eirikJO Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Kjøpte meg nye minnebrikker igår, men fikk umiddelbar bluescreen fra windows. Derfor kjørte jeg Memtest86. Noe av resultatet ser dere her: Betyr dette at minnebrikken(e) er dårlig og jeg bør lervere disse tilbake? Takk for svar på forhånd:) Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Fortell hvilke brikker det er snakk om og hvilket hovedkort. Behøver ikke være noe galt med brikkene. Den vanligste feilen er at spenningen til brikkene ikke er hva de er spesifisert til. Dvs. noen brikker er spesifisert for høyere spenning en hva hovedkortene leverer standard. Du vil da måtte gå inn i bios og stille dette selv. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Enhancements in v3.2 (11/Nov/2004) Ser du har en lastgammal version av memtest. http://www.memtest.org/ Där har du färskare versioner med support för de nya chipsets som finns, om du nu inte har en maskin från 2005 förstås. Vad är det för minne respektive moderkort du har? Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Fortell hvilke brikker det er snakk om og hvilket hovedkort. Behøver ikke være noe galt med brikkene. Den vanligste feilen er at spenningen til brikkene ikke er hva de er spesifisert til. Dvs. noen brikker er spesifisert for høyere spenning en hva hovedkortene leverer standard. Du vil da måtte gå inn i bios og stille dette selv. 8181469[/snapback] Minne: Kingston 2 GB 667MHz PC5300 DDR2 kit m/2stk 1GB, non-ECC CL5 Hovedkort: Asus P5B-E PLUS Jeg trodde jeg var bombesikker på at disse to komponentene passet sammen før jeg kjøpe de... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Det har da vært mye krøll med minne/hovedkort og Core 2 DUO. Ser det er et utall nye bioser til dette hovedkortet hvor flere av dem er rettet blant annet mot minne, så jeg ville prøvd en liten oppgradering for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Det har da vært mye krøll med minne/hovedkort og Core 2 DUO.Ser det er et utall nye bioser til dette hovedkortet hvor flere av dem er rettet blant annet mot minne, så jeg ville prøvd en liten oppgradering for å se om det hjelper. 8183441[/snapback] Jeg har oppdatert BIOS til denne: P5B-E Plus Release BIOS 0504 Får av og til en bluescreen: PFN_LIST_CORRUPT. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Har egentlig ingenting konkret, men litt feilsøking; -Prøv med 1 minnebrikke og se om du får feil -Prøv brikkene i forskjellige slots -Prøv å øke spenningen litt. -Prøv med andre brikker om du da også får feil kan det tyde på at det er noe galt med hovedkortet, om du ikke får feil ville jeg sendt tlbake minnebrikkene. Det skal ikke komme opp noen feil i memtest Feilen kan kanskje også ligge andre steder som i strømforsyning eller noe. Kanskje lurt å laste ned siste versjon av memtest som mackans foreslår. Prøv å google feilmeldingen. Endret 18. mars 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Har egentlig ingenting konkret, men litt feilsøking;-Prøv med 1 minnebrikke og se om du får feil -Prøv brikkene i forskjellige slots -Prøv å øke spenningen litt. -Prøv med andre brikker om du da også får feil kan det tyde på at det er noe galt med hovedkortet, om du ikke får feil ville jeg sendt tlbake minnebrikkene. Det skal ikke komme opp noen feil i memmtest Feilen kan kanskje også ligge andre steder som i strømforsyning eller noe. Kanskje lurt å laste ned siste versjon av memtest som mackans foreslår. Prøv å google feilmeldingen. 8183834[/snapback] Takk takk. Skal prøve så fort jeg får tid nok.. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 -Prøv å øke spenningen litt. Jeg er ikke mye til "overklokker"... Hvordan gjør jeg dette? At det gjøres i BIOS, forstår jeg.. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Under Advanced/Configure system frequency/memory voltage. Vet ikke hvordan spenningene justeres på dette kortet, men prøv med enten +0.1v eller 1,9v. Brikkene dine er da garantert for +/- 0,1v med utgangspunkt i 1,8v så får du avgjøre selv hva du tørr. (Om jeg da har funne rette brikker) Du kan evt finne en lenke/lese manual/sjekke produsentens hjemmesider eller noe og lese av anbefalte spenninger. Edit:Bilder/tråd Endret 18. mars 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Under Advanced/Configure system frequency/memory voltage.Vet ikke hvordan spenningene justeres på dette kortet, men prøv med enten +0.1v eller 1,9v. Brikkene dine er da garantert for +/- 0,1v med utgangspunkt i 1,8v så får du avgjøre selv hva du tørr. (Om jeg da har funne rette brikker) Du kan evt finne en lenke/lese manual/sjekke produsentens hjemmesider eller noe og lese av anbefalte spenninger. Edit:Bilder/tråd 8184530[/snapback] Genialt. Takk skal du ha. Skal prøve dette etter jobb idag. Funker dette + andre tips dårlig, vær du sikker jeg oppdaterer denne posten.. Lenke til kommentar
Lurifax85 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Du kan også ha satt for høye timeings i biosen din, dette er ett normalt problem, og som nevt lengre opp, sett volten til det minnebrikkene dine er spesifisert for, sett timingene på auto hvis du er usikker på hva du skal bruke, Ikke bruk divider på minnet og sett den hastigheten minnebrikkene er spesifisert for. Er sannsynligvis for lite eller for mye spenning du kjører gjennom minnebrikkene dine. retter ikke feilen seg etter dette, prøv å experimenter litt med forsjellige timings og dividere, sett alt til standar som ifølge produsenten minnebrikkene er spesifisert til, hvis de ikke virker etter dette, er det mulig du har fått ett par "dårlige" minne brikker, mange ganger får du også problemer med minnet hvis du har satt dem i feil slotter på hovedkortet, mange hovedkort må du ha de i slot 1 og 3 eller 2 og 4 for å få dem til å fungere i dual channel, letteste er å prøve med 1 minne brikke først og når du har den fungerende kan du prøve å sette i den andre. Sett flere system vært oppegående med akurat de samme komponentene som du bruker. så kompatibiliteten mellom hovedkort og ram skal være bra. husk også og flash til nyeste bios =) det bruker å hjelpe en del, men jeg tror jeg husker at du allerede har gjort det. hvis du absolutt ikke får dette til å fungere prøv å låne noen minne brikker som du vet fungerer fra en kompis ellerno for å fastslå at det er minnet og ikke minnekontrolleren i CPUen som er ødelagt. når det er sagt tror jeg det skal bli en del enklere å løse problemet ditt. Lykke til =) Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Under Advanced/Configure system frequency/memory voltage.Vet ikke hvordan spenningene justeres på dette kortet, men prøv med enten +0.1v eller 1,9v. Brikkene dine er da garantert for +/- 0,1v med utgangspunkt i 1,8v så får du avgjøre selv hva du tørr. (Om jeg da har funne rette brikker) Du kan evt finne en lenke/lese manual/sjekke produsentens hjemmesider eller noe og lese av anbefalte spenninger. Edit:Bilder/tråd 8184530[/snapback] Jeg har faktisk ikke dette valget i BIOS. Jeg kan ikke være blind og dum...? hehe. EDIT: Jo, jeg var blind og dum... Den stod på AUTO. hehe. Endret 19. mars 2007 av eirikjo Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Da forandret jeg fra Auto conf i BIOS til V1,8 for minne. Flyttet også den ene minnebrikken fra slot 2 til 3. Så langt har jeg ikke fått noe bluescreen (Det som hadde vært typisk, er at bluescreen kommer 10 sek etter at jeg har trykket "Legg til svar"...) Takk for hjelp og gode tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå