Kontorstol Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) I morgen har vi Norsk tentamen med rettferdighet som tema (lag oppgave innen temaet selv), men jeg har INGEN anelse hva jeg skal skrive om Kan jeg få deres meninger om temaet rettferdighet, hva som er rettferdig og hva som ikke er rettferdig? Det kan være alt bare det er innen temaet.... Hva er rettferdighet? Endret 18. mars 2007 av Kontorstol Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg har samme oppgaven og skal skrive om det at det ikke er rettferdig at jeg som person må skrive om rettferdighet... Lenke til kommentar
Gersen Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Alle norsktentamenene jeg har hatt, der man lager oppgaver selv, har bestandig hatt kjipe temaer. På onsdag hadde jeg om knuter og konflikter. Ble ikke ferdig å føre inn Men et eksempel på urettferdighet, kan være forskjellsbehandling. Som lærere som forskjellsbehandler elever, besteforeldre som forskjellsbehandler barnebarna. Første jeg kom på... Lenke til kommentar
nymo Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Skal også skrive om noe innenfor urettferdighet i morgen. Var innom tanker rundt likestilling og fordelingen av ressurser i verden, men føler at mange tema der er "utvasket". Ikke så mye nytt å komme med. Lenke til kommentar
Hanne-Berit Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Tips til temaet rettferdighet: I møte med urettferdighet er det lettere å se hva som skulle vært anerledes. Da kan man si hva som er rettferdig. Rettferdighet handler om hva som er godt for de rundt oss, det handler ikke om hva som er best for MEG Urettferdighet er alt som setter en stopper for menneskets mulighet til å delta på lik linje med andre i forhold til anerkjennelse, økonomiske begrensninger eller at man ikke er representert ( får delta) Eks. De funksjonshemmede, barn, minjoritetsgrupper ( romanifolket/ taterne ble sterelisert i Norge helt frem til 60-tallet.... Ikke regnet som "valige folk"??) FN`s Barnekonvensjon sier at barn skal ha lik mulighet uansett folreldrenes rase, farge, kjønn, språk,religion, eiendom, funksjonshemming eller annen status. Tenk på tysker-ungene. Matressurser nok i verden til at ingen skal sulte- vi kaster mat mens andre sulter- rettferdig? Barnehageplass til alle barn i Norge uansett hvilken kommune de bor i- rettferdighet? Lik lønn for likt arbeid uansett om man er kvinne eller mann, funksjonshemmet, rask eller sein...., eller er det rettferdig at man får et insats? Hva ville gi rettferdighet? Rettferdige straffer: Krigsdomstolen i Haag som fanger massemorderne/krigsforbryterne etter krigene i Bosnia... Rettferdighet? Desmond Tutu og Mandela - Sannhets og forsoningskommisjonen hvor overgriperne kunne komme å innrømme alt det fæle de hadde gjort. Det kunne medføre at de slapp straff. De fikk tilgivelse og forsoning. Rettferdighet? Å drepe et menneske git 15 - 20 års fengsel. Å voldta kanskje 2 -3 år Å seksuelt misbruke barn 2 -5 år. Rettferdighet? Likestilling mellom kjønnene er utslitt, men ..... Har vi fått likestilling i Norge? Fremdeles får sykepleiere (kvinnedominert) med 3 -4 års høyskoleutdanning 50000-100000 mindre enn ingeniører med like lang høyskoleutdanning (mannsdominert) Rettferdig? Verdier og moral i et samfunn vil være basert på rettferdighetsprinsippet..... se om du kommer på noe her ))) LYKKE TIL! Håper dette kunne være litt til hjelp. Mor til to ungdomskolegutter Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Du kan skrive om kvinndiskriminering =) Er uendelig mye å skrive om der. Kanskje en stil om en gutt som vitner til det. Ehh.. Du har jo mye annet da, religion, seksuelle legninger, hudfarge, høyde, idrett. Fikk en lignende oppgave på tentamen selv, da skrev jeg om religion og kvinner, ble ganske bra Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Saken er løst, og/-eller trådstarter har bedt om stenging. Ønskes saken gjenoptatt kan dette innlegget rapportères, og tråden vil bli vurdert gjenåpnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg