Gå til innhold

Lese NTFS-filer med Mandriva One

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke direkte kjent med MandriveOne, men det skulle være mulig å lese fra en NTFS-formatert disk. For å kunne skrive til en disk av typen NTFS, må du installere en NTFS-driver for Linux, om dette da ikke er forhåndsinstallert på distribusjonen. Et eksempel på en slik driver er NTFS-3G.

Lenke til kommentar

Er det ikke en Live-CD det er snakk om her, da? Regner med at den da har opprettet en RAM-disk formatert som ext2/ext3 eller ReiserFS. Skulle ikke være noe problem å installere programmer da. Dataen som du lagrer, blir så klart borte når maskinen slåes av.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstå av det j eg leste så må jeg først intallere FUSE. Jeg har lastet det ned og åpnet foldern. Der er det en masse filer. Hade dette vært Windows så kunne jeg ha dobbeltklikket på en av dem og alt hadde installert seg selv. Her er det vell litt mer komplissert, hvordan gjør jeg det? Det er beskrevet på internettsiden hvordan det skal gjøres; type ditt og type datt, men hvor skal jeg skrive det hen???

Lenke til kommentar

Ok, så du har lastet ned FUSE.

Åpne et terminalvindu (du finner den et sted på «startmenyen»), og naviger deg til den ekstrakterte mappen (med kommandoen cd /her/ligger/mappen) og skriv ./configure, så make og deretter make install. Vet ikke om det er kildekoden du har lastet ned, men om dette er tilfellet burde metoden ovenfor fungere.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt mappen på skrivebordet. Properties er /home/guset/Desktop og mappen heter fuse

Jeg skriver: cd/home/guest/Desktop/fuse

Da får jeg besked om at det ikke eksisterer noen slik mappe. Hva gjør jeg for feil?

Jeg finner heller ikke kildekoden. Jeg har følgende mapper:

doc

example

include

kernel

lib

util

Noen som ut fra det kan fortelle meg hvor kildekoden ligger, eller hvordan jeg kjenner igjen kildekoden dersom jeg skulle snuble over den?

For øvrig så skal støtte for NFS-pastisjoner ligge som en installerbar pakke på CD-en. Er NFS det samme som NTFS?

Jeg gjør ikke akkurat noen særlig fremskritt, men jeg er vedlig takknæmlig dersom noen klarer å hjelpe meg videre....

Lenke til kommentar

Du må ha mellomrom mellom cd og katalognavnet. Husk at GNU/UNIX er case-sensitivt. Et tips er å bruke tab-tasten for autocomplete for å unngå sånne feil.

Det er ikke sikkert det er kildekode inni, om det er så er den vanligvis i form av .h, .c eller .cpp-filer. Er det ikke en README-fil der?

Er du nødt til å installere FUSE fra source? Har ikke Mandriva noe pakkesystem som gjør det hele en del enklere (vet du Kadmium?)?

NFS (Network File System) er opprinnelig laget av Sun og senere blitt standardisert så dette er det god støtte for, mens NTFS (NT File System) er laget av Microsoft og fungerer på en "hemmelig" måte. Med andre ord er de to forskjellige ting.

EDIT: Du sier i din første post at du ønsker å kopiere noen filer, bare. Disse befinner seg på en NTFS-partisjon, ikke sant? Hvor har du tenkt til å kopiere de til? Til en annen NTFS-partisjon? De fleste Live-CDer i dag har fin-fin LESE-støtte for NTFS-partisjoner, men de mangler typisk skrivestøtte så dette må man installere på egen hånd. Har du vurdert å brenne ut filene på en CD/DVD eller flytte dem til f.eks. en FAT32-partisjon, slik at du slipper billigere unna?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg har to disker i PC-en. På den ene er det installert XP-profesional, men den starter ikke opp. Jeg vill flytte fillene fra denne disken slik at jeg kan formaterer den og installere XP på ny. Det er mulig at disken med XP-installasjonen er utilgjenglig, men den andre disken burde være fullt lesbar. Jeg finner ikke noen av dem.

Under Computer finner jeg de to DVD-stasjonene og fire Generic 2.0 Reader, men ikke harddiskene.

Kan det være at jeg må installere en pakke for å lese dem?

Lenke til kommentar

Du har vel ikke montert de da, sikkert.

Åpne et terminalvindu og skriv sudo fdisk -l. Finner du harddiskene dine der?

/dev/hda1 betyr "harddisk nr 1, partisjon 1"

/dev/hda2 betyr "harddisk nr 1, partisjon 2"

/dev/hdb1 betyr "harddisk nr 2, partisjon 1"

/dev/hdb2 betyr "harddisk nr 2, partisjon 2"

osv..

Lenke til kommentar

Jeg så ikke at Kommers hadde postet før jeg skrev dette innleget. Jeg svarer Kadmium først:

Jo, etter å prøvd litt så fikk jeg det nok til, men jeg får følgende melding:

"The folder contents could not be displayed, You do not have the permisions necesary to view the contents of sda1"

Under properties står det bla Contents unreadable

Dette begynner å bli litt morsomt, men det er fortsatt mye mer frustrerende enn det er morsomt! :mad:

Dersom jeg kan få hjelp med å lese innholdet i mappen så begynner det å bli virkelig morsomt! :hmm:

På den annen side så virker jo kommers løsning veldig lettvint. Jeg laster ned! Innimellom så fortsetter jeg å prøve med Mandriva One...

Endret av PelleP
Lenke til kommentar

Ja, da har du nok tilgang til disken. Prøv å liste opp filene i mappen, med kommandoen ls, og se om du gjenkjenner noen filer. Om du gjør det kan du skrive konqueror . og kopiere filene dit du vil ha dem.

Husk punktum etter konqueror.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke inn mappen "Documents and Settings" da får jeg beskeden "Documents: no such file or directory".

Det må da være mulig å få tilgang til mappen selv om mappenavnet er flere ord langt?

Dersom det finnes en løsning på det så kan jeg alltids begynne å flytte på noen ubetydeliger filer bare for å prøve meg frem. Spørsmålet er imidlertid om dette vill fungere bedre med en Knoppix-CD, eller om det blir like plundrete. Jeg har jo lært meg en god del allerede, men dersom jeg ikke kan se på mappene i et GUI så blir det vanskelig å forsikre seg om at alle verdifulle filer virkelig blir kopiert. (Jeg har ikke full oversikt over alle de forskjellige mappene.)

For øvrig: "Konqueror.: command not found"

Endret av PelleP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...