Gå til innhold

Angående utdanning etter videregående

LordNic0

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg er nå snart ferdig med mitt siste år på videregående skole, og til sommeren vil jeg stå igjen med relativt gode karakterer. (Et sted mellom 5,3 - 5,5 i karaktersnitt antar jeg.) Med tilleggspoeng (jeg har 3MX, 3FY og 3KJ) får jeg sannsynligvis rundt 60 studiepoeng, men dette kan jeg selvfølgelig bare anta siden jeg ikke veit hvordan eksamene til sommeren vil ga. :p

Uansett, jeg har visse problemer med å bestemme meg for hva jeg skal søke på innen fristen går ut den 15. April. Derfor håpet jeg at noen av dere kanskje kunne gi meg noen tips om hva som kunne være lurt å gjøre?

Jeg har motivasjon og vilje nok til å starte å studere med en gang, og jeg ønsker å ta en utdanning som gir et solid finansielt grunnlag. Samtidig er jeg ganske kreativ av meg, og liker å skrive (jobber som journalist i lokalavisen) og ønsker også å reise og oppleve verden.

Har fått tilbud av en god venn om å bli med han og jobbe på cruiseskip et halvt år, før vi kan eventuelt backpacke gjennom Australia. Selv om dette er veldig fristende, ønsker jeg også å ta fatt på den videre utdannelsen min og opparbeide meg et solid økonomisk grunnlag tidligst mulig.

Jeg har egentlig ikke gjort meg store tanker angående studier, men det jeg har mest lyst til er å studere medisin først, og deretter spesialisere meg innen psykiatri. Derfor spør jeg dere som har vært i en liknende situasjon om hva dere gjorde, og om dere vil anbefale dette.

Alle svar mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier lite om hva du er interessert i, men noen tips:

Første som slo meg da jeg leste innlegget ditt var at jeg kjenner flere som har studert ind.øk. (NTNU) og blitt journalister etterpå (Finansavisen, DN, ol.). Samtidig så er det en utdannelse som er og vil være veldig ettertraktet i mange år og de tjener generelt bedre enn de aller fleste andre.

http://www.ntnu.no/studier/industriell-oko...eknologiledelse

Når det gjelder en linje som har enda mer fokus på det kreative så har du Industriell Design. Dette er en meget bra linje med en god kombinasjon av tekniske fag og design.

http://www.ntnu.no/studier/industriell-design

Har du lyst til å studere medisin så er jo det veldig greit. Da er det bare å velge by og sette i gang.

P.S. Bare litt plukk. Du har 60 konkurransepoeng. Studiepoeng får du når du begynner å studere.

Lenke til kommentar

Det lureste er å velge studium ut i fra interesse. Da blir studietiden mer interessant, og du vil få mer utbytte av studiet. Hvis du velger et studium som ikke interesserer deg bare fordi det gir utsikt til god lønn senere, vil du få et kjipt liv - først et studium som ikke interesserer deg og deretter en jobb som ikke interesserer deg.

Lenke til kommentar

Selv med din høye poengsum er medisin fortsatt vanskelig å komme inn på... Ligger på rundt 61,5-63,5 poeng...

Men jeg tror ikke du ville hatt noe stort problem med å gå opp noen få poeng til sommeren, og legeyrket gir deg en god og solid lønn...

1) En gjennomsnittlig turnuslege (nyutdannet) på sykehus tjener ca kr 450.000 for 40 timers arbeidsuke pluss en del ekstravakter.

2) En gjennomsnittlig assistentlege (2-8 år etter at du er ferdig utdannet) på sykehus tjener ca kr 600.000 for 44 timers arbeidsuke pluss en del ekstravakter.

3) En gjennmsnittlig overlege på sykehus tjener ca kr 700.000 for 45 timers arbeidsuke.

4) I almenpraksis (fastleger) er gjennomsnittslønnen rundt 800.000. Dette er dog ikke lønn, men inntekst som selvstendig næringsdrivende, med de problemer og mangende pensjonsrettigheter dette medfører.

Du kan tjene mer hvis du jobber store deler av døgnet, og du kan tjene mindre hvis du vil ha samme arbeidstid som de fleste arbeidstakere.

Hvis du vil ha vanlig 37,5-timers arbeidsuke, vil du som lege tjene 4-500.000. hmm.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...