Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Reaksjon på (små)smugling

citronen

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hendvise meg til en link fra toll og avgifts-dir. hvor det kommer frem hvilke strafferammer jeg kan forvente å falle under dersom jeg tar med litt for mye fra Sverige?

Eksempelvis (over 24 timer):

2 Liter 22-60% alkoholvarer

400 sigaretter og 2 ruller snus

- Hvilken reaksjon kan jeg vente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Forelegg.

Dette er kvoten for de over 18 år:

- 1 flaske brennevin + 2 flasker vin eller

- 1 flaske brennevin + 1,5 liter øl eller

- 4 flasker vin og 2 liter øl eller

- 5 liter øl

- 200 sigaretter eller 250 gram tobakksvarer

Samt en bemerkning i rullebladet ditt.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om at du får det på rullebladet for å ta med litt over grensa. Trodde du bare måtte gi fra deg varene jeg. Hvis du får det på rulle skal jeg unngå å ta med noe over mer enn det som er lov i fremtiden. Kan noen grave frem en sikker kilde på dette stemmer? I den artikkel fra Dinside.no står det jo at tollvesent ikke sier noe til politiet, da kan du vel ikke få det på rullebladet?

Endret av ptta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Forenklet forelegg gir ingenting på rullebladet, men et vanlig forelegg vil bli stående både i anmerkningsregisteret, bøteregisteret, og rulleblad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Med andre ord får du det ikke på rullebladet siden Tollvesenet gir forenklet forelegg?

8191566[/snapback]

Det avhenger hvor alvorlig smuglingen er, og om de anser deg for å være en fast gjenganger eller kanskje naiv.

Vil ikke spekulere, men om du skulle ha med deg èn snusboks for mye så tror jeg neppe de tilkaller spesialstyrkene eller setter deg under overvåkning..

Lenke til kommentar

Du får ikke forenklet forelegg, men et gebyr. Grunnen er at bare politiet har anledning til å skrive ut forenklede forelegg. Alvorlighetsgraden av "småsmugling" er omtrent på linje med en parkeringsbot (noe som også er et gebyr) og havner selvfølgelig ikke på rullebladet. Her er en oversikt over hva det koster å smugle litt:

Så mye koster det å ta med seg for mye sprit (max 60%):

Inntil 1 liter: 300 kr

1-2 liter: 600 kr

2-3 liter: 1200 kr

3-4 liter: 1900 kr

4-5 liter: 2600 kr

Over 5 liter: Politianmeldelse og straffesak

Så mye koster det å sprenge ølkvota:

Inntil 10 liter: 300 kr

10-20 liter: 600 kr

20-30 liter: 1200 kr

30-40 liter: 1900 kr

40-50 liter: 2600 kr

Over 50 liter: Politianmeldelse og straffesak

Altså bør du ikke ta med mer enn 5 liter sprit eller 50 liter øl over grensa, for da vanker det politianmeldelse og straffesak. Da vil også rullebladet svertes. God tur!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Tenkte jeg skulle legge til et lite tips til alle som kjører til Sverige. Kjør på riktig tidspunkt, når det er lite trafikk. Kjører du over Svinesundsbroa, kan du kjøre til siden rett etter du har krysset broens norske side igjen. Kjøp ei pølse eller les Dabladet - men se om det er kontroll før du kjører videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...