Gå til innhold

Bass: Ibanez GSR-200; noe tess?

Co0O

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en bass, bare for gøy.

Har ikke spilt noe særlig på flere år, solgte min kjære USA-Fender Precision for ca 3 år siden. Nå har jeg lyst å kjøpe en bassgitar igjen, bare for å klimpre på.

MusikMagazinet her i Bergen har en GSR200 til 2700 kr, jeg syns den ser grei ut; er det noen som har noen erfaring med denne?

Syns den er nesten litt for billig - er det bare søppel, eller en OK øvingsbass? Og hvordan låter den?

Andre forslag?

Edit: vil ikke ha en Precision-kopi, men noe som er mer lettspilt.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett bare positivt om den på musiciansfriend ihvertfall. Er vel stort sett en begynnerbass, men duger helt sikkert til øving. Tviler på at du finner noe særlig bedre nytt til den prisen ihvertfall. Dessuten får du sikkert prøvespilt den om du vil da.

Endret av kakk
Lenke til kommentar

Har prøvd den såvidt, og syns den virker grei. Har ikke prøvd den med forsterker.

(Håper forresten at min virker ennå, etter år i kjelleren med fukt og råte.. :ermm: )

Har ikke samme behov nå som før. Om den trengs å stemmes oftere spiller ingen rolle. Kommer neppe til å løpe i studio med det første heller, så om ikke lyden er den grommeste, er det bare i orden det óg.

Hadde nå inntrykk av at Ibanez lagde brukbare økonomi-instrumenter før i tiden; regner med de gjør det ennå.

Edit: typos

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Det er mye som funker, hvis man har litt flaks. Kjøpte en kina- "Warwick thumb 5 strenger" på QXL for en tid tilbake. Kostet 680 kroner. Et helt greit instrument, rett hals, stemmer i bånda, anstendige pickups. Er jo masse uspillelige greier på QXL, også, eier et eksemplar av den arten også.

Når det er sagt, er jo Ibanez masse gitar for penga for tiden. Men det er jo greit å prøve hornet før man handler.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
en kompis av meg har denne. funker til stortsett alt fra funk til metal.

jeg mener den er mye "bang for the bucks" :)

8215731[/snapback]

Nettopp det jeg er ute etter, skjønner jo at man ikke får verdens feteste bass for den prisen.

Blir hverken funk eller metal på meg (forstår hva du mener med spekteret), heller fra darkwave til irsk folk/rock (Sisters of Mercy/Waterboys).

Jeg hadde to basser før; en dyr Precision Bass og en billig Aria. Fenderen låt jo knallfett, og holdt seg stemt veldig lenge. Den var alldeles glimrende å bruke både live og i studio. Men til klimpring hjemme brukte jeg ofte Aria'en fordi den var lettspilt. Mic'ene på den var derimot totalt søppel, så det var sjelden jeg plugget den i forsterkeren.

Those days have now passed, nå er jeg jo uten bass og har bare en gammel kassegitar som jeg fikk av min far da jeg var 12.

Hadde jeg hatt uendelig med kroner hadde jeg kjøpt en StingRay, men det har jeg ikke.

En billig lettspilt bass som ikke låter søppel, er hva jeg vil ha. Og spørsmålet er egentlig om det fins noe bedre en denne Ibanez'en til under 3-4000 kr, og det gjør det vel neppe?

Lenke til kommentar
Det er mulig det finnes. Men hvis du ikke har gode kontakter, er jeg redd timelønnen blir lav. De beste kjøpene gjør man av gamle "venner" som trenger penger til øl.

8223481[/snapback]

Hehehe :D

Har hørt litt rundt selvsagt, og blitt tilbudt en brukt Squier P-Bass av "oppegående" venn til et par tusen. Men selv om den hadde klart å holde seg stemt i mer enn 20 sek, hadde det ikke vært aktuelt fordi den a) har bred hals, b) er stygg og c) det er en Squier (=gammel fordom vekket til live).

Kjøper en ny en uansett.

Edit: dessuten syns jeg Ibanez'en ser bra ut i svart utgave. Ikke at dét er det viktigste, men det hjelper. Skal til for å få rette feelingen. Blir aldri noe groove for meg med en turkis metallic Jazz-bass kopi, liksom :sick:

Edit2: typos

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Update:

Jeg fikk meg en GSR200, har hatt den en liten stund nå.

Syns jeg har fått utrolig mye for pengene, er særdeles fornøyd med kjøpet :)

Den er like lettspilt som forventet, men har overrasket lydmessig. Byttet fort ut de medfølgende strengene, og med litt knottedreiing ble lyden overraskende bra.

På grunn av overdrevent mange volum/tone-kontroller er det litt vanskelig å finne gromlyden, men den fins der.

Vurderte å gå for en Squier P-bass i stedet, er veldig glad nå for at jeg ikke gjorde det :)

Dersom jeg noen gang "oppgraderer", så blir det nok en dyrere Ibanez neste gang. Savner ikke Fenderen jeg hadde i 8 år lenger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vurderer å skaffe meg just akkurat samme bassen. Jeg har aldri spilt noe instrument seriøst før(minus et år på piano på musikkskole for mange herrens år siden), men har nå klimpret litt på broderens gitar. Lånte en skikkelig Fender Basss av en slektning et par uker og hadde det litt gøy med den(men ble fort sliten, er det fordi den ikke et lettspilt elns?).

Vil du(eller noen andre) anbefale denne til en nybegynner?

Har sett på forsterker og beskrivelsen av denne Marshall forsterkeren virket ikke helt dum. Prisen var ok også.... men er den for dårlig? Jeg har ikke tenkt å spille så veldig seriøst, men vil ha det såpass bra at det blir spilleglede av det.

Edit: Det ser ut til at det blir den bassen uansett, men en annen forsterker.... så never mind

(Fått snakket med folk som har peil...)

Takk for evt. svar uansett.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Kan lett anbefale GSR200 som begynnerbass. Den låter veldig bra, men er nok ikke på høyde med en (ekte) Fender. Men "sounden" er jo også litt smakssak, og Ibanezen har dessuten en mengde toneinnstillinger.

Hvis du har prøvd en Fender, vil du merke at GSR200 er mye mer lettspilt; den har tynnere hals, og veier en god del mindre.

Bare pass på å kjøpe et sett nye strenger i samme slengen, de som er fabrikkmontert er direkte dårlige.

Marshall lager gode forsterkere, og den du lenker til er sikkert ikke noe unntak. Siden den er temmelig svak, egner den seg nok bare for hjemmeøving. Blir nok altfor svak i øvingslokalet sammen med trommer og annet - da må du kanskje opp i noe som dette. :)

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...