Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problemer med akslerasjon på scooter


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå endelig tatt fram scootern (Daelim Message II), men har et problem med akslerasjonen

 

når jeg skal starte å kjøre går den veldig treigt opp i fart før den plutselig skyter fart. Kjører nå med effektpotte og 6,5g variatorvekter (de originale var 12). Er de feil variator vekter som lager problemet med aks. eller kan det være noe annet?

 

Takker for alle forslag :)

 

(endra posten fordi jeg løste det ene problemet)

Endret av martin_eie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den største skruen stiller du tomgangen med og den minste stiller du blandinga med.. :)

 

Virker som om den kan ha problemer med å finne riktig gir.

 

Har du gir på scooteren og nå? :hmm:

8182139[/snapback]

 

ok, takk..

 

nei, men antar at det automatiske gir systemet girer feil, siden den bruker jævli lang tid.. Så åssen skal jeg fikse det?

Endret av martin_eie
Lenke til kommentar
hehe... Du har heller ikke automat gir på scooteren nei..  :tease:

 

Du har variator, du har lisksom bare et "gir" og så slurer variatoren på det giret... Sikker noen scooter freaks som kan forklare bedre  ;)

8184159[/snapback]

 

Det er jo det som er automatgir? :hmm:

 

Tror du trenger en ekspert til å forklare det for deg. Hehe...

Lenke til kommentar

Der er jo ikke noe gir da, der er ingen girkasse... kan ikke vere automatgir viss der ikke er gir :ph34r:

 

Automatgir skifter fysisk gir fra 1-2-3 osv.. Er enkelte eldre scootere/mopeder har automatgir men dagens scootere har variator...

 

 

Det en variator gjør, er at den på en måte "er" et drev. Scooterens clutch er "bakdrevet" med fast størrelse, og variatoren er "fordrevet" Etterhvert som turtallet øker blir vektene i variatoren trykt utover fra senter, og platene i variatoren går sammen. Dermed blir reima trykt utover, på samme måte som kulene, og "fordrevet" blir større.

 

Edit:

 

Ekspert meg her og der Fisk1

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Ekspert meg her og der Fisk1

8206248[/snapback]

 

Du har variator, du har lisksom bare et "gir" og så slurer variatoren på det giret... Sikker noen scooter freaks som kan forklare bedre  ;)

8184159[/snapback]

 

Mye mulig, vet ikke hvor de holder til.

Men den første forklaringa di er jo helt loka. Det blir jo på en måte slik, at variatorvektene er girene som variatoren kan bruke...

Lenke til kommentar

Lenge siden du har skifta variator-reim? Skal vel byttes hver 10 000km?

 

Min erfering er at hvis reima er slitt så girer variatoren dårligere. Er vel fordi den ikke får skikkelig tak på reima eller noe.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...