dnthalhuk Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Stipendordningen på VGS er en vits, ihvertfall utifra egne erfaringer. 9/10 jeg kjente som fikk stipend hadde overhode ikke behov for dette (ser bort fra borteboere nå) og pengene gikk til alt annet en skolemateriel. Det virket som bare man hadde skilte foreldre fikk man utbetalt en slump penger. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Det å bo alene med en mor, eller en far er ikke alltid like lett, med mindre de tjener særdeles godt. Er det ingen som har tenkt på at mange kan, med de stipend pengene de får på vgs, få råd til ting som 'alle andre har', men som de ikke kunne fått kjøpt uten vanskeligheter, uten stippend penger? Jeg har venner med foreldre som tjener dårlig. Veldig dårlig. De går på vgs, de får stippend. Takket være stippend pengene kan de bli med på ting som kino en sjelden gang, ta en øl osv. Ting de ikke hadde råd til før, fordi de rett og slett ikke hadde råd. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Det å bo alene med en mor, eller en far er ikke alltid like lett, med mindre de tjener særdeles godt. Er det ingen som har tenkt på at mange kan, med de stipend pengene de får på vgs, få råd til ting som 'alle andre har', men som de ikke kunne fått kjøpt uten vanskeligheter, uten stippend penger? Jeg har venner med foreldre som tjener dårlig. Veldig dårlig. De går på vgs, de får stippend. Takket være stippend pengene kan de bli med på ting som kino en sjelden gang, ta en øl osv. Ting de ikke hadde råd til før, fordi de rett og slett ikke hadde råd. 8199716[/snapback] Jeg kjenner en, foreldrene hans er skilt, hans mor tjener mye på aksjer og div slike ting, og har masse penger. Men siden de er skilt, og disse pengene er plassert her og der, så fikk han fullt stipend, selv om han også fikk omtrent alt han pekte på av sin mor. Dette er ikke riktig. han skulle ikke ha fått stipend. Og hvis de vil ha estra penger til en øl, eller kino, så får de da skaffe seg en jobb på siden av skolen. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 "Kreativ" plassering av aksjeutbytte og annen formue er ikke noe nytt, og er strengt tatt et større problem for skatteinnkreving enn for stipendordningen. I akkurat det tilfellet er det selvsagt litt urettferdig, men man kan ikke bare lage en magisk lov som tar med alt aksjeutbytte i beregningen uten at det får negative ringvirkninger andre steder (redusert investeringsvilje f.eks). Det gjelder å finne en balanse. Og hvis de vil ha estra penger til en øl, eller kino, så får de da skaffe seg en jobb på siden av skolen. Som jeg har nevnt før; hele poenget med stipendet er at de skal slippe å ta en jobb (eller i hvert fall slippe å jobbe så mye at det går ut over skolearbeidet). Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Har aldri sett på stipend som et alternativ til ekstrajobb. Jeg fikk stipend da jeg gikk på skole grunnet dårlige kår, men jeg jobbet jo utenom. Det holdt virkelig hardt noen ganger, men det gikk da på et vis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå