lelvemo Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS ca 4995,- vs Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC ca 2800,- Er den optiske stabilisatoren verdt de ekstra to lappene? Det kommer jo sikkert an på bruken... Jeg tar av og til sportsbilder, men det blir mest personer og naturbilder. Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene evt andre med OS? Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS ca 4995,-vs Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC ca 2800,- Er den optiske stabilisatoren verdt de ekstra to lappene? Det kommer jo sikkert an på bruken... Jeg tar av og til sportsbilder, men det blir mest personer og naturbilder. Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene evt andre med OS? 8180165[/snapback] Takk og pris for kameraer med innebygd stabilisering. Sparer en del kroner der, ja. Stabilisering er nyttig i de tilfellene motivet er rolig. For sport og personer i bevegelse er det ingenting som erstatter objektiver med god lysstyrke. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS ca 4995,-vs Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC ca 2800,- Er den optiske stabilisatoren verdt de ekstra to lappene? Det kommer jo sikkert an på bruken... Jeg tar av og til sportsbilder, men det blir mest personer og naturbilder. Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene evt andre med OS? 8180165[/snapback] Takk og pris for kameraer med innebygd stabilisering. Sparer en del kroner der, ja. Stabilisering er nyttig i de tilfellene motivet er rolig. For sport og personer i bevegelse er det ingenting som erstatter objektiver med god lysstyrke. 8180285[/snapback] Helt riktig! Husk også at et monopod stativ kan erstatte stabilisatoren. For min del, for meg som bare tar bilder av motiver som står i ro, så syns jeg IS er unværlig. Endret 18. mars 2007 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 jeg er mest til de handlings betonede motiver, så jeg holder mine penge på høj lukketid. Jeg har haft 70-300 IS usm, men syntes ikke IS gjorde det særligt godt. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Ingen tvil om at IS er utrolig nyttig i mange situasjoner. De færreste av oss tar vel KUN bilder av lengdehoppere eller volleyballspillere, så at en trygt kan si at stabilisering på generell basis er viktig er det liten tvil om. Og i flere tilfeller er IS overlegen lysstyrke. Eksempelvis om man tar landsskapsbilder hvor man ønsker seg mest mulig dybdeskarphet. I en gitt situasjon; heller 1/8s og f/8 enn 1/60s og f/2.8, altså. (tre steg nedblending) Andre ganger *vil* du ha lang lukkertid, som f.eks vist under her... f/14 og 1/5s frihånd Endret 18. mars 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå