mrkorsnes Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) For ganske mange år siden var det en slags "kampanje" (lov-regulert ?) i USA hvor skolebarn ble fraktet ut av sitt miljø for å gå på skole. Jeg tror poenget var å unngå at offentlige skoler støttet opp om sosiale skiller. Saken var visst kontroversiell. Er det noen som husker hva saken endte opp med ? Ble det argumentert med menneskeretter og ellers friheter for folk til å velge "sine" miljøer å ferdes i (selv om det er en del av det offentlige rom) ? Grunnen til at jeg lurer på hvordan "bussing" i USA fungerte, er at dette kunne jo være en ide for Oslo-området. Her er det jo soslale skiller som det offentlige skoleverket støttet opp om. "Sossen" bor i "sine" områder og har "sine" skoler der - og tilsvarende har f.eks. innvandrer-miljøer "sine" skoler der de snakker ihvertfall dårlig norsk og ambisjonene er helst deretter. Tilsvarende har en "dårlige" og "gode" skoler rundt om i Akershus alt etter hvordan en derfinerer "godt" og "dårlig". Kommunene administrerer i praksis disse skillene strengt ved at en ikke tillater barn fra fattige områder å gå på skoler for rike. Barn og foreldre av forskjellige "klasser" slipper å omgåes hverandre. Kanskje er dette bra ? Personlig liker jeg det ikke. Kunne det være en ide å bryte opp dette mønstret med makt og innføre "bussing" slik at alle offentlige skoler var "blanda" sosialt/økonomisk sett ? Eller er det en menneskerett å kunne ha "sine" miljøer ? Jeg har hørt om bomiljøer i utlandet der en har f.eks. "barnefritt miljø" (og disse områdene er visst ikke helt private ?). Så noen er jo ganske ekstreme angående å velge "sine" miljøer å ferdes i. Endret 18. mars 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/734166-hvordan-gikk-det-med-bussing-av-skolebarn-i-usa/
jensemil Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Tror ikke den losningen vil fungere. Jeg tror det heller vil fore til at de hopes opp i gjenger og etter skolen saa blir det enda klarere om hvem som er i de sosiale gjengene. Tror den beste losninga paa sosiale skiller miljoet er felles aktiviteter etter skoletid og i skoletiden. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/734166-hvordan-gikk-det-med-bussing-av-skolebarn-i-usa/#findComment-8179436
mrkorsnes Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Tror ikke den losningen vil fungere. Jeg tror det heller vil fore til at de hopes opp i gjenger og etter skolen saa blir det enda klarere om hvem som er i de sosiale gjengene. Tror den beste losninga paa sosiale skiller miljoet er felles aktiviteter etter skoletid og i skoletiden. 8179436[/snapback] Men når miljøene er geografisk adskilte ? Må det ikke transport til for å blande ? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/734166-hvordan-gikk-det-med-bussing-av-skolebarn-i-usa/#findComment-8185497
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå