Gå til innhold

Angående utdanning etter videregående

LordNic0

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg er nå snart ferdig med mitt siste år på videregående skole, og til sommeren vil jeg stå igjen med relativt gode karakterer. (Et sted mellom 5,3 - 5,5 i karaktersnitt antar jeg.) Med tilleggspoeng (jeg har 3MX, 3FY og 3KJ) får jeg sannsynligvis rundt 60 studiepoeng, men dette kan jeg selvfølgelig bare anta siden jeg ikke veit hvordan eksamene til sommeren vil ga. :p

Uansett, jeg har visse problemer med å bestemme meg for hva jeg skal søke på innen fristen går ut den 15. April. Derfor håpet jeg at noen av dere kanskje kunne gi meg noen tips om hva som kunne være lurt å gjøre?

Jeg har motivasjon og vilje nok til å starte å studere med en gang, og jeg ønsker å ta en utdanning som gir et solid finansielt grunnlag. Samtidig er jeg ganske kreativ av meg, og liker å skrive (jobber som journalist i lokalavisen) og ønsker også å reise og oppleve verden.

Har fått tilbud av en god venn om å bli med han og jobbe på cruiseskip et halvt år, før vi kan eventuelt backpacke gjennom Australia. Selv om dette er veldig fristende, ønsker jeg også å ta fatt på den videre utdannelsen min og opparbeide meg et solid økonomisk grunnlag tidligst mulig.

Jeg har egentlig ikke gjort meg store tanker angående studier, men det jeg har mest lyst til er å studere medisin først, og deretter spesialisere meg innen psykiatri. Derfor spør jeg dere som har vært i en liknende situasjon om hva dere gjorde, og om dere vil anbefale dette.

Alle svar mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier lite om hva du er interessert i, men noen tips:

Første som slo meg da jeg leste innlegget ditt var at jeg kjenner flere som har studert ind.øk. (NTNU) og blitt journalister etterpå (Finansavisen, DN, ol.). Samtidig så er det en utdannelse som er og vil være veldig ettertraktet i mange år og de tjener generelt bedre enn de aller fleste andre.