Gå til innhold

ATI R350 og RV350 klare!


Anbefalte innlegg

ATI sine nyeste GPU'er, R350 (0.15 micron) og RV350(0.13 micron), som er en forbedrede og oppgraderte versjoner av dagens R300 (Radeon 9700), sies å være klare fra fabrikken allerede! Det vil si at ATI kan ha salgsklare Radeon 9900 (?) kort allerede i februar! I såfall har ATI et godt og sikkert grep på erkerivalen nVidia.

 

Grunnen til at ATI har fått ferdigstilt sine 0.13 micron brikker så fort i forholdt til nVidia, er at de har gått for en litt mer nøktern produksjonsteknikk.

 

Det spørs om vi ikke har et nært forestående maktskifte i grafikkortmarkedet nå... kult! :grin:

 

Kilde: The Inquirer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer aldri til å gå over til ATi fra mine nVIDIA-brikker.. de skjer bare aldri!

 

akkurat de samme som at eg ALDRI kommer til å kjøpe en intel-cpu!

 

dessuten så har no nv30 vert til testing i et år da... sånn litt info til deg som tydligvis trudde at kort vart utvikla på 3 dager..¨

 

OG de er allerede snakk om nv31, nv34, nv35 :grin:

 

/me og vere nvidia-fanboy

Lenke til kommentar

Jeg føler at nVIDIA har nesten blitt som Intel. De har fått veldig store deler av markedet.

nV har godt av konkuranse fra ATI.

Det at ATI klarer gi ut nye kort så fort må jeg nesten si meg litt imponert over.

Mitt neste kort kommer nok helt sikkert til å være ATI.

 

You gotta love competition :grin:

 

::NeX

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-12-12 08:42, skrev brukernamn:

kommer aldri til å gå over til ATi fra mine nVIDIA-brikker.. de skjer bare aldri!


akkurat de samme som at eg ALDRI kommer til å kjøpe en intel-cpu!


dessuten så har no nv30 vert til testing i et år da... sånn litt info til deg som tydligvis trudde at kort vart utvikla på 3 dager..¨


OG de er allerede snakk om nv31, nv34, nv35
:grin:

/me og vere nvidia-fanboy


"OG det er allerede snakk om nv31, nv34, nv35
:grin:
"


vell, det er snakk om R400 også da, det vil hele tiden komme nye brikker, til og med ATI lager nye brikker vettu


/me ikke fanboy av noen (men er i besittelse av et GeForce 256)



Lenke til kommentar

Hmm.. for ca 4-8 år siden var det 3Dfx som rulet grafikkkort markedet med klart høyest ytelse og minst like høye priser. De var den tidens grafikk-mogul.

 

Så kom den lille fremadstormende prinsen Nvidia og utfordret dem. Nå har Nvidia rulet ca 4 år og holdt høyest ytelse og høyest pris. Nå er de ikke noen liten prins lengre men ligner mer på et stygt nesten-monopol troll.

 

I det siste har ATI utfordret sterkt og blitt sett på som fremadstormende og utfordrende. (selv om de bestandig har hadd store deler av lo-end markedet) Kanskje ser vi en ny epoke der ATI blir den store stygge ulven med rå grafikk til råe priser?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 18:05, skrev lithium:

Hmm, at ATI har hatt en "smooth" overgang til .13 mikron i forhold til Nvidia er vel litt feil å si, nvidia har jo ferdige kort som kjører på .13 mikron allerede.. mens ATI har nettop "taped out"




 

ehm, hvordan kort er det, kan ikke huske å se slikt enda, kortene er ikke enda ute, ATI kommer like etter nVidia med 0.13µ

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 18:05, skrev lithium:

Hmm, at ATI har hatt en "smooth" overgang til .13 mikron i forhold til Nvidia er vel litt feil å si, nvidia har jo ferdige kort som kjører på .13 mikron allerede.. mens ATI har nettop "taped out"




 

-nv30 er deres overgang til 0.13 mikron..

-de hadde problemer med overgangen.

Lenke til kommentar

nvidia og ati bruker begge tmsc til å lage brikkene. tmsc hadde var ikke på langt nær ferdige med å utvikle sin 0,13 prosess når nvidia begynnte, det er en av grunnene til de mange utsettelsene. ati satset på 0,15 prosessen og kommer nå til å hoppe på 0,13 prosessen som tmsc nå har fått fart på :wink: smart av ati, mindre smart av nvidia?

Lenke til kommentar

"The first reiterates that ATI's R350 is being built on a 0.15 micron process. ATI's RV350 mainstream part is however being built on a 0.13 micron process."

 

Da håper jeg dere luringer forstår at R350 er oppgraderingen av Radeon 9700 mens RV350 er oppgraderingen av Radeon 9000. V=VALUE :smile:

 

Så hvorfor kjører ikke ATi R350 på 0.13(jeg har ikke sånn fancy u på tastaturet)?

Lenke til kommentar

Duran:

 

Det er sansynligvis bare en skrivefeil.

Tipper det skal være slik:

* R350 0,13 mikron

* RV350 0,15 mikron

og ikke omvendt.

 

Når det gjelder kodenavn tror jeg det skal være omentrent slik:

 

R250 = Radeon 8500/8500LE

RV250 = Radeon 9000/9000pro

RV280 = Radeon 9100 (?)

 

R300 = Radeon 9700/9700pro

RV300 = Radeon 9500/9500pro

 

R350 = Radeon 9900/9900pro (?)

RV350 = (?)

 

Noen kommentarer eller rettelser ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 21:55, skrev Syfer:

Quote:


Den 2002-12-12 18:05, skrev lithium:

Hmm, at ATI har hatt en "smooth" overgang til .13 mikron i forhold til Nvidia er vel litt feil å si, nvidia har jo ferdige kort som kjører på .13 mikron allerede.. mens ATI har nettop "taped out"




 

-nv30 er deres overgang til 0.13 mikron..

-de hadde problemer med overgangen.

 

 

men de har fortsatt ingen kort med 0,13µ core, de vil de få til neste år, januar, februar (når GeForce FX er i salg)

Lenke til kommentar

Blir sikker et ustabilt kort, med mye feil på slik som ATI RAEDON 9700PRO, holder meg til nvidia!

 

_________________

P4 2.53GHz

MSI648MAX

512 DDR PC3200@PC2700

GF2TI 64MB DDR 250/445

80GB Western Digital

Chieftec Matrix

4 Kabinettvifter

5579 poeng i 3DMARK 2001SE

 

[ Denne Melding var redigert av: Gef på 2002-12-15 05:37 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...