Anders Leipsland Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Har planer om å bygge en liten lydisolert boks (isolert med blygummi tenker jeg) som jeg ønsker å ha harddisken og vannpumpa i slik at alle støyende deler står inni denne boksen. Harddisken må selvsagt kjøles så den får en vannblokk på seg. Men hva med pumpa? blri den tilstrekkelig nedkjølt av vannet som går igjennom den eller vil den trenge ekstra kjøling? Luftsirkulasjonen i denne boksen vil jo være lik null. [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-12-12 10:52 ] Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over at pumpen overopphetes fordi den står inne i en boks nei...men du må ha endel ledninger og slanger ut av den boksen da... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2002 Det med ledningene/slangene som må gå ut av boksen kan fikses uten alt for store problemer :smile: Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Du burde vel få rede på hva opphetingsgrensen er (om det i det hele tatt er noe å ta hensyn til) - kjedelig med en overopphetet pumpe som plutselig slutter å virke.... Du kunne jo sende en mail til enten microplex eller netconnection, ellers så kunne du jo spørre i en dyrebutikk som selger akvarium o.l En liten stilig effekt hadde vel vært å montert et digitalt termometer som viser temp. inne i selve kasse - da slipper du iallefall å uroe deg Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 Prøvde og lete etter datablader i går, men jeg fant ingen. Men jeg mener ganske sikkert at de fleste elektriske apparaterer er konstruert for opptil 50 grader lufttemp. Men jeg setter ikke penger på det. *leter mer* Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 De pumpene jeg for min del bruker (Maxi-Jet) har en innebygget termisk bryter, som stopper pumpa om den skulle bli for varm. Hvilken setting denne har er jeg ikke sikker på, men uansett vil vannet som sirkulerer gjennom pumpa holde denne kald nok. Selv om pumpa bygges inn i en tett kasse, tror jeg ikke at temperaturen på pumpa blir noe problem. Bryteren / sikringen er nok heller plassert der for å unngå overoppheting om vannet, og dermed kjølinga, skulle bli borte. Lenke til kommentar
chimera Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Bruker selv Maxi Jet MJ250... Nei, jeg tror ikke det er noe problem. Jeg driver nå med et proskjekt med å bygge pc inn i en blysafe som består av ti cm bly og asbest som isolering, en pc som vil tåle både ild og vann.... Blir selvfølgelig for slackware linux og en opplåst Duron 1.1GHz, 40 GB Seagate, 256MB DDRRAM, Asus A7V266E, Abit Siluro T400, Soundblaster LIVE! player 5.1, nettverk, FIR(fast infrared). Dette blir da en "stasjonær" pc som er uten støy. Hjemmelaget vannblokk for cpu og varmespredere for NB(svære), Mazda 929 Radiator uten vifte montert i døren(på innsiden), MaxiJet250, diverse koblinger(t-ledd med kuleventil)...ingen vanntank. PSUen er montert i en hylle uten chassis der ledningene går ut gjennom et lite(som jeg har loddet igjen med bly). Skjermledning er gjort på samme måte. Jeg skal skaffe et aggregat drevet det meste diesel/olje lignende greier Alt Hardware kostet 3600 inkl en 17" skjerm, mus og tastatur . Gleder meg til å fyre opp saken, kanskje jeg får 50 grader på cpu load, men jeg bryr meg lite.... Om en atombombe sprenger i nærheten vil alt, bortsett fra min datamaskin dø ut. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 De pumpene jeg for min del bruker (Maxi-Jet) har en innebygget termisk bryter, som stopper pumpa om den skulle bli for varm.Hvilken setting denne har er jeg ikke sikker på, men uansett vil vannet som sirkulerer gjennom pumpa holde denne kald nok. Selv om pumpa bygges inn i en tett kasse, tror jeg ikke at temperaturen på pumpa blir noe problem. Bryteren / sikringen er nok heller plassert der for å unngå overoppheting om vannet, og dermed kjølinga, skulle bli borte. Det er vel ikke helt trygt at pumpen stopper hvis det blir for varmt. Han får jo ikke holdt den store oversikten, så jeg tror ikke han skal se på det som en løsning. Hva om han ikke er tilstedet når det blir for varmt, og / ellr han ikke har kontroll på varmeutviklingen. Da burden man iallfall ha kontroll på temp. grense og vite temp. inne i kassen. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 De pumpene jeg for min del bruker (Maxi-Jet) har en innebygget termisk bryter, som stopper pumpa om den skulle bli for varm.Hvilken setting denne har er jeg ikke sikker på, men uansett vil vannet som sirkulerer gjennom pumpa holde denne kald nok. Selv om pumpa bygges inn i en tett kasse, tror jeg ikke at temperaturen på pumpa blir noe problem. Bryteren / sikringen er nok heller plassert der for å unngå overoppheting om vannet, og dermed kjølinga, skulle bli borte. Det er vel ikke helt trygt at pumpen stopper hvis det blir for varmt. Han får jo ikke holdt den store oversikten, så jeg tror ikke han skal se på det som en løsning. Hva om han ikke er tilstedet når det blir for varmt, og / ellr han ikke har kontroll på varmeutviklingen. Da burden man iallfall ha kontroll på temp. grense og vite temp. inne i kassen. Da slår man på automatisk "avslåing" av systemet ved en viss temp! Ganske kjekkt det, eller hva!? Men det skal myye til for at en Eheim pumpe bare stopper. De er jo lagd for å gå i flere år (!!) i strek! Tror neppe at den pumpa utvikler såå mye varme at det blir farlig for pumpa. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Tjah, kan man helgardere seg mot alt da? Jeg tror nok at jeg ville foretrukket en slik sikkerhet, fremfor en vannpumpe i "full fyr"! Og er man litt "flink" i BIOS-settings, så kan man jo velge auto-shutdown som en liten gardering for maskinens del. Men det hele blir jo relativt hypotetisk? Skal vel ganske mye til for at sånt skal hende, uansett. Dessuten; 10(!)cm bly rundt maskinen?? Jeg synes hele greia virker litt "exaggerated", spør du meg........ Lenke til kommentar
Laka Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Ja faktisk, når du nevner det så husker jeg at temp. programmet jeg bruker (Hardware Monitor) har en Shut-Down funskjon Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Tror jeg satser på at vannet holder pumpa kaldt nok jeg Et termometer som viser temperaturen inni kassa blir det helt klart. 10cm bly blir en artig kasse chimera. Håper du slipper å flytte på den Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Ja faktisk, når du nevner det så husker jeg at temp. programmet jeg bruker (Hardware Monitor) har en Shut-Down funskjon Bios'n også! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Tror jeg satser på at vannet holder pumpa kaldt nok jeg Et termometer som viser temperaturen inni kassa blir det helt klart. 10cm bly blir en artig kasse chimera. Håper du slipper å flytte på den Kult, kan jeg få se noen bilder eller? Hvis du har noen, kan du sikkert sende et par via mail! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 10cm bly blir en artig kasse chimera. Håper du slipper å flytte på den Etter min fattige evne for å regne ut vekten på en slik løsning, har jeg kommet frem til at hele greia kommer til å veie nærmere 40 kg!! "Stupid cupid"? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Ja faktisk, når du nevner det så husker jeg at temp. programmet jeg bruker (Hardware Monitor) har en Shut-Down funskjon Bios'n også! Ja, den også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå