Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen anbefale et nybegynner-objekt til Canon 30D? Jeg trenger noe til all-round og bilder av junior når han kommer til verden. Tenkte å starte med noe rimelig og heller kjøpe noe bedre etterhvert som jeg ser hva behovet blir og lærer kameraet. Kit-objektivet virker veldig dårlig - tilfredsstiller det kravene mine som nybegynner på speilrefleks?

Endret av thunderstorm77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken prisklasse er det du tenker på at objektivet skal være i da?

Og, har du Canon 30D? For i en annen tråd viser det seg at du har bestillt Nikon 1-135? :S

8181094[/snapback]

Jeg har bestilt et D80 med det objektivet du nevner, men vurderer sterkt å returnere det. Objektivet har ikke fått så mye positiv omtale. Jeg valgte D80 siden jeg ble fortalt at objektivet var langt bedre enn på 30D kit. Tror også jeg kan få bruk for 5 b/s i fremtiden (sport).

Har du noen forslag i 2-3000 kr klassen?

Lenke til kommentar
Med tanke på at du mest sannsynelig kommer til å bruke vidvinkelområdet mest, og at teleobjektiver vanligvis ikke brukes innendørs, ville jeg satset mest penger på et godt objektiv i vidvinkelområdet og enten kjøpt et billig teleobjektiv i tillegg, eller spart til et bedre et.

Tamron 17-50/2,8 er sterkt anbefalt. Knallskarpt objektiv (med mindre du får et med fokusfeil, som er en garantisak), og meget god lysstyrke på f/2,8. I motsetning til enkelte Sigma-modeller, så får du faktisk helt skarpe bilder på 17mm og 2,8. Tamronen er mye omtalt her på forumet.

Så kan du for eksempel kjøpe et billig teleobjektiv i tillegg. Tamron 55-200 koster drøye tusenlappen tror jeg, og gir bra bilder i normal utebelysing. De har også en 70-300 til noen hundrelapper mer. Disse er mer solide og føles bedre i bruk enn Canons originale til litt høyere pris, men er noe tregere på autofokus. Det følger også med solblender på Tamron objektivene, noe det ikke gjør på Canons.

Evt. kan du spare litt og kjøpe et bedre teleobjektiv senere, for eksempel Canon 70-300 IS USM til ca. 5000 kroner.

Lenke til kommentar

Og, har du Canon 30D? For i en annen tråd viser det seg at du har bestillt Nikon 1-135? :S

8181094[/snapback]

Jeg har bestilt et D80 med det objektivet du nevner, men vurderer sterkt å returnere det. Objektivet har ikke fått så mye positiv omtale. Jeg valgte D80 siden jeg ble fortalt at objektivet var langt bedre enn på 30D kit. Tror også jeg kan få bruk for 5 b/s i fremtiden (sport).

8181145[/snapback]

Hvis du har bestilt D80 og har tenkt å angre, så ikke prøv det. Det kan forspille dine muligheter til retur. Ellers er 30D et supert kamera og du finner flust av pent brukte objektiver på foto.no. Har selv handlet brukt der to ganger (Canon 17-55 F/2.8 og 80-200 f/2.8) og er kjempe fornøyd.

Lenke til kommentar

8181094[/snapback]

8181145[/snapback]

Hvis du har bestilt D80 og har tenkt å angre, så ikke prøv det. Det kan forspille dine muligheter til retur. Ellers er 30D et supert kamera og du finner flust av pent brukte objektiver på foto.no. Har selv handlet brukt der to ganger (Canon 17-55 F/2.8 og 80-200 f/2.8) og er kjempe fornøyd.

8185682[/snapback]

Det er kjøpt med 30 dagers full returrett.

Lenke til kommentar

Enn så lenge så trur eg det er fotografen og ikkje utstyret som er begrensninga for evt. gode bilder her. Det er ingen problem å ta bra bilder både med kit-objektivet til Nikon og Canon. Siden du er nybegynner så trur eg det er smart å prøve å beherske det utstyret du evt. har før du begynner å kjøpe noke dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...