Gå til innhold

Hva slags utstyr passer for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har seriøse planer om å kjøpe speilrefleks, og det som er mest aktuelt er vel Nikon D70 eller Canon 400d. Jeg kommer til å ta mest "portrett"foto av barn (både inne og ute), barn i lek og barneidrett (hovedsakelig fotball). Spørsmålet mitt er da hvilke objektiver er jeg best tjent med?

Edit; glemte en viktig ting...dette skal ikke koste skjorta.

Endret av bajazzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er bra kamera, men 400d er nok best på høy ISO. D70 er også begynnt å trekke litt på årene, så mellom disse to holder jeg en knapp på 400d. I alle fall om du synest det er ok å holde/betjene.

Objektiv er viktigere. Kjøp en 50/1.8 eller 35/2.0 i tillegg til kit-zoom.

Billige er de også. 50/1.8 koster rundt 1000,- mens 35/2 koster litt over 2300,-.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale fastobjektiv med stor blender. Da kan du ta flere bilder uten blits. Spess småbarn er vanskelig å få til å smile etter et kraftig blink. Om du velger canon eller Nikon. Velg det du har lyst på!

Velg et fast objektiv med god vidvinkel mellom 22 og 35 mm og blender på 1.4

Lenke til kommentar
Velg et fast objektiv med god vidvinkel mellom 22 og 35 mm og blender på 1.4

8180755[/snapback]

Med tanke på at disse objektivene koster 12-13.000,- per stk (24/1.4 , 35/1.4) spørs det om ikke dette faller under trådstarters begrep "koster skjorta" :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Takker for gode innspill! Objektiv til 12-13.000 koster ikke bare skjorta, men hele garderoben ;-)

I forhold til fotballfoto f.eks, er det da ikke kjekt med et zoomobjektiv som spenner over et større område (til close-up "actionbilder") enn den standard kitlinsa? Hva med denne pakken fra FotoVideo, er den noe særlig? Om jeg da kjøper Canon EF 50mm f/1.8 II i tillegg, har jeg da et greit oppsett?

Lenke til kommentar
Takker for gode innspill! Objektiv til 12-13.000 koster ikke bare skjorta, men hele garderoben ;-)

I forhold til fotballfoto f.eks, er det da ikke kjekt med et zoomobjektiv som spenner over et større område (til close-up "actionbilder") enn den standard kitlinsa? Hva med denne pakken fra FotoVideo, er den noe særlig? Om jeg da kjøper Canon EF 50mm f/1.8 II i tillegg, har jeg da et greit oppsett?

8181429[/snapback]

Om det er utendørs i godt lys, så ja, da fungerer sikkert det teleobjektivet fint. Du kan jo også ta en titt på de teleobjektivene som går opp i 300mm fra Sigma, Canon og Tamron. Har vært en del diskusjoner om hvilke av de som er best, og om du søker litt rundt kan det være du finner konklusjonene.

Lenke til kommentar

Nikon sin 50mm/1,4 ligger i underkant av 3000, og er i hvert fall et flott portrettobjektiv. En venninne av meg har 50mm/1,8 som koster rundt tusenlappen, og det gjør jobben omtrent like bra. 1,4-versjonen er litt bedre til fotografering i dårlig lys uten blitz (jeg har brukt mitt litt på fester og teaterforestillinger), men til godt opplyste portrettbilder med litt mindre blenderåpning tror jeg ikke du vil merke noen forskjell.

Når det gjelder kamera, så kan du også ta en titt på et brukt D50. Du får det ganske billig, og det er et svært bra kamera. D40 er et annet alternativ, men der har du problemet at det ikke har innebygget fokusmotor, slik at du ikke får autofokus med en del objektiver, for eksempel de to 50mm-objektivene til Nikon.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

I mine øyne egner ikke D70 seg som et rent "portrettkamera", siden man fort får problemer med moiré i kombinasjonen skarpe fastobjektiver og hår, på grunn av det svake lavpassfilteret.

Til mer generell familiebruk er D70 med fastoptikk helt genialt. I en slik sammenheng er ikke moiré et reelt hensyn.

Lenke til kommentar
Har du sett denne tråden? Nest siste innlegget er genialt

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=725392&st=0

Mvh Tim Typo

8189221[/snapback]

Innlegget ovenfor som jeg viser til handler først og fremst om kamerahus, men filosofien som ligger bak er nok ikke dum for deg heller.

Ellers så ser det ut på meg som om fellelsnevneren blir action foto. Da spørs det om du ikke vil ha nytte av stor lysstyrke. Desverre så koster det lett en del.

Kamerahus med gode støyegenskaper ved høy ISO hjelper godt det og. Hva med en Pentax K100D? Da får du shakereduction på kjøpet, noe som nok og kan være nyttig for deg.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...