Gå til innhold

kubuntu 64 bit iso - bare for amd?

Anbefalte innlegg

jeg har vært på http://www.ubuntu.no/LastNed og forsøkt å finne en grei iso som jeg kan laste ned.

Valgene som står på sia er 64 bit og 32 bit. de linkede isoen er også merket hhv i386 og amd64.

Jeg har en c2d e6600 og trodde oppriktig at denne var 64 bit. Ville derfor ha 64bit versjonen av kubuntu (tross iherdige advarsler om driver-hikke)

men når jeg så hva isoene het ble jeg igjen usikker. Jeg trodde i utgangspunktet at i386 hadde noe med intel å gjøre, og denne oppfatningen ble ytterligere styrket av at den andre isoen het amd64 - men kan noen fortelle meg hvor jeg evt snubler samt hvilken iso jeg skal ha til mitt system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både i386 og amd64 funker til både Intel og AMD-systemer, avhengig av om de støtter 64-bit eller ikke :)

Grunnen til at det heter amd64 er at Intel først lanserte en helt annen 64-bits arkitektur som heter Itanium, som ikke er kompatibel med de gamle prosessorene i det hele tatt.

AMD valgte isteden å satse på en arkitektur som er bakoverkompatibel med x86 (i386), derfor har navnet blitt amd64. Men Intel har også kastet seg på denne bølgen med EM64T som bl.a. støttes av din C2D prosessor.

Lenke til kommentar

Du har ikke bruk for 64bit og det vil bare skape unødig trøbbel for deg, selv om du også kan bruke den på C2D. Det samme gjelder om du velger 64bit versjoner av andre OS.

Problemet er at mange programmer ikke er kompilert for 64bit ennå. Særlig vil du få problemer med evt proprietære programmer som utgiveren av en eller annen grunn ikke har sett seg tjent med å kompilere en 64bit utgave, f.eks. flash.

Du vil heller ikke få noen økt ytelse av å bruke 64bit og du har ikke bruk for det i det heletatt med mindre du kjører mer enn 4GB ram.

Bruk heller 32bit versjonen.

Lenke til kommentar
Du har ikke bruk for 64bit og det vil bare skape unødig trøbbel for deg, selv om du også kan bruke den på C2D. Det samme gjelder om du velger 64bit versjoner av andre OS.

Problemet er at mange programmer ikke er kompilert for 64bit ennå. Særlig vil du få problemer med evt proprietære programmer som utgiveren av en eller annen grunn ikke har sett seg tjent med å kompilere en 64bit utgave, f.eks. flash.

Du vil heller ikke få noen økt ytelse av å bruke 64bit og du har ikke bruk for det i det heletatt med mindre du kjører mer enn 4GB ram.

Bruk heller 32bit versjonen.

8181807[/snapback]

Den er grei. jeg kjøper argumentene dine.

Men da er det altså slik at versjonen som kalles amd64 er en 64 bit versjon - og vil fungere på 64 bits cpuer uavhengig av merke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...