Gå til innhold

"Urettferdig" stipend ordning

Anbefalte innlegg

hoy

Hva er egentlig vitsen med stipend ordningen i norge? på vgs?

Hvorfor er ikke pengene øremerket til skolemateriell?

Hvorfor teller fremdeles foreldre intekten, etter at en har fylt 18? folkan kan jo kaste en ut.

Blir jeg kasta ut, er det ikke aktuelt for meg å flytte såpass langt unna at jeg kan få borteboer stipend.

Siden jeg ikke får borteboerstipend, etter en eventuell utkastelse må jeg ut med rundt 6k i måneden for en brukbar kåk.

Når en som får stipend blir over 18. hvorfor får han fremdeles stipend? da en dud i hybel ikke får en drit, fordi folkan hans tjener for bra.

Nå har je slengt opp noen rotete spørsmål, jeg håper noen kan svare på.

prøvd å sende mail til lånekassen, eller hva det nå heter, men der bare sender de meg hit og dit, uten at jeg får svar...

Jeg kan legge fram et eksempel, da naboen min fikk 1400kr måneden ca, i stipend.

Jeg fikk ikke en skit.

Jeg mener stipend penger skal gå til utgifter til skolen, som bøker, og sånt (som skal bli gratis?).

Og de får masse penger hver måned for hva?

Gå på skolen? det gjør jo forsovidt de som ikke får stipend også.

Foreldrene mine har en inntekt tilsammen på ca rett under 1 mill før skatt.

Det betyr ikke at de ikke har andre utgifter. div lån på hus og slikt.

Og jeg måtte jobbe for de pengene jeg fikk, imotsetning til de som får stipend.

Hvorfor ikke bare kutte ut det, og heller betale utgiftene til skolen, og sånne ting for eleven, og så hjelpe vedkommende i å finne en jobb...

"Gratis" penger syntes ikke jeg fører til noe godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rotete det der, men grunnen til at naboen din fikk 1400 i stippend var mest sansynlig fordi hans foreldre tjente lite penger, veldig lite penger. Tjener de under en viss grense (som jeg ikke aner hva er), kan du få stippend.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Synes stipend er en av de bedre tingene skattepenger går til.

Det er mye bedre at en som bor i en litt fattig hustand skal gå på skole, istede for og jobbe å tjene til livets opphold.

Ergo, flere utdannende i Norge.

Endret av Sarion
Lenke til kommentar

Det er mye bedre at en som bor i en litt fattig hustand skal gå på skole, istede for og jobbe å tjene til livets opphold.

8181555[/snapback]

Så vedkommende som ikke får stipend, må jobbe istedet for å gå på skole?

Lenke til kommentar

8181555[/snapback]

8181618[/snapback]

I en hustand med dårlig økonomi er dette godt mulig, har sett flere eksempler på folk som sluttet/ikke gikk på skolen fordi det var tynt med penger.

Lenke til kommentar

8181555[/snapback]

8181618[/snapback]

I en hustand med dårlig økonomi er dette godt mulig, har sett flere eksempler på folk som sluttet/ikke gikk på skolen fordi det var tynt med penger.

8181625[/snapback]

Er det fryktelig dårlig råd i en familie, slik at ungene elns, ikke kan gå på skolen, fordi hustanden trenger mere penger, som de jobber inn. Da er det noe som er galt. Da virker det sånn kjapt på meg at de lever under fattigdomsgrensa...

Men hvis folkan mine kaster meg ut nå, så får ikke jeg borteboer stipend, ikke faen om jeg flytter langt utpå landet. Og en grei kåk sentralt her koster rundt 6k, som da betyr at jeg har ca 700 spenn å leve på i måneden.

Men får ikke stipend uansett...

Lenke til kommentar

8181555[/snapback]

8181618[/snapback]

8181625[/snapback]

Er det fryktelig dårlig råd i en familie, slik at ungene elns, ikke kan gå på skolen, fordi hustanden trenger mere penger, som de jobber inn. Da er det noe som er galt. Da virker det sånn kjapt på meg at de lever under fattigdomsgrensa...

Men hvis folkan mine kaster meg ut nå, så får ikke jeg borteboer stipend, ikke faen om jeg flytter langt utpå landet. Og en grei kåk sentralt her koster rundt 6k, som da betyr at jeg har ca 700 spenn å leve på i måneden.

Men får ikke stipend uansett...

8181681[/snapback]

Får ikke stpiend jeg hellet! Foreldrene mine tjener så vidt over grensen, MEN med ett stort lån! Avdragene på lånet blir ikke tatt med. Jeg har enda ikke kjøpt Gym+Nynorsk bok, har lånt fra biblioteket fra skolen og kopierte fra den.

Alt skolematerial skulle ha vært gratis! :ohmy:

Lenke til kommentar

Hva er problemet egentlig? Er det overhengende fare for at foreldrene dine kaster deg ut i det du fyller 18? Og at det ikke er mulig å få en "grei kåk" til under 6k viser bare at du enten har helt forvridde oppfatninger om hva en "grei kåk" er, eller bor midt på Manhattan.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at det er et stort antall av de som får stipend som også bruker stipendet på tull og tøys.

Jeg må innrømme at jeg til tider blir irritert når jeg hører om jevnaldrende i min egen krets som drar inn det samme i trygd som jeg får utbetalt i lønn i min 08-16-jobb. Spesielt når de godt kunne ha kommet seg i arbeid. Det er dessverre for behagelig å gå på trygd i Norge, så det er mange som foretrekker det, fremfor ærlig og redelig arbeid.

Jeg husker at jeg tenkte det samme når jeg gikk på videregående. Der søkte mange om stipend, kun for å få mer penger å rutte med, ikke fordi de sårt trengte dem for å kunne fortsette utdanningen. Borteboerstipendet er greit nok, men generelt stipend som utbetales for så å brukes på fjas, det er ikke greit nok. Det var, om jeg ikke husker helt feil, snakk om stipend som skulle være øremerket skolematriell, såkalte bokskjekker eller noe slikt, men det ble jo selvsagt rabalder. Gratis skolematriell, med depositum for evt. skade på utstyr, det hadde vært optimalt.

Stipend, trygd og slike løsninger bør i grunn være til som en siste utvei, når andre alternativer ikke eksisterer, eller når man har behov for litt hjelp i trangere perioder.

Nå i ettertid har jeg derimot slått meg til ro med tanken på at jeg som jobber, og ikke minst jobbet under utdanningen, har og kommer til å ha økonomisk frihet så lenge jeg holder til på oversiden av jordskorpa. Det blir ikke store pensjonen på de som lever på trygd fra de er ferdige med grunnskolen. Samtidig benytter jeg enhver sjanse til å poengtere dette overfor de jeg kjenner som lever på trygd, uten at de strengt tatt har noen som helst problemer med å klare seg selv, om de bare vil.

Dette er selvsagt generalisering og en sannhet med mange modifikasjoner. Alle er ikke av den typen jeg beskriver her, men det er disse vi irriterer oss over. Det er mange som har det vondt, men det er også mange som bare har "vondt i viljen". Men så lenge vi lever i et land hvor man jobber for prinsippet at ingen skal ha det bedre enn andre, så må vi leve med det.

Endret av Wlffrsether
Lenke til kommentar

En jeg gikk i forsvaret med fikk fullt stipend fordi faren og moren hans ikke hadde inntekt; de var millionærer med alle pengene i fond og tok kun ut "overskudd".

Leiligheten hans var betalt av foreldrene hans.

Jeg bodde hjemme med min mor som tjente 350 000 med to barn, og fikk ikke stipend fordi samboeren til min mor tjener 600 000 -- på tross av at *hans* penger ikke hjelper *oss*, da hans penger ikke er våre penger, og fordi vi som er 3 måtte betale 3/4 av husleien og halve lånet.

Bleh...

Lenke til kommentar
Hva er problemet egentlig? Er det overhengende fare for at foreldrene dine kaster deg ut i det du fyller 18? Og at det ikke er mulig å få en "grei kåk" til under 6k viser bare at du enten har helt forvridde oppfatninger om hva en "grei kåk" er, eller bor midt på Manhattan.

8181736[/snapback]

jeg overdrev vel litt ved å si 6k, men det er ikke langt unna.

Jeg flytter snart uansett ut, om jeg blir kastet ut eller ikke.

Men hvis jeg blir kastet ut, har jeg ikke krav på stipend, selv om folkan mine ikke vil ha meg boendes hjemme, og det er uaktuelt å flytte utenbys, pga utdanninga...

Er det rettferdig?

du må bo X antall km fra foreldrene dine for å få borteboerstipend.

Blir du kastet ut, og må bo i nærheten, får du ikke en dritt, imotsetningen til andre som går på skole i en annen by, og får borteboer stipend, og kankje også penger av folkan sine... det blir litt feil.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

Alt for mange med stipend bruker pengene på ting som har ingenting med skole å gjøre. Har folk i klassen som bruker stipendet sitt på røyk, alkohol og annet fjas som har ingenting med skole å gjøre. Dette irriterer meg, fordi at for at jeg skal få kjøpe ting jeg vil ha (tenker ikke på røyk og slikt) så må jeg få meg jobb utenom skolen.

Foreldrene mine tjener ikke så mye, min mor lever på trygd, og min far begynner å få serriøse skader av arbeidet han holder på med, og både min far og mor er usikre på om han burde fortsette med det han holder på med. Dette fører mest sannsynlig til en jobb med dårligere lønn. Min mor får trygd fordi hun har en sykdom som gjør at hun har konstant vondt i hodet. Jeg snakker ikke om mild hodepine, men skikkelig migrene. Vi har for tiden måtte ty til terapi og behandlinger i andre byer til min mor, for at hun skal bli bedre. Disse behandlingene er ufattelig dyre, og mye av pengene våre går til det. Vi har da måtte ty til billigere mat, og har kuttet ut mange goder. Dette er ikke bare psykisk slitsomt for bare henne, men også for min far og meg.

Da hadde dette stipendet vært bra for meg. Da blir jeg veldig irritert over folk som driter vekk pengene på røyk og slikt, så klager de på at de ikke har penger etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg får selv stipend, og den eneste grunnen til det, er at foreldrene mine er skilt, og at moren min og samboeren ikke er gift.

Siden moren min og samboeren ikke er gift, teller ikke inntekten hans, og de ser på oss som fattige. Så, jeg får fullt stipend.

Egentlig ganske deilig, men det er teit at ekteskap skal ødelegge for andre som kanskje trenger det mer.

Lenke til kommentar

Ser at det er mye missunnelse og misoppfatninger ute og går, så la oss bare konstantere et faktum: Stipend (til VGS) er en økonomisk støtte til de som trenger det for å ha en OK økonomisk situasjon uten å måtte finne seg en deltidsjobb. Poenget er ikke å finansiere skolebøker, som noen tydeligvis tror, men å sørge for at alle har muligheten til å være fulltidselever. Hvis du har foreldre som til sammen tjener 6-700 000 skal dere ha mer enn nok romslig økonomi til at en slik støtte er unødvendig.

Lenke til kommentar
Ser at det er mye missunnelse og misoppfatninger ute og går, så la oss bare konstantere et faktum: Stipend (til VGS) er en økonomisk støtte til de som trenger det for å ha en OK økonomisk situasjon uten å måtte finne seg en deltidsjobb. Poenget er ikke å finansiere skolebøker, som noen tydeligvis tror, men å sørge for at alle har muligheten til å være fulltidselever. Hvis du har foreldre som til sammen tjener 6-700 000 skal dere ha mer enn nok romslig økonomi til at en slik støtte er unødvendig.

8197364[/snapback]

foreldrene har det, ikke ungene nødvendighvis...

Lenke til kommentar

Ordningen i dag fungerer desverre dårlig... det er veldig få som bruker stipendet på det det er til.. ofte er det ekstra lommepenger rett og slett.

Hvem har ikke hørt at man må bare ha ny mobil/data, men man må vente på stipendet.

Nei, en ordning der man fikk penger til skolebøker og ting relatert til skolen hadde fungert bedre.

EDIT: Loomy... har ikke sett slik på det før, men kjøper den. Men hvor mange bruker fritiden sin på lekser og ikke på å bruke opp stipendet på "fanteri"?

Endret av datating
Lenke til kommentar

foreldrene har det, ikke ungene nødvendighvis...

Og det er foreldrenes ansvar å forsørge ungene. Hvis du vil ha mer lommepenger får du ta det opp med mordi ;)

Lenke til kommentar
Ordningen i dag fungerer desverre dårlig... det er veldig få som bruker stipendet på det det er til.. ofte er det ekstra lommepenger rett og slett.

Hvem har ikke hørt at man må bare ha ny mobil/data, men man må vente på stipendet.

Nei, en ordning der man fikk penger til skolebøker og ting relatert til skolen hadde fungert bedre.

EDIT: Loomy... har ikke sett slik på det før, men kjøper den. Men hvor mange bruker fritiden sin på lekser og ikke på å bruke opp stipendet på "fanteri"?

8198434[/snapback]

Ofte¿

Jeg kan underskrive på at pengene aldri går til skolerelaterte ting. Som oftest går ca. halve førstegangsutbetalingen på 5000 kroner til skolebøker, resten går til fast-food ute på gata, lunsj i 100-kroners klassen, alkohol, dyre klær, osv.

Resten av penge går til andre ting, som du også lett hadde klart deg uten.

Gratis skolebøker, gratis skolemat og gratis skolebuss, gjerne vanlig månedskort.

Koster kanskje 1000kroner for bøker pr. person hvis man bruker innkjøpsordning.

skolemat 500 i måneden

busskort 350 i måneden.

sum - 9500 kroner pr. elev, pr. år.

Maks stipend er gjerne nærmere 20k.

En slik ordning hadde sikkret de med dårlig råd, skolegang, og økt det generelle trivselsnivået, pga. skolemat. Da tenker jeg på skikkelig mat og sunn mat, ikke kjek, brus og boller som det går i på skolen min. Det hadde heller ikke kostet mer enn stipendordningen koster i dag. Jeg ser heller ikke at noen personer i Norge skulle trenge mer penger utenom det de får gjennom trygd, så lenge skolen også var gratis, gjerne etter skissen over. Gratis er lik - gratis bøker, gratis transport og mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...