different Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Heisann, Skulle bare flytte bilen min, da jeg merket at den ikke ville starte. Jeg vrir nøkkelen helt rundt, men startmotoren går ikke. Senest i går gikk bilen som vanlig. (Nei, det er ikke startsperren som gjør det) Har ikke merka noe uvanlig sånn generelt, bortsett fra at den ikke starter. Noen som har peiling? Endret 18. mars 2007 av different Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Har du strøm på batteriet? Lenke til kommentar
different Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Har du strøm på batteriet? 8181177[/snapback] Jepp. Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Er det strøm på batteriet? Det er jo en typisk feil når startern ikke går rundt EDIT: For seint ute Endret 18. mars 2007 av Lættis Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Sjekk sikringene til motoren Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Kan vel rett og slett være startmotoren som er gåen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Kan være tenningslåsen eller startreleet/starter. Koble en ledning fra + på batteriet til den terminalen på starteren som får 12V fra tenningslåsen. OBS: Dobbeltsjekk at bilen står i fri før du kobler!Dersom starteren går da, er det tenningslåsen eller kabelbrudd der et sted. Hvis ikke sjekk at du har god kontakt på batteriet (sjekk begge ender den tykke kablene til starteren) og at jordforbindelsen er i orden (fra batteri til chassis, og fra chassis til motor). Endret 18. mars 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
trra Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Har du strøm på batteriet? 8181177[/snapback] Jepp. 8181181[/snapback] Har du målt spenning på batteriet når du vrir om nøklen til start? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Bryteren i tenningslåsen på disse bilene blir fort slitt. Den er rimelig enkel og billig og bytte. Prøv å starte ved å sette bilen i fri, skru på tenninga og kjør starteren ved å kortslutte mellom hovedstrøm og styrestrøm på innslaget med en fastnøkkel eller lignende. Lenke til kommentar
Tulling1 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Bryteren i tenningslåsen på disse bilene blir fort slitt. Den er rimelig enkel og billig og bytte.Prøv å starte ved å sette bilen i fri, skru på tenninga og kjør starteren ved å kortslutte mellom hovedstrøm og styrestrøm på innslaget med en fastnøkkel eller lignende. Hvor kortslutter mann mellom hovedstrøm og styrestrøm? Noen som kan forklare dette nærmere? Jeg har lite greie på bil og nå har akkurat det samme skjedd med dama sin Golf. Noen som bor i Trondheim og kan fixe dette for en liten slant? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hvor kortslutter mann mellom hovedstrøm og styrestrøm? Noen som kan forklare dette nærmere? Jeg har lite greie på bil og nå har akkurat det samme skjedd med dama sin Golf. Noen som bor i Trondheim og kan fixe dette for en liten slant? Anbefaler ikke å bruke skrujern/fastnøkkel som enkelte har nevnt. Setter du verktøyet på litt feil plass (og det er fort gjort om det er mørkt og trangt, og du dessuten ikke vet helt hva du gjør) så kan du sende hele startstrømmen gjennom spissen på skrujernet, og da kan du kaste det etterpå.. Det beste er å lage seg en kort kabel (vanlig, tynn enleder, 1,5mm2) med en flatstifthylse i ene enden. Denne flatstifthylsa kobler du inn på styrestrømmen på startmotoren (det er bare en slik flatstift-tilkobling der; ta løs den kabelen som sitter der, som kommer fra tenningslåset, pluss en kraftig tilkobling med en stor mutter), og den andre enden av kabelen holder du bort til den kraftige tilkoblinga. Går starteren da er det bare å feilsøke hvorfor styrestrømmen fra tenningslåset mangler -defekt tenningslås? Kabelbrudd/kontaktfeil? gåen sikring? Defekt startsperrebryter der det finnes? Lenke til kommentar
Tulling1 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hvor kortslutter mann mellom hovedstrøm og styrestrøm? Noen som kan forklare dette nærmere? Jeg har lite greie på bil og nå har akkurat det samme skjedd med dama sin Golf. Noen som bor i Trondheim og kan fixe dette for en liten slant? Anbefaler ikke å bruke skrujern/fastnøkkel som enkelte har nevnt. Setter du verktøyet på litt feil plass (og det er fort gjort om det er mørkt og trangt, og du dessuten ikke vet helt hva du gjør) så kan du sende hele startstrømmen gjennom spissen på skrujernet, og da kan du kaste det etterpå.. Det beste er å lage seg en kort kabel (vanlig, tynn enleder, 1,5mm2) med en flatstifthylse i ene enden. Denne flatstifthylsa kobler du inn på styrestrømmen på startmotoren (det er bare en slik flatstift-tilkobling der; ta løs den kabelen som sitter der, som kommer fra tenningslåset, pluss en kraftig tilkobling med en stor mutter), og den andre enden av kabelen holder du bort til den kraftige tilkoblinga. Går starteren da er det bare å feilsøke hvorfor styrestrømmen fra tenningslåset mangler -defekt tenningslås? Kabelbrudd/kontaktfeil? gåen sikring? Defekt startsperrebryter der det finnes? Takk for det! Har akkurat vært ute og testet makkverket, men det er helt dødt når jeg holder skrujernet over. Begynner å ryke etter noen sekunder så det er strøm der. Regner med at det derfor er startmotoren som er gåen. Håper Biltema har på lager! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå