pleiadene Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg kjøpte digitalfoto og der ser jeg at Olympus E-500 skårer 8,8 poeng og Pentax k10d (bare)8,4 poeng! Er olympus E-500 bedre enn pentax k10d? Jeg hadde liksom endelig begynt å bestemme meg for å kjøpe K10D,men så såg jeg at olympusen scorer høyere,og snart kommer jo E-510,som må være mye bedre en e-500. Jeg må jo nesten gå for tester,siden jeg bor i Alta,her er ikke mulighet å se eller teste digitale speilreflex,så jeg må stole på andre! Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Nå har jo pentaxen noe som du ikke finner på olympusen, nemlig at den er laget for å tåle regn (sprutsikkert). Tror nok ikke bildekvaliteten er spesielt mye bedre/dårligere på noen av dem, uten at jeg har noe erfaring med akkurat de aktuelle kameraene. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg kjøpte digitalfoto og der ser jeg at Olympus E-500 skårer 8,8 poeng og Pentax k10d (bare)8,4 poeng!Er olympus E-500 bedre enn pentax k10d? Jeg hadde liksom endelig begynt å bestemme meg for å kjøpe K10D,men så såg jeg at olympusen scorer høyere,og snart kommer jo E-510,som må være mye bedre en e-500. Jeg må jo nesten gå for tester,siden jeg bor i Alta,her er ikke mulighet å se eller teste digitale speilreflex,så jeg må stole på andre! 8179410[/snapback] Det kan sikkert være riktig hvis dette bladet vektlegger ting som E-500 kommer bra ut på. Jeg har ikke lest bladet så jeg vet ikke. Egentlig er E-500 og K10D litt for forskjellige til å sammenlignes. Jeg tror heller Pentax K100D ville vært mer naturlig å sammenligne. K10D har f.eks. separate innstillingsratt for pekefinger og tommel og dette betyr mye i praktisk bruk. I tillegg har K10D værtetting og bildestabilisering. På den annen side er K10D omtrent dobbelt så dyrt som E-500 og det kan være årsaken til at E-500 fikk høyere poengsum dersom de vektlegger pris. Vel, det hele koker ned til at begge kameraene er god. Du kan trygt kjøpe begge to. Og mitt inntrykk er at selv om du ikke kan kjenne på kameraene i en butikk så skal du heller ikke ta noen hensyn til tester som deler ut terningkast eller poengsummer. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Hvis du ikke har tilgang til fotobutikk og planlegger å kjøpe på internett, og er usikker, så sjekk ut grundig hva du kan gjøre med kamaraet uten å miste angreretten. Vet at en del internett butikker, som jeg erfarte med MPX, praktiserer at man forspiller angrerettet hvis man tar 1 - ett bilde med kameraet. Dette opplyser de imidlertid ingen ting om på forhånd uten at dette er deres definisjon på "å ta i bruk kameraet". Personlig synes jeg dette er en hårreisende politikk. Sendte en forspørsel til forbukerrådet om dette men har ikke fått svar, snart 2 mnd etter jeg sendte den. Like hårreisende ? Endret 18. mars 2007 av bengh Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Hei Nei, E-500 er ikke så bra som k10d. Du kan ikke sammenligne de to kameraene. E-500 er et nybegynnerkamera mens k10d er et entusiast/semi-pro kamera. Jeg har testet begge kameraene, men eier ingen av dem. K10d har innebygd stabilisator k10d er sprut- og støvsikkert k10d har raskere autofokus k10d har bedre egenskaper i dårlig lys k10d har bedre muligheter for å tilpasse ergonomien k10d har mulighet for å feste på et batterigrep k10d har flere finesser som man HAR behov for (ikke mye dilldall). E-500 har bedre kit-objektiv, men kit-objektivet har du vel tenkt å bytte ut uansett eller hva ? Det blir mer korrekt å sammenligne e-500 og e-510 med k100d, der jeg synes Olympusen er bedre. At Olympusen fikk bedre karakter kan komme av mye rart. Det kan være at kameraene blir karaktersatt utifra hvilken klasse de tilhører. Dvs at et Canon 5D som er et proff-kamera kan få lavere karakter enn E-500 fordi det stilles høyere krav til et kamera i proff-klassen. mvh .lars Endret 19. mars 2007 av Recercare Lenke til kommentar
jungl Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Takk for informasjonen, Recercare. Hadde ingen aning om at mitt E-500 var et "nybegynnerkamera" Men jeg er enig i at E-500 og k10d er helt forskjellige kamera. Et veldig stort pluss er "værsikkerheten" til Pentax kameraet. Endret 19. mars 2007 av jungl Lenke til kommentar
kawak Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Bladet digitalfoto er bra dopapir:)! Er du ute etter prosentscore, se heller digit.no Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Jeg kjøpte digitalfoto og der ser jeg at Olympus E-500 skårer 8,8 poeng og Pentax k10d (bare)8,4 poeng!Er olympus E-500 bedre enn pentax k10d? Jeg hadde liksom endelig begynt å bestemme meg for å kjøpe K10D,men så såg jeg at olympusen scorer høyere,og snart kommer jo E-510,som må være mye bedre en e-500. Jeg må jo nesten gå for tester,siden jeg bor i Alta,her er ikke mulighet å se eller teste digitale speilreflex,så jeg må stole på andre! 8179410[/snapback] Denne testen har jeg ikke lest, så den kan jeg ikke kommentere. Jeg har heller ikke brukt Olumpusen så der stiller jeg likt med trådstarter. K10D derimot kjenner jeg brukbart etter å ha tatt 800-900 bilder med det. Når det gjelder lesing av tester så vil jeg generelt råde til å ikke legge vekt på desimalforskjeller i sluttkarakterer. Les selve artikkelen hvis den virker grundig. Og les mange tester, grundig. Hvis den ikke er grundig, så er det bortkasta tid. Tallmagi er tabloidjournalistik, og tabloid er tilsløring av virkeligheta, IMO. Mine råd er finn ut hvilke egenskaper du legger vekt på. For hvis du vurderer kameraene ut fra de filosofien som ligger bak, er de begge best, hver på sin måte. Hvis du ønsker minimalt med billedbehandling vil jeg tro at Olumpusen er det beste valget. Hvis du derimot ønsker maksimal kontroll på sluttresultatet, og er villig til å legge litt arbeid i det, vil jeg holde en knapp på K10D. Hvis du har små hender og vil ha et kompakt kamera så er også Olumpus svaret. Har du litt større hender, og vil ha noe som er solid bygget, vil jeg tro at det blir motsatt. Sånn kunne jeg fortsette å liste ulike egenskaper i det uendelige. Kameraene er forskjellige, og det er brukerne også. Så enkelt, og så komplisert er dette ;-) Når du sier null og niks om hvor erfaren du er, og det samme om hva slags fotografering du driver med, så blir det egentlig dobbelt umulig å råde deg ;-) Mvh Tim Typo Endret 19. mars 2007 av fototim Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Takk for informasjonen, Recercare. Hadde ingen aning om at mitt E-500 var et "nybegynnerkamera" Men jeg er enig i at E-500 og k10d er helt forskjellige kamera. Et veldig stort pluss er "værsikkerheten" til Pentax kameraet. 8186482[/snapback] Heisann. Håper du ikke misforsto. Jeg mente ikke å si at Olympus E-500 er et dårlig kamera. mvh .lars Lenke til kommentar
goffen Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Har et par kommentarer til noen av innleggene over. Har selv k10d og Olympus e-1+e-330 Men altså ikke e500. Dersom støv på brikken betyr noe for deg. Så har begge kameraene antistøv funksjon ved å riste på brikken. Forskjellen er at Olympus's funksjon virker, mens Pentax's virker som en ren vits på meg. På olympus kan du rett og slett glemme støvproblemer. Pentax's 'vanntetthet' får du ikke før du legger på ca 8000 kr for vanntett objektiv som snart kommer på markedet. Den store forskjellen på de to modellene må vel være søkerbildet som er i særklasse mye bedre på Pentax. Dessuten antishake på Pentax. Samt to kontrollhjul på Pentax. Generellt er menyopplegget på Olympus mye greiere enn Pentax. Pentax har mye bedre støtte for gammel optikk/manuelle linser. Og som sagt støvfunksjonen til Olympus. Kitlinsen til Pentax er ikke så værst den heller. Goffen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå