Gå til innhold

Er prosessoren flaskehals?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er prosessoren flaskehalsen i dette systemet?:

Mainboard : Gigabyte GA-8STXCFS

Chipset : SiS 645DX

Processor : Intel Pentium 4 @ 2000 MHz

Physical Memory : 1280 MB DDR SDRAM

Video Card : Sapphire Radeon X1650 Series (AGP)

Dessuten har jeg innsett at jeg nok bør skifte strømforsyningen som er på 250W...

Vil gjerne klare å kjøre supreme commander sånn noenlunde, men slik systemet er nå hakker demoen noe helt vanvittig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den tingen som kan sake systemet kan også være Hardisken din. søketiden på disken er somregel på msekundermens CPU'en er på µsekunder/nano sekunder. sjekk disken også i tilfelle

8182688[/snapback]

Har som regel VELDIG eller ingenting å si i spill om det er en 5400RPM, 7200 eller 10000. Når du flytter over større filer, legger inn ting osv vil du merke forskjell på dette.

Lenke til kommentar

I dagens spill så er det bare store filer som bli lagt til i minne. Men Ja det er riktig å si at disken ikke har noe å si nå du spiller pga at du bruker µP og GPu og minne. men har vert borti tilfeller at disken har sakket ned maskinen under spilling med nok minne.

Men med 250W PSU kan jo være i det drøyetse laget siden Skjermkortet suger mye strøm. Oppgrader PSU og Prosessor og se om det hjelper.

http://www.microplex.no/

Lenke til kommentar

Takker for gode svar alle sammen.

Er selv litt overrasket over at PSUen ikke har brent opp enda, men en ny kommer snart i hus! :D

Prosessor er det litt kav å få tak i ettersom den er på socket 478, men jeg ser at det finnes på it24.no. Tror dere denne ville vært kurant?:

Intel P4 3,4GHz 800MHz 478pin 1mb cache bulk Prescott

Når det gjelder minnet mitt så har jeg en 2x512mb (den ene er PC2700, og den andre er PC3200) pluss en 256mb (PC2100). Blir 256mb en slags flaskehals her siden den bare er PC2100?

Lenke til kommentar

For å se om strømforsyningen ikke henger med er det bare å ta et vanlig multimeter og måle spenningene. Gul skal være over 12 volt DC, rød over 5. Du kan også kvasimåle rippel ved å skru det over på AC spenningsmåling. Hvis du leser noe der vil det si at du bør skifte strømforsyning asap.

Uansett med 250 W vil jeg si du bør skifte strømforsyning.

Lenke til kommentar

om du føler deg litt lur, oppgraderer du ikke det systemet. da det ikke er verdt det egentlig. du får mer valutta av å kjøpe et nytt system eller et brukt et som duger.

om du skal kjøpe brukt anbefaler jeg deg å se på priser nøye. du kjøper ikke brukte ting til samme pris det koster nytt bare!

Lenke til kommentar
Takker for gode svar alle sammen.

Er selv litt overrasket over at PSUen ikke har brent opp enda, men en ny kommer snart i hus!  :D

Prosessor er det litt kav å få tak i ettersom den er på socket 478, men jeg ser at det finnes på it24.no. Tror dere denne ville vært kurant?:

Intel P4 3,4GHz 800MHz 478pin 1mb cache bulk Prescott

Når det gjelder minnet mitt så har jeg en 2x512mb (den ene er PC2700, og den andre er PC3200) pluss en 256mb (PC2100).  Blir 256mb en slags flaskehals her siden den bare er PC2100?

8184793[/snapback]

Napp ut den 2100 brikka, hvis ikke vil alle brikkene kjøre på 2100 hastighet.

Lenke til kommentar

Spilt mye Supreme Commander i dag, med unit-cap på 2000 units. Hadde vel ca 10 fps i snitt på det verste. Alt-tabbet for å sjekke epost, og la merke til at spillet hadde gjort beslag på 1200MB minne i oppgavebehandleren. Har all grafikk på fullt, i 1920x1200, men det er CPU-en som er flaskehalsen i dette spillet.

Kommer en ussel liten scout-fly over fjellet rett i gapet på 80 SAM-missile sites som alle skyter samtidig og flere skudd i sekundet. MYE matematikk som skal gjøres på all for kort tid.

Ville ha behold skjermkortet, og byttet ut CPU, minne og hk.

Lenke til kommentar
Napp ut den 2100 brikka, hvis ikke vil alle brikkene kjøre på 2100 hastighet.

8184886[/snapback]

Ouch. :blush: Takker for den. Skal gjøre det imorgen! Vil det utgjøre en stor forskjell?

8184907[/snapback]

Det blir en flaskehals. Minnet kjøres alltid sammen med den brikka som har lavest hastighet, altså PC2100. En PC2100 brikke kan ikke kjøre like fort som PC3200 brikka, så derfor blir resten av brikkene dine satt ned til 2100 istedet. Hvis du tar ut den blir de to andre kjørende på PC2700, tar du ut den også hadde det vært enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...