Gå til innhold

Hjemmestudio - Noen som kan hjelpe meg?


Mezzer

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter utstyr til å spille inn egne sanger. Bør hellst være til en minimal pris! Trenger en mikk og et miksebord og evt mer? Skal bare ha et helt enkelt innspilling der jeg kan bruke vokal og gitar i første rekke, men kan også brukes til innspilling av trommer og lignende også. Noen som vet av noe slikt?? Og hva koster det billigste? eller må jeg kjøpe det i deler evt hva og hvor da?

 

Håper på mange svar , er meget lysten på å få prøvd å spille inn egne sanger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple's Garageband har det, vil du ha noe mere avansert så har du feks Logic Express og Logic Pro, men pro er ganske dyr da, er vel kanskje ikke det du er ute etter. tror det koster over 7000. Men det er pro software da, som brukes i "ekte" studioer.

 

Fins nok mange andre bra programmer, men kommer ikke på noen andre i farten.

Lenke til kommentar
Apple's Garageband har det, vil du ha noe mere avansert så har du feks Logic Express og Logic Pro, men pro er ganske dyr da, er vel kanskje ikke det du er ute etter. tror det koster over 7000. Men det er pro software da, som brukes i "ekte" studioer.

 

Fins nok mange andre bra programmer, men kommer ikke på noen andre i farten.

8179215[/snapback]

 

OK :) Går det ann å bruke Apple's Garageband på Windows? Eller er det kun for Mac'ere? :(

Lenke til kommentar

GarageBand og Logic Express/Logic Pro er kun for Mac OS X. Vet ikke hvilke billige-og-greie program som finnes til Windows, men skal du være 1337 må du ha Cubase :p

 

Det jeg bruker til å ta opp med er et eksternt lydkort, Edirol Audio Capture FA-66. Det har to XLR / TRS inputs med preamp og MIDI inn/ut. Har ikke noe miksebord, og føler ikke at jeg trenger det når jeg har preamp i lydkortet og kun to inputs.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du kjøper et lydkort med micforsterkere som dette eller dette trenger du i utgangspunktet ikke en mixer. (Det første av disse kortene er mindre fleksibelt enn det andre) Ofte følger det med en light utgave av et innspillingsprogram, men om du ikke får det, er også Audacity et alternativ.

 

Når du sier trommer, mener du da et trommesett, eller en eller annen 'rytmeboks'? For å mikke opp et trommesett trenger du mye stasj om du skal ha et godt resultat, selv om en nødløsning er et par med mikrofoner (men da får du lett mer en antydning av lyden enn noe som likner på et profesjonellt trommeopptak). Dersom du bruker et eller et annet loop program for å legge rytme, behøver du ikke noe mere hardware enn lydkortet og PCen.

 

Håper dette hjalp, det kommer sikkert noen og sier at andre merker er mye bedre, jeg har ikke sterke meninger om det, men det jeg har vært borti av m-audio har vært helt kurant.

 

Lykke til!

 

M.

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha et lettvindt og rimelig innspillingsprogram bør du sjekke ut Tracktion. Bruker dette selv og er meget fornøgd med det. Kommer snart i ny versjon, ANBEFALES!

 

For trommer kan du sjekke ut Ez Drummer. Meget lettvindt, vellydende og rimelig VSTi.

 

EDIT: Tracktion 3 kommer med trommesamples hvis jeg husker riktig. Sjekk ut videoen på hjemmesiden.

Endret av Windkin
Lenke til kommentar

Du bør kanskje ta en titt på dette nye kombinerte miksebordet og lydkortet fra Roland: Edirol M-16 DX. Koster 6.890,- og har alle inn og utganger du vil ha behov for, rom-korreksjon (tolker signalet fra studiorommet og kompenserer der det er nødvendig), phantom, USB 2 m.m. Sequencerprogram følger med i pakken. Jeg vil påstå den prislappen er veldig pen med tanke på hva settet inneholder.

Lenke til kommentar
Du bør kanskje ta en titt på dette nye kombinerte miksebordet og lydkortet fra Roland: Edirol M-16 DX. Koster 6.890,- og har alle inn og utganger du vil ha behov for, rom-korreksjon (tolker signalet fra studiorommet og kompenserer der det er nødvendig), phantom, USB 2 m.m. Sequencerprogram følger med i pakken. Jeg vil påstå den prislappen er veldig pen med tanke på hva settet inneholder.

8354282[/snapback]

Såg fet ut den der! Det er mulig jeg er lite oppdatert, men er det ikke mye pes med USB 2.0 drivere til lydkort? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er sikker utganger for tilkobling av høytalere.pleier å være spdif eller line out. men hvis du skal ha full kvalitet kan du glemme hifi anlegg da må du kjøpe noen studio monitorer

Lenke til kommentar
hvordan er det med disse lydkortene og lydavspilling?  Lurte på et sånn eksternt lydkort til å spille inn med.  Men hvordan går disse i avspilling sammen med noen hifi høytalere f.eks?    Man må jo ha noe å høre det man skaper på. Med FULL kvalitet selvfølgelig.

8355372[/snapback]

Om det er lydkvalitet du sikter til, så er det ingen ting å utsette på disse kortene ved lydavspilling. Dersom det er tilkoblinger du bekjymrer deg for så er det oftest phono eller 1/4" jack tilkoblinger. Skal du mikse låtene selv så bør du ha noen skikkelige studiomonitorer i stedet for et hifi-anlegg.

Lenke til kommentar

Vil også nevne at Sennheiser sine e845 er også knallgode mikrofoner. Slik at du er klar over det. ;)

 

Jobber selv som lydtekniker for en menighet, men er ikke så god på studio og ting ved hjelp av pcen, så blir litt fjern på dette området.

 

Men i forhold til Mikker, er både SM58 og e845 gode saker. :)

Lenke til kommentar

I forhold til "minimal" pris, vil jeg faktisk anbefale disse mikrofonene. Jeg har aldri opplevd maken til lyd for pengene. Behringer- mikrofoner, varenummer 8074601 på www.behringer.no. Har vært med på en blindtest mot Shure SM58 med disse mikrofonene, og ble skremt, for å si det slik..

Pluss på med en mikser, 8075606, (audio- interface medfølger), og bruk audacity, så har du en pakke du kan bruke lenge. Sier ikke at dette er "drømmeutstyret", men det er utrolig mye lyd for pengene. Du er oppe og går med studio for rundt 2000 kroner, og det er jo ikke ille..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...