da en kombinasjon av de to.

Lenke til kommentar
Du burde gjøre endel mageøvelser, ikke nødvendigvis mye kondisjon, men ved å kjøre mye styrkeøvelser av magen vil det "fettet" bli omdannet til muskler.

Man kan ikke punktslanke seg. (Kroppen henter energi der den er lettest tilgjengelig)

Fett kan ikke omdannes til muskler.

:)

Ergo er det ingen vits å kjøre 300000 sit ups 10 ganger om dagen. Et generelt helkropsprogram som du kjører 1-2-3 ganger i uka kombinert med 2-3 kardioøkter og et solid kosthold får deg dit du vil raskere og med bedre resultat enn kun å løpe som om du var jaget/mageøvelser.

--

Til trådstarter:

Et generelt tips til nybegynnere er å ikke ta seg vann over hodet. Du skal trives med opplegget. La øktene derfor være lette i en periode, slik at du kommer inn i det - dette gjelder særlig styrketrening.

En god oppvarmingsperiode vil nemlig alltid lønne seg i det lange løp da sjansen er større for at du fortsetter med treningen (kanskje du ikke klarer deg uten, slik som jeg) og at du holder deg skadefri med god progresjon når du begynner å presse kroppen.

8305811[/snapback]

Programmet har jeg vel kjørt siden januar, og gradvis lagt på. I starten var det vel ca 1/3 av det du ser der nå.

Så har jeg lagt på etter hvert :) Sykkelturen er like grei, for jeg liker veldig godt slike turer uansett, og det var litt moro å kunne råkjøre på grusen i dag :)

Lenke til kommentar
Energiforbruket forbunnet med styrketrening derimot er langt mere langstrukket og kan vare i timer etter selve økten..

8305885[/snapback]

Dager, faktisk. Styrketrening for fettforbrenning er effektivt for mange og for min egen del er det mer effektiv enn kardio. Det mest effektive er da en kombinasjon av de to.

8305974[/snapback]

Hva vil gi meg best uttelling i form av øvelser? Holder vektløfting o.l. i en 20 minutts tid, eller hva skal jeg legge til? :)

ps! jeg gikk allmenn og fulgte ikke særlig med på gymteorien :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For fettforbrenning vil jeg anbefale knallhard intervalløkt, hvis du kun ønsker å bruke 20 minutter.

Lenke til kommentar
For fettforbrenning vil jeg anbefale knallhard intervalløkt, hvis du kun ønsker å bruke 20 minutter.

8306001[/snapback]

Foreløpig så ser du hvordan det er lagt opp:

normalt tar jeg 30 x 5 - 15 x 12 - 15 push ups (med små pauser mellom)

så sit ups - over på det neste.

Men er jeg kanskje bedre tjent med å samle alt på en gang; feks fjerne midt på dagen, legge sammen morgen og kveld, og ta alt i samme økt, bare dele opp, feks 5x12 - 5x 5 - 5 x 12?

Sykkel består, men når BPM ligger på rundt 160, er det et greit sted for optimal trening?

Lenke til kommentar
Nei føler ikke at en trenger å være spesifikk for poenget mitt var at han ikke trengte å kjøre så særlig utholdenhet for kroppen sin. At han kan kjøre styrke og da forsvinner det lille fettet han har får muskler istedet. I gå inn i detalj i akkurat hva som skjer med kroppen er uvesentlig med mindre han vil vite det.

"Omdannet" er kanskje litt feil ord å bruke, men igjen de fleste skjønner hva jeg mener med det.

1.Fett forsvinner.

2.Kroppen danner muskler av ny energi.

Og ja jeg vet at treningen bryter ned musklene også er det tiden etterpå som bygger opp musklene.

Men orker ikke denne diskusjonen, du vet sikkert bedre i detalj enn meg hva som skjer, men var litt pirkete å ta det opp nå.

8305968[/snapback]

Jeg forstår ditt standpunkt men samtidig ønsker jeg å hjelpe deg litt her til å uttale deg rett, se derfor dette mer som et råd enn en opphetet diskusjon ;) Jeg er absolutt ingen ekspert og dette er neppe noen særlig god linje jeg legger meg på heller. MEn uansett:

Dette er snakk om treningsprinsipper. På grunnlag av det du presanterer her så vil det beste man kan gjøre være å bare trene som en galing på tom mage. Energien kommer jo fra fettet og musklene blir bare større uansett...? (Men det vet vi ikke er sant ;))

Musklene blir ikke nødvendigvis bygget opp; Alt avhenger av forholdene. Ja, ved riktig stimulanse så blir visse prosesser aktivisert men også disse er avhengige av andre faktorer. Bare se et par filmer fra grufulle arbeidsleire fra USSR/NSDAP regimene. De er en fin studie i hvor gode teoriene du presanterer er. Er enkelt å konkludere at man trenger en viss balanse. Og uansett så får man kun bedre resultater å kjøre et solid kosthold som opprettholder en normal metabolisme. Gode resultater, med god samvittighet, på mett mage :)

Wh1te: Jeg vet at du har presantert det synet flere ganger, og jeg tror på det; Men samtidig tror jeg det er mer korrekt å konkludere, ved å studere diverse literatur på fagfeltet, at forbrenningen faller såpass etter de første timene at den relative effekten er for liten til å kunne vurderes som betydelig. Eller hva synes du?

---

Christian86: Ta en økt når kroppen er mest åpen for å ta i bruk godsakene du har lagret; Gjerne om morgenen eller litt utpå dagen. Styrkeøktene bør du nesten ta "i motsatt ende" dvs. da du har mest energi å rutte med slik at du virkelig gir jernet. Da kan du også ta deg et godt måltid med god samvittighet i etterkant (så lenge du ikke tar deg 20 bigmacs så er det kun positivt å ta et stort måltid som signaliserer til kroppen at den har råd til å pøse på litt på med prosessene + at mye av den overflødige energien vil bli benyttet direkte istedenfor å evt. legge seg rundt livet).

Lenke til kommentar
Når det gjelder det andre poenget ditt, utholdenhetstrening vs. styrketrening når det kommer til fettforbrenning så er det to viktige forskjeller man må være bevist på:

Utholdenhetstrening resulterer først og fremst i energiforbruk under og rett etter treningen. Energiforbruket forbunnet med styrketrening derimot er langt mere langstrukket og kan vare i timer etter selve økten..

Er viktig å være obs på at dine erfaringer med kondisjon vs. styrke er høyst individuelle. Mange faktorer spiller inn: Kosthold, metabolisme, treningsopplegg, psyke osv. og derfor kan man ikke automatisk overføre erfaring fra en person til en annen.

Ja er greit at det er individuelle, men de fleste jeg kjenner driter i utholdenhetstreninga og kjører kun styrke istedetfor. Så lenge du ikke har for mye fett på kroppen så funker dette helt fint. Og ut ifra bildet av overkroppen hans var det ikke så mye fett å se. Skal du ha mest effektiv fettforbrenning må du selvfølgelig ha utholdenhetstrening.

Lenke til kommentar
eg forstår ditt standpunkt men samtidig ønsker jeg å hjelpe deg litt her til å uttale deg rett, se derfor dette mer som et råd enn en opphetet diskusjon wink.gif Jeg er absolutt ingen ekspert og dette er neppe noen særlig god linje jeg legger meg på heller. MEn uansett:

Dette er snakk om treningsprinsipper. På grunnlag av det du presanterer her så vil det beste man kan gjøre være å bare trene som en galing på tom mage. Energien kommer jo fra fettet og musklene blir bare større uansett...? (Men det vet vi ikke er sant wink.gif)

Musklene blir ikke nødvendigvis bygget opp; Alt avhenger av forholdene. Ja, ved riktig stimulanse så blir visse prosesser aktivisert men også disse er avhengige av andre faktorer. Bare se et par filmer fra grufulle arbeidsleire fra USSR/NSDAP regimene. De er en fin studie i hvor gode teoriene du presanterer er. Er enkelt å konkludere at man trenger en viss balanse. Og uansett så får man kun bedre resultater å kjøre et solid kosthold som opprettholder en normal metabolisme. Gode resultater, med god samvittighet, på mett mage smile.gif

Har ikke sagt at energien kommer fra fettet. Du tolker det ut ifra "omdannet" og jeg har sagt i flere innlegg nå at det var feil ord å bruke, men de fleste skjønner hva jeg mener. Dessuten har jeg ikke gitt leksjon i hvordan kroppen fungerer, bare en treningsmetode som jeg anbefaler. Fordi at du tolker ett ord som jeg sier feil, gjør ikke at du trenger å gi meg en leksjon i hvordan kroppen fungerer. Er fornøyd med kroppen og har trent endel så vet hva som funker for meg. Det er mange andre som trener på samme måte og alt jeg gjør er å anbefale det for er noe som funker. Selvfølgelig reagerer folk forskjellig og er ingen fasitsvar, men han spurte om jeg hadde noe forslag og da kom jeg med mine standpunkt. Hvordan kroppen fungerer i detalj var helt uvesentlig i den dialogen.

Fortsatt kommer du lærdom til meg at jeg skal lære hvordan kroppen fungerer. Du sier at du ikke er en ekspert, men på en måte så ordlegger du deg som en. Og ja du vet sikkert mye det tviler jeg ikke på, men igjen er det pirkearbeid å ta opp det når ikke det var det vi snakket om.

Lenke til kommentar
ps! jeg gikk allmenn og fulgte ikke særlig med på gymteorien  :innocent:

8305987[/snapback]

Det er bra. For da har du nok slippet å lære mye feil og tull. :)

8306135[/snapback]

Jeg var også heldig nok til å unngå å få gymteorien skjøvet over meg :)

Etter det jeg har studert (fra venner) så er det mye jeg reagerer på egentlig, eller ikke forstå meningen ved. Men nå skal jeg ikke late som jeg er et leksikon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Wh1te: Jeg vet at du har presantert det synet flere ganger, og jeg tror på det; Men samtidig tror jeg det er mer korrekt å konkludere, ved å studere diverse literatur på fagfeltet, at forbrenningen faller såpass etter de første timene at den relative effekten er for liten til å kunne vurderes som betydelig. Eller hva synes du?

8306065[/snapback]

Grunnen til at jeg forfekter det faktumet litt er på grunn av en samtale jeg hadde med Thomas Askeland vedrørende akkurat det. Det begynte med at jeg leste det i et iForm-blad på venterommet hans, deretter fikk jeg det bekreftet av ham. Jeg har egentlig ikke studert det noe videre utover det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det var så pass nevneverdig at Thomas nevnte det. Men han forguder jo kroppsbygging og er kanskje ikke veldig objektiv.

Lenke til kommentar

8305987[/snapback]

8306135[/snapback]

Vel, nå er ikke gymbøkene noe man leser hvis man skal lære om kroppshold for kroppsbyggere, men for den normale mann i gata kan ikke jeg huske å ha lest noe som var helt bak mål.

Den gode gamle "gymlærere er dumme"-holdningen synes jeg begynner å ta litt vel av her.

Lenke til kommentar

8305987[/snapback]

8306135[/snapback]

Vel, nå er ikke gymbøkene noe man leser hvis man skal lære om kroppshold for kroppsbyggere, men for den normale mann i gata kan ikke jeg huske å ha lest noe som var helt bak mål.

Den gode gamle "gymlærere er dumme"-holdningen synes jeg begynner å ta litt vel av her.

8314079[/snapback]

Det er kjent faktum at det står mye som er direkte feil i de gamle såkalte "gymbøkene". Nå snakker jeg om kost og generell fysiologi, ikke om kostholdet til Arnold. Nå vet ikke jeg hvordan de nyeste er, men iallefall de gamle bøkene som vi hadde, baserte seg på meget gammel forskning og mest antagelser som ikke har noen rot i virkeligheten i dag.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Da har jeg de siste dagene syklet en strekning på ca 1,5 mil røft regnet. Denne runden bruker jeg ca 42 minutter på.

I løpet av disse turene har jeg ca 4 pauser a 15 sekunder maks.

det som er interessant er at jeg greier dette, samt å gå Høvik - Rykkinn uten pustepause nesten, men jeg greier IKKE å løpe/jogge ca 200 meter uten å bli veldig sliten.

Hva kan dette skyldes?

Og forresten; under sykkelturene så har jeg brukt en nike hjertemonitor med klokke. I snitt har jeg en BPM (hjerteslag per minutt) på 170. Hvordan er dette i forhold til hva som er optimalt for en på 20 år?

edit; I følge Nike sin manual skal jeg ha ca 210 - (0,7*21) = 195 som maks BPM. Snittet mitt var på 170, med noen på 180 i korte frekvenser. Så jeg lå på ca 80-90% av mitt forventete maksimum.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Uansett skal man ikke følge maks BPM uansett ut ifra den manualen uansett fordi alle har forskjellige maks BPM. Jeg ligger på 190 så vidt jeg vet.

Og grunnen til at du blir sliten er at du jogger for fort i forhold til maks BPM. DU må ta det roligere.

Når det snakkes om dette må din Anaerobe terskel (AT) nevnes. Det er grensen for hvor kroppen eleminerer like mye melkesyre som den produserer. Kommer du over AT blir du veldig fort stiv. Denne terskelen kan økes ved en god del trening over en lengre periode [Les, opptil flere år]. Ofte ligger denne grensen på rundt 70% av din maks BPM, men den kan som sagt trenes oppover. Dette tar tid så du må være tålmodig.

Enhver person vil bli sliten av å løpe / jogge fort 200 meter eller mer. Selv godt toppidrettsutøvere blir det, men ofte etter litt forskjellige distanser ettersom hvordan de er trent. Kommer man over AT, som sagt, produserer du mer melkesyre enn du eliminerer og du blir stiv raskt. Forskjellen mellom feks deg og toppidrettsutøvere er at de har en høyere AT enn det du har, og i tillegg så er de nok mer tolerante ovenfor melkesyren enn deg.

Når det gjelder jogging må du finne et tempo som passer deg, og din form. På starten, hvis du ikke har trent på lenge, kan du gå raskt eller jogge rolig. Etterhvert kan du øke tempoet til mere middels tempo eller evt høyere tempo enn det og, men ligg under AT. Det er også viktig at du ikke øker tempoet over tid i treningsprogrammet for raskt. Da skjer det fort at du øker tempoet fortere enn det kroppen greier å følge.

En annen viktig ting er å ikke trene hver dag. Kroppen din må greie å restituere seg godt før du starter på en ny økt. Når du begynner å bli litt bedre trent kan du ha en treningsuke som ser ca slik ut:

mandag: middels intensitet

tirsdag: høy intensitet

onsdag: pause

torsdag: middels instensitet

fredag: rolig -> middels intensitet

lørdag: middels til høy intensitet

søndag: pause

Dette er selvfølgelig ikke en treningsuke du har når du ikke er godt trent, fordi det vil bli for mye for deg. En fin måte å kunne starte en restitusjon raskt er å drikke mye under hele økta og spise feks en banan eller to etter trening. Å tøye ut er også viktig for å få i gang en god restitusjon. Kosthold og tilstrekkelig mengde søvn er også viktig.

Dette kan man skrive om i evigheter, så jeg stopper her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...