Ståle Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 jeg har visst det... =/ Nå kjørte den på full speed igjen, men jeg fikk ingen feilmeldinger. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hvis jeg har fulgt riktig med i timen, så har du nå altså bare den røde ledningen igjen? Enhver forståsegpåer vet jo at det er den røde ledningen som er +12V, uansett om den står i midten eller ikke. Så det er nok der motstanden skal inn. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Det vil da si at switchen min ikke er så veldig standarisert... *brb lodding* Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det vil da si at switchen min ikke er så veldig standarisert... 8265995[/snapback] Kanskje du bør sjekke pin-out'en på RJ-45-kontaktene, just in case? :!: Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 ja haha Nei har du sett Nå får jeg ikke feilmelding i self-testen og viften går saktere Takk takk Lenke til kommentar
Mrwonders Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Men i svarte! Dere snakker om motstander og dioder i viftekretser! Dere kan neppe ha regnet noe særlig transientanalyse! Strømmen gjennom en spole oppfører seg ikke lik som strømmen i en motstand. En spole vil gjøre ved "oppstart" fungere som et brudd, og sakte opparbeide seg en strøm, mens når man tar vekk spenningen, vil den fortsatt ha samme strøm, som vil synke like sakte (som den steg). Dette vil i mange tilfeller føre til at motstander i kretsen sprekker pga et fenomen som kalles effekt, sampspillet mellom spenning og strøm... Jeg anbefaler dere å sette dere inn i spolens komplekse stømegenskap før dere leker med dette... eller kjøp en viftestyring. 8185801[/snapback] Heiii...dette handler da ikke om vekselstrøm, men likespenning DC. Styrer selv et par vifter med potmeter (tatt fra tonekontrollen på en gammel radio, ps. ikke bruk volumkontrollen den er logaritmisk..) og det har fungert problemfritt i mange år. Selfølgelig om det var et romskip som skulle modifiseres, så er det jo en del flere matematiske hensyn og lover som kommer i betraktning... Koble et potmeter i serie med den røde ledningen på viften din så styrer du turtallet på viften uten problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå