mrkorsnes Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) For ganske mange år siden var det en slags "kampanje" (lov-regulert ?) i USA hvor skolebarn ble fraktet ut av sitt miljø for å gå på skole. Jeg tror poenget var å unngå at offentlige skoler støttet opp om sosiale skiller. Saken var visst kontroversiell. Er det noen som husker hva saken endte opp med ? Ble det argumentert med menneskeretter og ellers friheter for folk til å velge "sine" miljøer å ferdes i (selv om det er en del av det offentlige rom) ? Grunnen til at jeg lurer på hvordan "bussing" i USA fungerte, er at dette kunne jo være en ide for Oslo-området. Her er det jo soslale skiller som det offentlige skoleverket støttet opp om. "Sossen" bor i "sine" områder og har "sine" skoler der - og tilsvarende har f.eks. innvandrer-miljøer "sine" skoler der de snakker ihvertfall dårlig norsk og ambisjonene er helst deretter. Tilsvarende har en "dårlige" og "gode" skoler rundt om i Akershus alt etter hvordan en derfinerer "godt" og "dårlig". Kommunene administrerer i praksis disse skillene strengt ved at en ikke tillater barn fra fattige områder å gå på skoler for rike. Barn og foreldre av forskjellige "klasser" slipper å omgåes hverandre. Kanskje er dette bra ? Personlig liker jeg det ikke. Kunne det være en ide å bryte opp dette mønstret med makt og innføre "bussing" slik at alle offentlige skoler var "blanda" sosialt/økonomisk sett ? Eller er det en menneskerett å kunne ha "sine" miljøer ? Jeg har hørt om bomiljøer i utlandet der en har f.eks. "barnefritt miljø" (og disse områdene er visst ikke helt private ?). Så noen er jo ganske ekstreme angående å velge "sine" miljøer å ferdes i. Endret 18. mars 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
jensemil Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Tror ikke den losningen vil fungere. Jeg tror det heller vil fore til at de hopes opp i gjenger og etter skolen saa blir det enda klarere om hvem som er i de sosiale gjengene. Tror den beste losninga paa sosiale skiller miljoet er felles aktiviteter etter skoletid og i skoletiden. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Tror ikke den losningen vil fungere. Jeg tror det heller vil fore til at de hopes opp i gjenger og etter skolen saa blir det enda klarere om hvem som er i de sosiale gjengene. Tror den beste losninga paa sosiale skiller miljoet er felles aktiviteter etter skoletid og i skoletiden. 8179436[/snapback] Men når miljøene er geografisk adskilte ? Må det ikke transport til for å blande ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå