Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problemer med litteraturliste . m.m.

Anbefalte innlegg

Jeg går nå 2. år med økonomi på en offentlig høgskole.

Fra tidligere har litteraturliste bestått av følgende:

Tittel      Forfatter    Utgivelsesår

Kollektivtilbudet i Osloregionen  Åse N.    TØI633/2000

Læreren jeg nå har fått i et heller spesielt fag krever i tillegg til dette at en oppgir eksakte sidetall en har benyttet etc.

Dette forlanger hun i selvvalgt litteratur som skal sendes inn FØR oppgaven er skrevet. Når jeg så skriver at dette er en totalt ukjent fremgangsmåte for meg, så får jeg beskjed om å lære å skrive skikkelig litteraturliste.

Kort sagt; skal en få lov å skrive oppgaven på 2. år i et 6 studiepoengs valgfag, så skal ha ha forfatter (check) bok (check) år (check) men også helt nøyaktige side henvisninger, noe som jeg per i dag aldri har blitt bedt om tidligere.

I tillegg til dette så får jeg beskjed om at litteratur brukt i andre fag er heller ikke tillat, noe som jeg ikke finner grunnlag for i fagplan eller oppsummeringen hun sendte meg.

hva kan jeg egentlig gjøre?

ps! hovedgrunnen til at jeg opplever dette problematisk er at det faktisk forventes at jeg velger sider før jeg en gang har gjort oppgaven. Så på forhånd føler jeg at jeg må vite eksakt hva som kommer og så velger sider, og så holde meg til de sidene uansett hva.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*bump*

jeg trenger virkelig hjelp, fordi læreren truer med å stryke meg fordi litteraturlisten ikke møter hennes krav.

det finnes ikke krav i fagplanen, og bachlorgrad studenter jeg har snakket med kjenner heller ikke igjen kravene hennes. Så jeg lurer, hva skal jeg gjøre, for læreren er ikke interessert i å hjelpe.

Det er forsåvidt et vanlig 6 studiepoengsvalgfag.

Litteraturliste_revidert_.doc

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe hjelp dette, men jeg har bekjente som har tatt mellomfag på UIO og värt nödt til å ha med sidenummer i litterateurlisten. Men denne listen har de levert som oppgavens siste sider og ikke för man begynner på oppgaven som i ditt tilfelle.

Mitt tips til hva du kan gjöre er å snakke med andre lärere og eventuelt andre ansvarlige personer på skolen. Gjerne lärere som er involvert i hovedoppgaver(eller hva de kalles nå for tiden).

Lenke til kommentar

Å henvise til sidetall er naturligvis helt normal prosedyre, det gjøres også normalt i løpende tekst (eventuelt i fotnoter). Rent teknisnk, altså format og form, avhenger litt av fagretning/institutt etc, så selv om jeg har lenker på det er det tryggest å forholde seg til de retningslinjene du måtte ha fått oppgitt.

Men at man sender inn litteraturliste med eksakte sidetall før oppgaven er skrevet har jeg aldri hørt om i noen som helst akademisk situasjon, og det høres helt bak mål ut. Det får meg også til å måtte spørre deg om du er helt sikker på at det ikke har oppstått en misforståelse av noe slag. For å oppgi sidetall er normen snarere enn unntaket, men det er en umulighet å vite nøyaktig hva en kommer til å benytte seg av før teksten er ferdigskrevet.

Lenke til kommentar
Å henvise til sidetall er naturligvis helt normal prosedyre, det gjøres også normalt i løpende tekst (eventuelt i fotnoter). Rent teknisnk, altså format og form, avhenger litt av fagretning/institutt etc, så selv om jeg har lenker på det er det tryggest å forholde seg til de retningslinjene du måtte ha fått oppgitt.

Men at man sender inn litteraturliste med eksakte sidetall før oppgaven er skrevet har jeg aldri hørt om i noen som helst akademisk situasjon, og det høres helt bak mål ut. Det får meg også til å måtte spørre deg om du er helt sikker på at det ikke har oppstått en misforståelse av noe slag. For å oppgi sidetall er normen snarere enn unntaket, men det er en umulighet å vite nøyaktig hva en kommer til å benytte seg av før teksten er ferdigskrevet.

8221017[/snapback]

faktisk ikke, jeg fikk beskjed om å skrive det FØR jeg begynte med oppgaven. ble ikke det ført i listen ville hun stryke meg.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt, og riktig, kildebruk å henvise til de sidene man bruker i en tekst. Å oppgi hvilke kilder man skal bruke på forhånd, er særdeles vanskelig og høres merkelig ut. Du får skrive oppgaven med en gang og sende inn kildelisten før du leverer oppgaven. :)

Men jeg ser at du har oppgitt sidetall i selve litteraturlisten. Det vanlige er jo å oppgi sidetall i fotnotene, men det er kanskje en smakssak. Blir vanskelig å putte dem i fotnoter hvis du må levere listen på forhånd.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Det er helt normalt, og riktig, kildebruk å henvise til de sidene man bruker i en tekst. Å oppgi hvilke kilder man skal bruke på forhånd, er særdeles vanskelig og høres merkelig ut. Du får skrive oppgaven med en gang og sende inn kildelisten før du leverer oppgaven. :)

8221856[/snapback]

jeg undres om hun kanskje har ment noe annet enn hun har sagt og forventet at oppgaven var ferdig til april, selv om en skal ha høring i juni. bah, jeg gir opp!:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...