Gå til innhold

Fujifilm Finepix og knipsing av nordlys

Anbefalte innlegg

Hei kjære leser!

Jeg har den siste tiden vært en ivrig leser på akam.no og bestemte meg for et par uker siden for å kjøpe et kamera av typen Fujifilm F401. Jeg er en amatør og vet ikke så mye om fotografering, men interessen for manuelle funksjoner meldte seg fort!

Derfor har jeg nå kommet i en liten klemme... Etter et par ukers bruk (og masse lesing!) virker det for meg som om F401 er et "enkelt" kamera, altså at det har få manuelle instillinger (sammenlignet med f.eks S304). Er det noen som har erfaring med F401 og/eller S304 (eller 2800/3800?)? Jeg studerer i nordnorge, og det er veldig mørkt her oppe nå:) Bilder om natten er jo en utfordring, og her lurer jeg på om noen erfarne fotografer der ute kan hjelpe meg. Er det mulig å f.eks ta bilder av nordlys med F401? Eller vil S304 klare det? Har lagt merke til at lengste lukkertid er 1/4 (F401) i motsetning til 3 på S304.

Grunnen til at det ble nettop F401 var pga design og størrelse. Skulle jeg ha valgt f.eks S304? Er det mulig å ta bilde av f.eks nordlys med F401? Jeg har forsøkt mange ganger uten hell. Månen fasinerer meg veldig også, men den er i alle fall vanskelig å få fin med F401 (eller er jeg helt på trynet?).

Er jeg realistisk hvis jeg ønsker å ta bilde av nordlys eller månen med et kompaktkamera? Må man ha et dyrt speilreflekskamera for å ta bilde av slike forhold?

Takker for alle tilbakemeldinger!

-Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når eg var i militæret (i Troms) hadde eg ein fotointressert troppsjef og under noken av øvelsane hadde han med seg eit saftig (analogt) speilreflekskamera. Dette kameraet greidde å fange opp det fantastiske nordlyset, men ettersom eg forstod det måtte ein opp "high-end" klassen for å klare det.

Sjølv har eg Finepix2800 og skulle optimistisk nok prøve å få tatt nokre bilete av meteorstormen for nokre veker sidan. Det enda opp med berre svarte bilete noko som eg egentlig hadde rekna med....:sad: Det er dessuten eit stort minus med den elektroniske søkaren under svake lysforhold. Det er jo nesten umogleg å vite kor motivet er...

Angrar kanskje litt på at eg ikkje hadde nok ro til å vente på S304, det har litt større oppløysing. Men alt i alt er eg godt fornøgd med kameraet mitt!

Veit ikkje om du vart så mykje klokare.....:smile:

Ole

Lenke til kommentar

Alle svar er gode! Og jeg har blitt klokere! Jeg lurte litt på hvordan Fujifilm 2800 ville klare himmelen, men hvis du også har litt problemer med nordlyset/stjernene (hehe...var ute og forsøkte å knipse meteorstormen jeg og -uten hell!) så er det vel som du sier at man må ha et saftig speilreflekskamera (digitalt eller analogt) for å fange noe slikt! Har sett litt på et annet kamera, Fujifilm S2 (tror det het noe sånt), det ligger på 7000,- og er et meget godt digitalt speilreflekskamera med manuelle instillinger slik at himmelen kunne bli et spennende motiv. Men det er jo en god del dyrere enn 2800, S304 og F401...

Ellers er jeg fornøyd med fujifilm. Jeg har ikke hatt noen andre kameraer, men alikevel tror jeg jeg har god grunn til å være fornøyd! Det alle snakker om at "!AF" dukker opp litt fort ved lite lys er jo sant, men det er mange måter å lure autofokusen på slik at man kan ta flotte bilder i stummende mørke!

Lenke til kommentar

Hei!

Var det Fujifilm S602 du mente kanskje? Det er et kamera i 7000 kroners-klassen, som er meget bra (har nylig kjøpt et selv), men det er langt ifra noe "saftig" speilreflekskamera, selv om det har litt speilrefleks-look. Fujifilm S2, derimot, er en skikkelig godsak, men du skal være heldig for å få den under 20.000 ny i hvert fall.

Med vennlig hilsen,

Jan Erling Stordal.

Lenke til kommentar

Hei!

Stemmer at det var S602 som kosta rundt syv tusen. S2 nok et litt for dyrt kamera for en amatørfotograf som meg!!

Nå har jeg sett masse på olympus C-73 Ultra Zoom (på internett). Det virker som et bra kamera til å ta nattbilder med, da det har en hel masse manuelle instillinger av blenderåpning og lukkertid +++. Men nå har jeg jo allerede F401 da! Det tar veldig fine bilder, det eneste minuset er muligheter for manuelle instillinger... men det er bare jeg som hadde litt for store forhåpninger til det!

Takk for svar!

-Bjørn

Lenke til kommentar

Fujifilm tar flotte bilder under "normale" lysforhold men egner seg dårlig for nordlysbilder.

Jeg valgte et "billig" Canon PowerShot A40 og angrer ikke.Her er mange manuelle innstillinger som gir fine bilder under de fleste forhold.

Lengste lukketid er 15 sekunder og ISO mellom 50 - 400. I tillegg er det en del andre nyttige innstillinger.

Jeg ser at Ixus v2 /v3 har stort sett de samme funksjonene og ville nok valgt dette hvis jeg ønsket et lommekamera. Ensete minus er bare 2x zoom.

Mitt neste kamera blir sannsynligvis et Canon eller Olympus med 8x eller 10x zoom.

Jeg bor i Nord Norge og må derfor ha et kamera som "takler" mørketiden med nordlys og samtidig egner seg for midnattsolbilder om sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...