Gå til innhold

Noen spørsmål om casemodding

Anbefalte innlegg

Okey. Jeg vil skjære i plexi glass med en dremel. Jeg antar at jeg relativt lett kunne gjort det med noen kappeskiver ogsånn, men da sitter jeg igjen med to problemer.

1. Kappeskivene knekker. De knekker MYE. Regner med å bruke rundt 3-4 skiver på ca. 15cm med plexi. Finnes det en kappeskive som koster "ingenting" som IKKE knekker!? Må selvfølgelig være til multiverktøy, er en dremel klone, CO/TECH. Og kjempestor fordel om den er å kjøpe på enten Clas Ohlson eller Jernia.

2. Skjære rett. Det er vel så og si umulig å skjære rett med kutteskiver med multiverktøy, hvordan skal jeg skjære rett?

Jeg har også et annet spørsmål.

Jeg vil ha et vindu i kabinettet. Men da må jeg nesten skjære i kabinettet. Hvordan er det meningen at jeg skal skjære i kabinettet? Holder det med 200 kroners stikksag fra Clas Ohlson? Kan jeg bruke denne til å skjære plexi også? Og igjen, hvordan skal jeg skjære rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å skjære rett med stikksag, kan du feste en lekt langs stikksaga (den har minst en rett side der hvor den ligger nedtil det som skal kuttes). Du kan feste lekten med for eksempel tvinger.

Vil ikke anbefale å skjære ut pleksiplaten med dremel, trooor ikke det blir fint (har dog ikke prøvd selv).

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Mine kappeskiver knekker aldri. Kjøpt på Clas Ohlson. Link

Kanskje ikke idelle for plexi, men de har andre skiver og. Husk lav hastighet.

Skjære rett med multiverktøy? Ikke veldig lett, men mulig. Link

Bruk maskeringstape og blyant til å markere hvor du vil skjære. Trenger ikke være vaterrett første gang. Kan alltids pusse osv til det blir godkjent.

Skjære i kabinett ja. Da brukte jeg de skivene jeg linket til over. Begynte med hullsag, men det gikk til helvete. Skulle ha brukt skivene med en gang. En stikksag burde også funke, hvis bladet holder. Vrient med kurver når man bruker stikksag. Lettere med multiverktøy da. Kan bruke stikksag til plexi vil jeg tror, så lenge den ikke går for fort.

Husk: Proper Planning Prevents Poor Performance

Lenke til kommentar

Hmm.

Okey, da tror jeg at jeg kjøper de skivene du lenket til.

Da har jeg noen nye spørsmål.

Vifte! Jeg trenger en vifte. En stor vifte! :)

Da tenker jeg ikke på sånne "små" standardvifter, men unormalt store. Vil stoore vifter kjøle godt i forhold til små? Kjøler de mer enn de bråker? Sånn dataen min er nå, så er den vel OK kjølt, kan bli litt varm i ny og ne, men aldri noe alvorlig. En stor vifte er vel mer for showoff.

Hvor kan man skaffe sånne vifter? Jeg skummet litt på Clas Ohlson, men fant ikke noe.. Noe i denne stilen hadde eid, denne er vel litt overdreven, men dere skjønner hva jeg mener!

Kanskje jeg skal ha litt lys.

Kan jeg kjøpe en sånn, henge den opp så den lyser mot en gigantisk vifte som er tegnet på med UV-penn? :p

Lenke til kommentar

Større vifter bråker gjerne mindre hvis de kjøres på lavere turtall, noe de kan siden de flytter mer luft med en omdreining enn små vifter. En 250mm er jo relativt stor da. Kan ikke si jeg vet om noen steder som selger større vifter, for slikt bruk. Man har jo alltids bordvifter osv.

Lenke til kommentar
Større vifter bråker gjerne mindre hvis de kjøres på lavere turtall, noe de kan siden de flytter mer luft med en omdreining enn små vifter. En 250mm er jo relativt stor da. Kan ikke si jeg vet om noen steder som selger større vifter, for slikt bruk. Man har jo alltids bordvifter osv.

8226138[/snapback]

Stemmer det, men du kan IKKE bruke bordvifter! de lager elektromagnetisk støy så du får artifacts på skjermkortet. siden det er store magnetspoler som driver en sånn vifte rundt så lager det et magnetfelt.

~Diddern

Lenke til kommentar

8226138[/snapback]

Stemmer det, men du kan IKKE bruke bordvifter! de lager elektromagnetisk støy så du får artifacts på skjermkortet. siden det er store magnetspoler som driver en sånn vifte rundt så lager det et magnetfelt.

~Diddern

8226338[/snapback]

Ah, makes sense. Det visste jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar

8226138[/snapback]

~Diddern

8226338[/snapback]

Ah, makes sense. Det visste jeg faktisk ikke.

8226373[/snapback]

Da lærte du noe nytt i dag også ;)

Lenke til kommentar
vifte:

http://www.ebmpapst.us/allpdfs/W2E250A.PDF

25cm i diameter... får på 230V da

edit: de har den typen opp til 40-45 cm i diameter...

hvis du MÅ ha 12V stopper størrelsen på 28cm i diameter.

http://www.ebmpapst.us/allpdfs/A1G280.PDF

8232817[/snapback]

Se på db på den 230V vifta a... den går jo på 60+ db som jeg ikke tror trådstarter leter etter.

dessuten tror jeg de er så kraftige at de lager så stort luft-trykk mot delene i pcen at den varme luften vil bli liggende.

var en som brukte en 50cm vifte til å kjøle hovedkorte(sette den i sidedøra) det han fant ut er at den lager så stort trykk mot hovedkortet at den varme luften bare blir liggende igjen.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke ha mer enn 1 vifte, så da skal den blåse inn om den er nederst, og suge ut om den er øverst?

8232808[/snapback]

Det kommer an på blant annet strømforsyningen. Lite effektivt om begge blåser inn eller om begge blåser ut. Dersom strømforsyningen og den andre viften er plassert øverst i kabinettet, vil det logisk nok bli dårlig med sirkulasjon nederst i kabinettet. Dersom du skal ha kun en vifte i tillegg til strømforsyning, bør den kanskje være plassert nede foran og blåse inn. Da må strømforsyning blåse ut.

Det viktigste er at sirkulasjonen er størst rundt de delene som bør ha lav temperatur, altså CPU, skjermkort, PSU og harddisker. DVD-rom trenger for eksempel ikke ha så mye luftsirkulasjon rundt seg.

ENDRET:

dessuten tror jeg de er så kraftige at de lager så stort luft-trykk mot delene i pcen at den varme luften vil bli liggende.

var en som brukte en 50cm vifte til å kjøle hovedkorte(sette den i sidedøra) det han fant ut er at den lager så stort trykk mot hovedkortet at den varme luften bare blir liggende igjen.

8233001[/snapback]

Da satt han vel viften til å blåse inn? Dersom viften istedenfor blåste ut gjennom siden, ville det vel blitt bedre, eller?

Trådstarter: Jeg vil ikke anbefale deg noe større enn maks den på Microplex på 25 centimeter. De som er linket her fra EBM Pabst bråker sabla mye og er ikke beregnet på vanlige hjemme-PC-er. Dersom du ikke har behov for ekstremluftkjøling, holder du deg til 12-25 centimetersvifter hos for eksempel Microplex. Iallfall min mening.

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...