Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stereo til en nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg får ny bil om ca. 1 mnd. og da tenkte jeg at jeg skulle fikse meg en ordentlig stereo,

Mitt egentlige spørsmål er hva jeg burde være på utkikk etter, har bra peiling på lyd (frekvenser osv osv.) men lite på spillere, forsterkere o.l

Så er det noe spesielt jeg burde se etter / holde meg unna.

Skal ikke ligge i så høy prisklasse heller

Ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan omformulere litt, slik at det slipper å bli så generelt.

Jeg har planer om å få ny spiller, ser det er flere som ligger ca. i 1500,- prisleie, og dette passer fint, men hvilke av dem er ok.

Jeg har også planer om å lage meg en sub, så det jeg lurer litt på nå etter å ha lest litt rundt på forumet er: Er det noen av spillerne som mangler de rette inngangene (bakpå?) for å kunne koble til en sub, eller forsterker da.

Jeg ser mange som spør etter rimelige forsterker, som blir frontet med forsterkere til et par tusen kroner, men etter å ha sett litt rundt, så finns det jo forsterkere fra 600+,-. Hva bør jeg se etter slags spesifikasjoner på en forsterker ?

Siste, ser att det står målinger i W. og så står det noe som heter rms (Hvis jeg ikke tar helt feil). Hva er dette?

Adrian

Lenke til kommentar

Når det gjelder spiller, så må du ha en med line out hvis du skal ha en forsterker i tillegg... her er noen BRA spillere: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4...dynabel&gid=202

Når det gjelder forsterkere, så er det MYE drit der ute... du skal ikke henge deg for mye opp i watt, eller watt i RMS, for dette måles gjerne litt forskjellig fra merke til merke... Du kan sammenlikne watt rms og størrelsen på sikkringen, så får du en viss idè om hvor bra ting er...

Dynabel har mye bra, som også er meget billig...

http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm Dynabel BF0804 er meget bra til prisen ;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder spiller, så må du ha en med line out hvis du skal ha en forsterker i tillegg... her er noen BRA spillere: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4...dynabel&gid=202

Når det gjelder forsterkere, så er det MYE drit der ute... du skal ikke henge deg for mye opp i watt, eller watt i RMS, for dette måles gjerne litt forskjellig fra merke til merke... Du kan sammenlikne watt rms og størrelsen på sikkringen, så får du en viss idè om hvor bra ting er...

Dynabel har mye bra, som også er meget billig...

http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm Dynabel BF0804 er meget bra til prisen ;)

8190083[/snapback]

La oss se på denne Spilleren for eksempel. Der står det ingenting om noe line out, men det står diverse om sub level, så det er tydelig at det er mulig å koble sub.

Den forsterkeren du nevnte, er den i hovedsak beregnet for vanlige "dør" høytalere ?

For det jeg trenger er i hovedsak en forsterker til en sub

Lenke til kommentar

La oss si at jeg skal ha 2x 8" bass elementer. Disse er på ca. 200W.

Vil jeg da måtte kjøpe en To-veis forsterker på eksempelvis 2x200 W (selv om jeg ikke har funnet noen med det) Eller vil det gå ann å kjøpe en monoblokk med 1x500?

EDIT: Hva vil 4 ohm 2 ohm osv si ?

Endret av AdiZ
Lenke til kommentar

Mindre om så får du mere effekt men mindre kontroll på elementet.

Foreksempel 1ohm kan det hende den spiller høyere men den spiller finere i 4ohm.

Heter foressten kanaler når det gjelder forsterker.

Det blir det samma om du har to kanaler eller monoblokk vil jeg tro.

Lenke til kommentar

4ohm er det som blir brukt i bilstereo, stort sett... Jo lavere du kommer, jo nærmere kortslutning, ingen motstand (0 ohm) er kortslutning... Vanlige bil høyttalere er som regel 4ohm, men sub kan være 2+2ohm feks, eller 4+4 ohm, disse har dobbel talespole, altså 2stk pluss, og 2stk minus tilkoblinger... disse har da flere muligheter til kobling mot forsterker. Eks: 2+2ohm kan kobles som 4ohm eller 1ohm, og 4+4ohm kan kobles som 8ohm eller 2ohm

Monoforsterker brukes til sub, og du kan fint koble 2stk 8" elementer på en monoforsterker, er disse på 4ohm hver, så kobbler du plussene sammen, og minusene sammen inn på forsterkeren, og du vil da laste forsterkeren med 2ohm...

Håper dette hjalp deg litt ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...