Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

12" eller 15"?

Anbefalte innlegg

Tjena folks! :)

Hørt at det er bedre å kjøpe en 12" enn en 15" basser. Har ikke så altfor mye greier på det selv, så hva er egentlig best å spille med? Har hørt at en 15" sub spiller mye saktere eller at sub'n er mye tregere enn en 12". Har dette med hvor mye utgangseffekt bassern har? Hva er egentlig best? Varierer kanskje fra basser til basser, og hvor mye watt sub'n er på osv, men hvordan er det egentlig? Noen som kan forklare detta så godt de kan?

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor effektivt elementet er, det vil si hvor høy følsomhet det har, også har det selvfølgelig mye å si hvor kraftig forsterkeren er. En 15" krever nok en god del mer forsterkraft for å spille stramt enn en 12", men en 15" kan ofte spille dypere.

Forklaringa mi er kanskje ikke helt korrekt, så hvis det er noen her med bedre peiling så får de bare rette opp eventuelle feil, hehe. :p

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig, men er elementene av samme kvalitet så kan vel en15" lage lavere frekvenser letter enn en 12"?

8182431[/snapback]

Ja, d stemmer nok ja. Men det spørs vel på kvaliteten på de forskjellige høytalerne som dere sier. Det er vel også mye annet som spiller inn hvor bra de spiller...

Lenke til kommentar

Stemmer, 15" er effekt sultne så det holder, men hvis man først får foret en god 15" skikkelig, så blir det bass som kan blåse ut vinduer.

(En kamerat av meg klarte det en gang faktisk, han hadde 4 HP-215 i en kjellerstue og spilte så vinduet spratt opp, hehe)

Lenke til kommentar
Stemmer, 15" er effekt sultne så det holder, men hvis man først får foret en god 15" skikkelig, så blir det bass som kan blåse ut vinduer.

(En kamerat av meg klarte det en gang faktisk, han hadde 4 HP-215 i en kjellerstue og spilte så vinduet spratt opp, hehe)

8233129[/snapback]

Hoho, d kan jeg tenke meg!! Skulle jeg likt å ha sett :dribble: Må vel ha en god forsterker som kan dra hele treskeverket, samt en god kondensator da? Er vel det som er hovedtingene man må ha for å dra en 15" godt?

Lenke til kommentar

Husk, det er ikke altid en 15" er bedre til musikk eller film en gjerne en 8" eller en 10".

En 8" og en 10" vil gjerne levere strammere og mer presis bass en det en 15" vil gjøre. Men, som sagt, dette varierer jo fra element til element.

Endret av Bimmelom
Lenke til kommentar
Husk, det er ikke altid en 15" er bedre til musikk eller film en gjerne en 8" eller en 10".

En 8" og en 10" vil gjerne levere strammere og mer presis bass en det en 15" vil gjøre. Men, som sagt, dette varierer jo fra element til element.

8268379[/snapback]

Jepp det er det jeg er inne på i innlegget litt over her. Jeg vurdere å senge min sub som har en 15" å kjøpe REL Quake som har en 8"

Lenke til kommentar

Det pleier også å være slik at jo dypere elementet spiller, desto tregere og mer ukontrollert er det. F. eks har du danske Peerless XLS-12 SWR308. Det finnes 12" elementer som går dypere enn XLS12, men på hurtighet finner du nok ingen tilsvarende i prisklassen.

Klipsch er også kjent for å lage høyttalere som ikke går så dypt i bassen som konkurrenter med tilsvarende pris, men som til gjengjeld spiller mye kjappere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...