Gå til innhold

WinXP aksesserer disk konstant?

Buzz76

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen min første P4 maskin.

Asus P4PE med alt mulig onboard, P4 2.4/533, 512MB DDR-333 og en WD 120GB 7200 JB.

Det første jeg la merke til, er at disken knatrer litt hele tiden... først la jeg merke til det mens jeg satt å fiklet i BIOS under første oppstart... så i WinXP Pro.

Har satt sammen 4-5 maskiner de siste 2 månedene med ny innstallering av WinXP, og ingen av disse (Athlon/Duron) maskinene har holdt på slik. HDD led lyser ikke, men jeg hører at der foregår noe.

Eneste forskjellen, er at det nå er en Intel P4 maskin og at jeg formaterte disken fra WinXP installasjons programmet etter å ha bootet fra plata... som regel bruker jeg Fdisk.

Noen forslag?

[ Denne Melding var redigert av: Buzz76 på 2002-12-12 08:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, ALLE disker går rundt og lager lyd så lenge de har strøm...du kan kanskje sette på hd idle-shutdown i power management...men da starter den igjen når du bruker maskina.

LED lyser både ved lesing og skriving, så da er det sikkert ikke det som lager lyd.

Edit: Kan være disken som begynner å bli ødelagt...

[ Denne Melding var redigert av: Hurley på 2002-12-12 09:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 09:03, skrev Hurley:

Ehm, ALLE disker går rundt og lager lyd så lenge de har strøm...du kan kanskje sette på hd idle-shutdown i power management...men da starter den igjen når du bruker maskina.

LED lyser både ved lesing og skriving, så da er det sikkert ikke det som lager lyd.

Edit: Kan være disken som begynner å bli ødelagt...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hurley på 2002-12-12 09:05 ]</font>

Hallo?? Jeg er da fa*n meg ikke no grønning!!

Led blinker som normalt når den SKAL, altså ved lasting av progs og spill, swap osv... men den klikker jo hele tiden... akkurat som om den utfører seeks. Dette skjer tilogmed mens jeg er i BIOS. Da må dere ikke komme med den at "øy! kanskje XP roter med swap fila??" DOH!!

Dette er feil. I WinXP, DOS, BIOS whatever, så skal disk holde kjeft når den ikke brukes, utenom hvine lyden som kommer av (ja tenk jeg hvisste det!) at den selvfølgelig roterer uansett, MED mindre du setter på power saving og den slår seg av etter 1 min eller så.

Et annet poeng, er at når den IKKE brukes av no prog, så blinker ikke led. Men jeg hører alikevel knatring (seeks).

Har jeg forklart meg grundig nok nå da? :wink:

Lenke til kommentar

Har vært utsatt for samme uønsket HD aktivitet (i flere windows versjoner), begynner bare å jobbe som f@en og lager de knitre lese brrr lydene i timesvis,

Samme på PC'n som gamlingen har - han bruker win98SE.

Jeg trodde det kanskje hadde noe med at filene blir arkivert på en måte, for å kunne finne dem fortere fram ved oppstart av programmer og kanskje ved søk etter fil.

Byttet OS til Win2K pro SP3 etter opprydding (merka at Divx'er blei skadet av å lagres på NTFS partisjonert ny WD120 HD) så nå prøver jeg litt W2K og ikke no uønsket HD jobbing (enda)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 11:49, skrev viggo:

WinXP forsøker å indeksere filene på disken. Dette fører til diskaksess.

Jeg har opplevd at OS'et har kontroll over om disklampa skal lyse eller ikke ved aksess.

Hallo våkn opp! Han sier at dette også skjer når han er i bios.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 11:57, skrev andreash:

Jeg har samme spec'en som deg, og har ikke det problemet. Så du kan utelukke HW kombinasjonen.

Hmm.. okay... :smile:

Bruker du den litt rare IDE kabelen som fulgte med? den med bare ett uttak? Lurer på om det kan være den som forvirrer disken på et el annet vis... Skal iallefall bytte kabel, så får vi se. har en annen disk også jeg kan koble til, så får vi se om det er disk el hk som fokker det til for meg :|

Lenke til kommentar

har vært bort i at HDer kan lage en del unormal støy ved lave temperaturer, står pcen på et rom med en temp. under romtemp.? store temp.forskjeller kan også være årsaken. vet at det kanskje ikke passer ditt tilfellet, hvis du ikke har fraktet pcen din mye utendørs:)

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om samme type knatring som jeg har opplevd på noen disker så skyldtes det at drevet til diskene var dårlig.

Eneste som hjelper er å bytte den ut.

Hvis det er et slikt problem så kan du teste med å starte maskinen kun med strømkabelen tilkoblet hdd'en (altså: røsk ut IDE kabelen) er lyden der fremdeles så er det en feil du ikke kan gjøre noe med.

Dessverre dekker ikke metoden alle typer feil...

Håper det hjelper deg litt videre i alle fall. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 15:53, skrev scirocco:

Quote:

Den 2002-12-12 11:26, skrev Izex:

merka at Divx'er blei skadet av å lagres på NTFS partisjonert ny WD120 HD

Hva mener du med dette? Har aldri opplevd at filer blir ødelagt av å ligge urørt på en partisjon, uansett om det er fat32 eller ntfs

Prøv å lagre en 800mb fil på en ibm disk som har Click Of Death :smile: så vil du se hva han mener med at filer ble defekte bare av å bli lagret.

Forøvrig har jeg samme irriterende diskaktivitet på min nyeste 80gig Seagate Barracuda IV, har ikke sjekka firmware på denne, men den gamle jeg har hadde ikke det problemet. Har ikke lagt merke til om problemet gjelder før boot gitt.

Lenke til kommentar

SHIT!!

Nå tok jeg ut disken og kobla den til en ekstern (stille gående ) PSU. IDE kabelen koblet jeg bort.

Den starter opp normalt, men etter at hodene har knatret litt, som jo er normalt, så er det en vedvarende tktktktkktttkktktktk lyd i den :sad:

Noen andre???

Dette har jeg ikke hørt på de 12-13 andre 7200rpm diskene jeg har kjøpt de siste 2 årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...